شناسهٔ خبر: 44109 - سرویس دیگر رسانه ها

ماموریت دانشگاه‌ها برای کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: دانشگاه های علوم پزشکی موظف هستند کمیته های استانی خود را با همکاری استانداران تشکیل دهند تا سند کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر اجرا شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر باقر لاریجانی امروز در نشست روسای دانشگاه های علوم پزشکی در وزارت بهداشت با اشاره به موضوع سند ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر، افزود: ۸۰ درصد مرگ ها در کشور ناشی از بیماری های غیر واگیر است.

وی اضافه کرد: در منطقه وضعیت ایران خوب نیست و میزان سکته های قلبی از متوسط جهانی بیشتر است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: در حیطه مرگ و میر ناشی از دیابت در حد آمارهای جهانی هستیم اما در مرگ و میر ناشی از سرطان چندان بالا نیستیم.

وی گفت: ما کشور پرحادثه ای هستیم و از نظر سوانح جاده ای وضعیت خوبی نداریم.

لاریجانی اضافه کرد: بار اقتصادی بیماری های قلب و عروق بسیار جدی است همچنین ۲۵ درصد بیماران دیالیزی به علت دیابت دچار مشکلات دیالیز شده اند.

وی با اشاره به عوامل خطر از جمله تغذیه ناسالم، بی تحرکی و مصرف چربی و نمک در کشور گفت: در این وضعیت اصلا آمار خوبی نداریم و میزان کم فعالیتی ما در ایران بیشتر از متوسط جهانی است.

معاون وزیر بهداشت درباره مصرف سیگار در کشور گفت: آمار مصرف سیگار در ایران در حد متوسط جهانی است و متاسفانه بیشترین آسیب به افراد کمتر از ۵ سال و بالاتر از ۷۰ سال وارد می شود.

وی با اشاره به جدی بودن موضوع مصرف مواد مخدر در ایران، گفت: مصرف مواد مخدر یکی از مهمترین عوامل خطر در بیماری های غیر واگیر است.

لاریجانی افزود: ۶۴۰ میلیون نفر در دنیا چاق هستند و این روند فزاینده تعداد افراد چاق همچنان ادامه دارد و متاسفانه در سطح مدارس، کودکان چاق زیادی دیده می شود. همچنین حاشیه های شمالی و استانهای آذربایجان غربی و شرقی دارای شیوع چاقی و اضافه وزن هستند.

وی با اشاره به وضعیت دیابت در کشور، گفت: شیوع دیابت در برخی مناطق مرکزی و جنوب بیشتر است و روند افزایشی در میان مبتلایان به دیابت داریم.

وی خاطرنشان کرد: مرگ زودرس در بیماری های قلبی باید تحت کنترل قرار بگیرد. در همین زمینه شاخص های موجود در کشور باید کاهش یابد.

معاون آمزوشی وزیر بهداشت افزود: در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر، پیش بینی کرده ایم که طی ۱۵ سال ۲۰ درصد مرگ و میر ناشی از حوادث، ۲۰ درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های روانی، ۱۰ درصد مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر، ۲۰ درصد مرگ و میر ناشی از سوانح ترافیکی و ۱۰ درصد کاهش نسبی چاقی، کاهش یابد.

وی با اشاره به تشکیل کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر، یادآور شد: در این کمیته ملی سایر وزارتخانه ها نیز عضویت دارند و ما تا سال ۲۰۲۵ میلادی باید مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیر را ۲۵ درصد کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: دانشگاه های علوم پزشکی کمیته ای استانی را در دانشگاه های خود به منظور کنترل و پیشگیری بیماری های غیر واگیر تشکیل دهند و در این مسیر اطلاعات استانی را به روز کرده و برنامه را با مختصات استانی خود پیش ببرند.