شناسهٔ خبر: 44635 - سرویس دیگر رسانه ها

ایده شهروندان آمریکا برای آینده؛ کتابخانه‌ای که «کتاب» ندارد!

مردم یک شهر در آمریکا با سرمایه‌گذاری فردی، کتابخانه‌ای قدیمی را بازسازی و آن را به کتابخانه‌ای بدل کردند که الگویی برای کتابخانه‌های فرداست.

 

کتابخانه فردا

 

 

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در گوشه شلوغ‌ترین تقاطع شهر اوماها واقع در ایالت نبراسکا، یک ساختمان بتنی مربعی شکل وجود دارد که دو طرفش بیلبوردهایی با چراغ های ال‌ای‌دی هستند که برای تبلیغ وسایل و کلاس‌های پیشرفته‌ای که داخل ساختمان هست، تعبیه شده است.

فرانک فو، دانش آموز دبیرستانی می‌گوید «ابتدا فکر کردم اینجا پرینتر سه بعدی می‌فروشند». او اوایل امسال به طور اتفاقی این کتابخانه تکنولوژیکی را پیدا کرد. نام این کتابخانه «Do Space» است و دسترسی رایگان به کامپیوترهایی قدرتمند را فراهم می‌کند که پر از نرم افزارهایی است  که به درد کارهای تجاری و هنرمندان می‌خورد.

در این کتابخانه پرینترهای سه بعدی و کاتر لیزری هم وجود دارد. فو می‌گوید: «دقیقا چیزی بود که دنبالش می‌گشتم و هرگز نمی‌دانستم جایی مثل اینجا وجود دارد، معلوم هم شد که واقعا جای دیگری وجود ندارد.»

در این کتابخانه کتابی وجود ندارد. به جای کتاب، اینجا پر از تکنولوژی‌های درجه یکی است که مجانی در اختیار عموم قرار می گیرد.

همانطور که ربکا استاویک مدیر آن به بازدیدکنندگان گفت، این تحول و جهشی منطقی از کتابخانه‌های سنتی است. من همیشه به کتابخانه‌ها به عنوان جایی پر از وسایل مختلف نگاه می‌کردم. کتاب ها، نوشته ها و کامپیوترها هم وسیله هستند. بینش فراهم کردن تکنولوژی برای همه افراد جامعه محلی چیزی است که مردم را هیجان زده می‌کند.»

مالیات دهندگان سرمایه این کتابخانه را تامین نکرده‌اند. به جای آن، «خدمات میراث» که سازمانی مشترک تشکیل شده توسط انسان دوستان اوماهاست، ۷ میلیون دلار برای بازسازی این ساختمان که قبلا یک کتابخانه معمولی بود پرداخت کردند و پول کامپیوتر، پرینتر سه بعدی و اینترنت را هم دادند.

سو موریس به نیابت از اهداکنندگان سرمایه این کتابخانه جدید گفت: اینکه بتوانید حداقل یک گیگابایت سرعت که می تواند تا ۱۰ گیگابایت هم برود را در یک ساختمان عمومی به صورت رایگان داشته باشید، واقعا فوق‌العاده است؛ چیزی است که تا به حال جایی دیده نشده است.

در سراسر آمریکا، کتابخانه‌ها دارند امکانات تکنولوژیکی شان را گسترش می‌دهند، از پرینترهای سه بعدی گرفته تا تجهیزات ویدیویی. سوزان بنتون از انجمن کتابخانه‌های شهری آمریکا می گوید آزمایش اوماها مفهوم کتابخانه های تکنولوژیکی را وارد مرحله‌ای جدید کرده است. او می‌گوید: مطمئنا دیگر کتابخانه های عمومی هم به این کتابخانه نگاه می‌کنند. عمق تکنولوژی و گستره قابلیت برنامه ریزی آن‌ها در عین حال و آن هم در یک ساختمان، واقعا خاص است.

البته ممکن است «Do Space» جای شلوغی بشود چون این کتابخانه فعالیت‌های گسترده‌ای به مشتریانش ارایه می دهد؛ از بچه‌های پراشتیاقی که پشت صفحه نمایش‌های غول آسا نشسته‌اند و بازی می‌کنند گرفته تا کلاس‌هایی که برای نابینایان با استفاده از کامپیوترهای خانگی برگزار می شود.  

فرانک فو، دانش آموز دبیرستانی از کاتر لیزری و پرینتر سه بعدی برای طراحی جواهراتی که آنلاین می‌فروشد استفاده می‌کند. او می‌گوید: آدم‌هایی که در این کتابخانه می‌بینید خیلی متنوع هستند. ممکن است شریک تجاری یا بهتری دوست بعدی‌تان بشوند.