شناسهٔ خبر: 44908 - سرویس دیگر رسانه ها

همایش «بررسی جایگاه عقل در زندگی روزمره» برگزار می‌شود/ انتشار مقالات از سوی نشر «نگاه معاصر»

پژمان گلچین، پژوهشگر حوزه فلسفه از برگزاری همایش «بررسی جایگاه عقل در زندگی روزمره» در نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: انتشارات «نگاه معاصر» برای چاپ مقالات این همایش اعلام آمادگی کرده است.

همایش «بررسی جایگاه عقل در زندگی روزمره» برگزار می‌شود/ انتشار مقالات از سوی نشر «نگاه معاصر»

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ پژمان گلچین، پژوهشگر حوزه فلسفه و طراح برگزاری همایش «بررسی جایگاه عقل در زندگی روزمره» از برگزاری این همایش با حضور استادان رشته‌های فلسفه و فقه و سایر رشته‌های علوم انسانی در نیمه دوم سال‌جاری خبر داد و اظهار کرد: انتشارات «نگاه معاصر» برای چاپ مقالات این همایش اعلام آمادگی کرده است.
 
دبیر اجرایی همایش «جایگاه عقل در زندگی روزمره» با بیان این‌که این همایش پنلی سه روزه است، گفت: حقوق، علوم سیاسی، فلسفه، جامعه‌شناسی، فقه و ادبیات شش گروه از رشته‌های علوم‌انسانی هستند که با حضور استادان برجسته این رشته‌ها این همایش برگزار می‌شود و استادان مطرح به ارائه مقالات خود می‌پردازند.
 
وی به حضور دو گروه از دبیران کیفی و اجرایی در روند برگزاری این همایش پرداخت و افزود: استادان هر یک از گروه‌های شش‌گانه دبیری کیفی این همایش را بر عهده دارند و دبیران اجرایی نیز استادان را در بررسی مقالات همراهی می‌کنند.
 
گلچین با اشاره به این‌که این همایش فراخوان محور نیست، گفت: بحث مقالات برگزیده نیز در این همایش مطرح نیست بلکه استادان هر یک از رشته‌ها به ارائه مقالات خود می‌پردازند تا بحثی عمیق و علمی درباره «جایگاه عقل در زندگی روزمره» به وجود بیاید. در این همایش قصد داریم درباره «عقل» بحث کنیم.
 
وی ادامه داد: «عقل» در مباحث یونان باستان و عصر روشنگری یکی از مهمترین مباحث بین فیلسوفان بوده است. نگاه دکارت به عقل به عنوان «جوهر» بوده است و در نگاه کانتی نیز عقل در حوزه‌هایی مانند «فلسفه اخلاق» به وضوح دیده می‌شود. در دوره اسلامی نیز بین «اشعریون» و «معتزلیون» بر سر این موضوع نزاع بوده است.
 
بنا به گفته پژمان گلچین، همایش «جایگاه عقل در زندگی روزمره» با همکاری کانون اندیشه جوان در نیمه دوم سال‌جاری در تهران برگزار می‌شود.