شناسهٔ خبر: 44299 - سرویس دیگر رسانه ها

«طبقات اجتماعی و نابرابری‌ها قشربندی و تحرک اجتماعی» منتشر شد

کتاب «طبقات اجتماعی و نابرابری‌ها قشربندی و تحرک اجتماعی» نوشته پاتریس بن ویتز با ترجمه پرویز امینی منتشر شد.

 

«طبقات اجتماعی و نابرابری‌ها قشربندی و تحرک اجتماعی» منتشر شد

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «طبقات اجتماعی و نابرابری‌ها قشربندی و تحرک اجتماعی» نوشته پاتریس بن ویتز با ترجمه پرویز امینی از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

به گفته مترجم کتاب، یکی از مباحث مهم جامعه‌شناسی موضوع «طبقات اجتماعی» است هرچند کتاب‌های متعددی در این باره به رشته‌ تحریر درآمده اما تاکنون کتاب جامعی که بتواند با بیانی ساده مفاهیم و مکانیسم‌های خاص این موضوع را برای علاقه‌مندان ارائه کند، نوشته نشده است. از طرفی به علت کمبودهایی که در این وجود دارد و از طرفی دیگر بخاطر نیاز مبرم دانشجویان رشته‌های مختلف علوم اجتماعی به ویژه جامعه‌شناسی به مطالب جدید مترجم را بر آن داشته تا کتاب حاضر که یکی از آثار ارزنده «پاتریس بن وتیز» که در اکتبر 2006 به چاپ رسیده است به فارسی ترجمه و در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد. اما از آنجایی که برگردان یک اثر علمی از زبانی به زبان دیگر محدودیت خاص خود را دارد. لذا این کتاب هم از این قاعده مستثنی نیست.
علی‌الخصوص در برگردان واژه‌ها و مفاهیم جامعه‌شناختی مشکلات عدیده‌ای وجود دارد و هر چند مترجم سعی کرده از واژه‌هایی استفاده کند که درک مفاهیم را برای دانشجویان تسهیل کند.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «به عنوان یک اصل، کلیه جامعه‌شناسان بر وجود یک قشربندی اجتماعی در جامعه توافق دارند به این معنی که سیستم‌های متفاوت اجتماعی بر پایه توزیع نابرابر منابع و موقعیت‌های اجتماعی پایه‌گذاری شده‌اند اما این نابرابری‌ها نیاز به تفکر و تعمق دارند. باید دید که ماهیت آنها چیست؟

آیا هر نوع تفاوتی را می‌توان نابرابر دانست؟ آیا کلیه نابرابری‌ها نیاز به ایجاد یک سلسله مراتب میان گروه‌های اجتماعی دارند؟ این منابع که به‌طور نابرابر توزیع شده‌اند کدامند؟ از لحاظ جغرافیای تاریخی منابع متعدد و متنوع هستند. ابتدا باید پذیرفت که مساله نابرابریها به ساختار اجتماعی جامعه مربوط است. وانگهی احساس عدالت یابی عدالتی مربوط به نابرابری‌ها و برخی از اشکالات آن که از لحاظ اجتماعی مشروع هستند یا نه، در طول تاریخ شکل گرفته است. لذا هر جامعه‌ای نابرابری‌های خود را به‌نحو خاصی توصیف می‌کند. ویژگی‌ جوامع امروز به تعدد معیارهای آن بستگی دارد که براساس سلسله مراتب پی‌ریزی شده‌اند. بنابراین وظیفه جامعه‌شناس است که این معیارها را شناسایی کرده و میزان صحت و سقم نتایج آن را بر روی قشربندی اجتماعی استخراج کند.»

کتاب «طبقات اجتماعی و نابرابری‌ها قشربندی و تحرک اجتماعی» نوشته پاتریس بن ویتز ترجمه پرویز امینی با شمارگان هزار نسخه در 96 صفحه به بهای 4 هزار تومان از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی روانه بازار نشر شده است.