شناسهٔ خبر: 44497 - سرویس دیگر رسانه ها

«ولنگاری فرهنگی» هم در تولید وجود دارد هم در توزیع

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به سخنان اخیر رهبر انقلاب، معتقد است ولنگاری فرهنگی هم در حوزه تولید فرهنگی و هم توزیع محصولات فرهنگی در کشور وجود دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع نمایندگان مجلس و اشاره ایشان به بحث «ولنگاری فرهنگی»، گفت: به نظرم نکته‌ای که در سخنان مقام معظم رهبری مشهود بود، در راستای مطالبی قرار داشت که ایشان در سال جاری و همچنین چند سال اخیر مطرح کرده‌اند.

وی افزود: این سخنان حاوی چند نکته بود و یکی از این نکات، تاکیدی بود که ایشان درباره مسئول بودن دولت نه به معنی تنها قوه مجریه که به معنی دولت و نهادهای مسئول و دخیل در کارهای فرهنگی بود. استنباطی که از سخنان رهبر انقلاب می‌شد، این بود که تمام مقامات مذکور درباره کالاهای فرهنگی و تغذیه جامعه با این کالاها مسئول هستند. این دیدگاه، در تقابل با دیدگاهی قرار دارد که دولت‌ها فقط باید شرایط را برای هنرمندان و فرهنگیان فراهم کنند و آن‌ها هم دست به تولید بزنند و در مرحله بعد هم مردم به‌عنوان مخاطب از اثر آن‌ها استقبال بکنند یا خیر. رهبر معظم انقلاب معتقدند مسئولان، در زمینه فرهنگ جامعه مسئولیت دارند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: مسئولیتی که رهبری در این حوزه برای مسئولان متصورند، مصونیت‌سازی جامعه است و سخنی هم که در این باره داشتند این بود که این قدر از تهمت‌ها و فضاسازی رسانه‌ها و دولت‌های دیگر نترسید. چون آن‌ها به سرعت شما را به ضدیت با آزادی بیان و آزادی متهم می‌کنند. در حالی که خودشان هم فعالیت‌ها و محدودیت‌های مشابهی دارند اما ملاک و میزانشان برای این گونه کارها متفاوت است. نمونه‌اش را هم در مورد مساله حجاب در برخی از کشورها دیده‌ایم. برداشتی که می‌توان از این بخش از سخنان رهبر انقلاب داشت، این است که مسئولان فرهنگی ما در همه قوا و نهادها، شهامت و شجاعت داشته باشند و برابر تولید کالاهای فرهنگی‌ای که به سلامت جامعه به ویژه سلامت نسل جوان آسیب می‌زند، ایستاده و مقاومت کنند.

مختارپور گفت: به نظرم این نکته اساسی‌ای بود که می‌شد از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی برداشت کرد. اما ایشان به این مطلب هم اشاره کردند که متاسفانه شاید به خاطر سهل انگاری هایی که صورت گرفته است که به وضع فعلی دچار شده‌ایم و در این وضع، هم در تولید و هم در توزیع فرهنگی، دچار ولنگاری شده‌ایم. یعنی علاوه‌بر این که محصولات ناسالمی تولید می‌شود که شما خجالت می‌کشید با خانواده از آن‌ها دیدن کنید، محصولات نامناسب دیگری در کشور توزیع می‌شود که شاید سرچشمه در خارج از کشور داشته باشند. این محصولات با زبان‌های فارسی و غیرفارسی در کشور توزیع می‌شوند.

وی گفت: پس ما هم در تولید و هم در توزیع فرهنگی در کشور دچار ولنگاری هستیم. اما این وضعیت ناشی از چیست؟ به نظر من ناشی از این است که دستگاه‌های دخیل، حساسیت لازم را ندارند. در بعضی مواقع، به دلیل تشخیص نادرست بوده و در برخی مقاطع هم به دلیل ترس از هیاهوی بیگانگان و رسانه‌های بیرونی که ممکن است موضوعاتی چون آزادی بیان را دستمایه گزارش های خود بکنند.