شناسهٔ خبر: 44094 - سرویس دیگر رسانه ها

مجوز داشت؛ برگه اجازه نداشت

همان روزی که «علی جنتی» اعلام کرد در حد بضاعت خود با لغو کنسرت‌ها مقابله می‌کند، «شهرام ناظری»، از لغو کنسرت خود در نیشابور خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه شرق؛  همان روزی که «علی جنتی» اعلام کرد در حد بضاعت خود با لغو کنسرت‌ها مقابله می‌کند، «شهرام ناظری»، از لغو کنسرت خود در نیشابور خبر داد. این دومین کنسرتی است که در هفته‌ گذشته در شهر خیام و عطار لغو شده. هفته‌ گذشته هم کنسرت «کیهان کلهر» تنها چندساعت به آغاز برنامه لغو شده بود. به گزارش «موسیقی ما»، شوالیه‌ آواز ایران، درباره‌ لغو کنسرت خود در این شهرستان می‌گوید: «ما تمامی مجوزها را از مدت‌ها قبل از تمامی نهادهای قانونی دریافت کرده بودیم و قرار بود روز شنبه- اول خرداد - در ادامه تور کنسرت‌های ناگفته، این برنامه را در نیشابور به اجرا درآوریم که این مسئله امکان‌پذیر نشد و برنامه را لغو کردند». وزیر ارشاد نیز در حاشیه همایش شاهنامه با اشاره به این موضوع که لغو کنسرت‌های موسیقی در استان خراسان رضوی بیشتر از نقاط دیگر کشور رخ می‌دهد، گفت: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرای کنسرت‌های موسیقی در خراسان‌رضوی مجوز می‌دهد و حمایت هم می‌کند، به همین خاطر از استانداران و فرمانداران تقاضا داریم حمایت کنند تا این کار به نحو مطلوب انجام شود».او همچنین گفت که در حد بضاعتش با رئیس قوه قضائیه مکاتباتی را در این خصوص انجام داده است. جنتی برای اولین‌بار به طور مستقیم انتقاد خود را به این مسئله نشان داد و گفت: «علت لغو کنسرت کیهان کلهر دخالت‌هایی است که دادستانی می‌کند و آنها با تشخیص خودشان اقداماتی را انجام می‌دهند. در این خصوص با رئیس قوه قضائیه مکاتبه کردم و آنها گفتند که به دادستان مشهد و دادستان‌های استان ابلاغ کرده‌‌اند که به‌نوعی همراهی کنند». «علی جنتی» همچنین گفته، قوه قضائیه این‌گونه اقدامات را جزء حقوق خودشان می‌دانند: «به‌طوری‌که حتی یک دادیار می‌تواند فردی را دستگیر، کاری را توقیف و جایی را مهروموم کند و خودشان را مستقل از قوه مجریه می‌دانند». اما روز گذشته عضو شورای تأمین شهرستان نیشابور به «فارس» گفت: برای کنسرت‌های اخیر هیچ‌گونه مجوزی صادر نشده بود. دادستان نیز به‌عنوان مدعی‌العموم مسئول امنیت شهر است و به‌درستی در این مورد دخالت کرد. اکبر آقابیگی صبح دیروز در نشستی مطبوعاتی گفت: دادستان نیشابور فردی بسیار دلسوز است و تجارب ارزنده‌ای دارد و مصلحت شهر را به‌درستی تشخیص می‌دهد. عضو شورای تأمین شهرستان نیشابور در پاسخ به این مطلب که وزیر ارشاد خبر از صادرشدن مجوز داده، تأکید کرد: هیچ‌گونه مجوزی صادر نشده بود و وزیر در این مورد حتما اشتباه کرده است.  اين در حالي است كه روابط‌عمومي كنسرت شهرام ناظري روز گذشته در گفت‌وگو با «شرق» تأکید کرد اين كنسرت از وزارت ارشاد مجوز داشته اما برگه اجازه برگزاري براي آغاز بليت‌فروشي به آن داده نشده است.
اما در نیشابور چه گذشت؟ برای برپایی هر کنسرت در شهرستان در ابتدا کنسرت‌گذار باید تقاضای خود را به اداره ارشاد آن شهرستان اعلام کند. اداره ارشاد شهرستان پس از بررسی مدارک، ترکیب نوازندگان، شعر و... برای تأیید اولیه تقاضا را به استان می‌فرستد. هم‌زمان در استان، اداره کل ارشاد و حراست اداره کل تمام مدارک کنسرت را بررسی می‌کند که البته دراین‌میان حراست استان برای اطمینان از بی‌مشکل‌بودن گروه و خواننده، از حراست وزارت ارشاد تهران استعلام می‌گیرد. به محض اینکه برگزاری کنسرت از سوی وزارت ارشاد بلامانع اعلام شد، اداره ارشاد شهرستان از اداره اماکن، فرماندار شورای تأمین و نهادهای مرتبط استعلام می‌گیرد. اماکن و فرماندار دراین‌بین جواب استعلام خود را منوط به نظر شورای تأمین می‌دانند. شورای تأمین جلسه‌ای هفت‌نفره تشکیل می‌دهد و در آنجا رأی به برپایی یا برپانشدن کنسرت می‌دهد. پس از تأیید، تنها نامه موافقت با برگزاری کنسرت از دفتر ارشاد شهرستان به برگزارکننده کنسرت ارسال شود؛ اما در ماجرای کنسرت «کلهر» و «ناظری» در نیشابور از قرار معلوم شورای تأمین برپایی این دو کنسرت را تأیید کرده و با برپایی کنسرت دو خواننده دیگر موافقت نکرده است؛ بنابراین کنسرت کلهر و ناظری تمام مجوزها و اجازه‌ها برای برپایی را داشته‌اند. حال باید پرسید دلیل ورود دادستان نیشابور به این ماجرا چه بوده؟