شناسهٔ خبر: 44572 - سرویس دیگر رسانه ها

۱۳۰ چکیده مقاله به دبیرخانه همایش «اخلاق و جامعه ایرانی» رسید/ انتشار جلد نخست کتاب «جامعه‌شناسی اخلاق»

رضا کلاهی، دبیر علمی نخستین همایش ملی «اخلاق و جامعه ایرانی» از دریافت ۱۳۰ چکیده مقاله تاکنون به دبیرخانه همایش خبر داد. به گفته وی ترجمه کتاب «جامعه‌شناسی اخلاق» به زودی از سوی پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی منتشر می‌شود.

 

 

130 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش «اخلاق و جامعه ایرانی» رسید/ انتشار جلد نخست کتاب «جامعه‌شناسی اخلاق»

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ رضا کلاهی، دبیر علمی نخستین همایش ملی «اخلاق و جامعه ایرانی» در گفت‌وگویی عنوان کرد: طی ۱۰۰ سال اخیر همواره در برخی از برهه‌های زمانی اخلاق ایرانیان برجسته‌تر شده و اخیراً نیز این موضوع مورد توجه محققان و استادان دانشگاهی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه جامعه‌شناسی اخلاق به تازگی در دنیا در حال شکل‌گیری است، افزود: پیش از این جامعه‌شناسی اخلاق به صورت سنتی زیرمجموعه‌ای از جامعه‌شناسی به شمار نمی‌آمد، اگرچه جامعه‌شناسی بیش از ۱۵ زیرشاخه در حوزه‌های پزشکی، خانواده، دین و ... دارد و در هریک از آن‌ها دیدگاه‌های ویژه‌ای مطرح است اما جامعه‌شناسی اخلاق در این میان کمتر مورد توجه بوده است. البته از گذشته تاکنون جامعه‌شناسانی مانند دورکیم روی موضوع اخلاق کار کرده‌اند.

عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: برگزاری همایش ملی «اخلاق و جامعه ایرانی» تنها یکی از فعالیت‌هایی است که در راستای ترویج جامعه‌شناسی اخلاق در ایران در حال پیگیری است تا این حوزه در ایران به رسمیت شناخته شود.

کلاهی با اشاره به پیگیری موضوع «جامعه‌شناسی اخلاق» در گروه جامعه‌شناسی فرهنگی پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی گفت: در این گروه اخیراً نیز مجموعه‌ای با عنوان «جامعه‌شناسی اخلاق» به سرویراستاری هیلتمن در حال ترجمه است که دو مقاله آن نیز توسط من ترجمه شده است و جلد نخست این مجموعه به زودی منتشر می‌شود.

به گفته این مدرس جامعه‌شناسی، در ایران کتاب‌هایی در این حوزه منتشر شده و امید است که این روند نیز ادامه پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش از دریافت ۱۳۰ چکیده مقاله تاکنون خبر داد و گفت: از این همایش استقبال خوبی به عمل آمده و به همین دلیل نیز مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان تیرماه تمدید شده است. همچنین قرار است تا نتایج این همایش در قالب یک ویژه‌نامه علمی پژوهشی با همکاری دانشگاه خوارزمی منتشر شود. چکیده مقالات نیز در قالب کتابی در روز همایش منتشر خواهد شد.

پرسش از بحران اخلاق در جامعه‌ ایران؛ اخلاق جهانی و جامعه‌ ایرانی؛ اخلاق و دین؛ اخلاق و هنر؛ اخلاق، قدرت و سیاست؛ اخلاقِ خانواده و جنسیت؛ اخلاقِ علم، فن‌آوری، آموزش و پژوهش؛ اخلاق، رسانه و فضای مجازی؛ اخلاقِ کار و اقتصاد؛ اخلاقِ شهر، شهرنشینی و شهروندی؛ اخلاق و محیط زیست و اخلاق در عرصه‌ عمومی محورهای اصلی همایش ملی «اخلاق و جامعه ایرانی» هستند.

نخستین همایش ملی «اخلاق و جامعه ایرانی» با همکاری پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی و انجمن جامعه‌شناسی ایران در آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود.