شناسهٔ خبر: 44945 - سرویس دیگر رسانه ها

وعده جنتی برای دیدار مستقیم اهالی قلم با رئیس جمهور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از رایزنی با ریاست جمهوری برای برگزاری نشست های مستقل اهالی قلم با رئیس جمهوری خبر داد.

به  گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم بزرگداشت روز قلم با حضورعلی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به اینکه قلم، زبان دوم آدمی است و قلمرو آن گسترده تر از بیان است، گفت: شناخت و معرفت بشری در گرو تراوش افکار از جوهر قلم است و تکامل اندیشه بشر تنها به وسیله آن امکان دارد. از سوی دیگر کنار هم قرار دادن متفکران نیز تنها از عهده آن بر می آید.

وی در ادامه، وظیفه اهل قلم را بیان واقعیت عنوان کرد و گفت: هنر آن است که نویسنده، گاه با زبان صریح و گاه هم با کنایه بتواند صحبت کند. نویسنده متعهد تک تیرانداز میدان اندیشه است که با دقت ومهارت هدف خود را انتخاب می کند البته قلم حرمتی دارد و صاحبش نیز وظیفه حفظ آن و مراقبت از آن را برعهده دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود: اگر حقایق ناگفته بماند کوتاهی در این زمینه همینقدر نکوهیده است که تخریب حقایق و البته نویسنده متعهد نیز هرگز تن به آن نمی دهد.قلم همچنین ابزاری است برای تبادل اندیشه ها و اشاره دهنده پیام ها البته این روزها که این اتفاق در فضای مجازی با سرعتی بیش از تصور ما فراهم شده است باید مراقب بود تا پیامی مغایر با  ارزشهای ما منتقل نشود چرا که قلم می تواند در عین سازنده بودن، مخرب نیز باشد و اگر در دست نااهلی قرار بگیرد می تواند نسلی را به سراشیبی انحراف بکشاند.

جنتی در ادامه با اشاره به تکریم اهالی قلم در دولت یازدهم عنوان کرد: صدور ۱۰ هزار کارت اهل قلم، حمایت مالی و افزایش ۲۰۰ درصدی بن خرید کتاب اهل قلم در نمایشگاه کتاب، راه اندازی مرکز مشاوره حقوقی، و برپایی هزار نشست نقد ادبی با هدف اطلاع رسانی از فعالیت های فرهنگی و ادبی  از مهمترین برنامه های اجرا شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جاری بوده است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با تصویب لایحه جامع مالکیت فکری در مجلس جاری و نیز امکان پیوستن به کنوانسیون های برن و پاریس امکان حمایت بیشتر از فعالیت اهل قلم در داخل و خارج از کشور فراهم شود.

جنتی همچنین در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره کیفیت حضور اهالی قلم در دیدار سالانه جمعی از  هنرمندانن با  رئیس جمهورگفت: البته در این دیدار افراد مختلفی حضور داشتند و برخی نیز اظهارنظرهایی می کنند مبنی بر حضور نداشتن طیف دیگری. با این همه تعداد افراد دعوت شده با نهاد ریاست جمهوری بوده است. من البته با آقای رئیس جمهور صحبت کردم تا امکانی فراهم شود که گروه های مختلف فرهنگی و هنری از جمله اهالی قلم بتوانند به صورت مجزا و مفصل دیداری با ایشان داشته باشند.