شناسهٔ خبر: 44958 - سرویس دیگر رسانه ها

کتاب «در جهت عکس حرکت کن» به چاپ سوم رسید

جلد پنجم «روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تاکنون» با عنوان «در جهت عکس حرکت کن (از اعتراض‌های مدرن تاکنون)» به چاپ سوم رسید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جلد پنجم «روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تاکنون» با عنوان «در جهت عکس حرکت کن (از اعتراض‌های مدرن تاکنون)» به کوشش خانه فرهنگ و هنر سافیا از سوی دفتر نشر معارف به چاپ سوم رسید.

این کتاب با تبیین جریان‌های مهم سیاسی و تقسیم جهان به دست دو ابرقدرت بزرگ دنیا، نشان می‌دهد راه پیروزی، حرکت در مسیر قدرت‌های بزرگ جهانی نیست و چگونه کشوری می‌تواند با «نه گفتن» به این قدرت‌ها، استقلال و سیادت خود را بازیابد.نوشتار حاضر با تبیین جریانات پیروزی مشروطه با شهادت شیخ فضل الله نوری و ترور بسیاری از هواداران مذهبی ایشان، آغاز می‌شود و با پیروزی انقلاب اسلامی و جاری شدن احکام شیعی اسلام در این سرزمین پایان می‌یابد.

به اعتقاد نویسنده این اثر، اروپای بعد از جنگ جهانی، ویران و بی‌توان بود. آمریکا و شوروی به برتری اقتصادی رسیدند و به دو ابرقدرت بعد از جنگ تبدیل شدند. کشورهای جهان را هم بین خود تقسیم کردند. دو ابرقدرت، جهان را بر اساس دو تفکر متفاوت اداره می‌کردند. شوروی مارکسیسم را پذیرفته بود و در آمریکا، لیبرالیسم حکومت می‌کرد. کسی راه حل دیگری برای اداره جهان سراغ نداشت.

در بخشی از این کتاب آمده است: «اندیشمندان غربی همان اوایل قرن بیستم به بن‌بست رسیدند و در پی تئوری‌های جایگزین بودند. در دوران بن‌بست، پیروزی انقلاب اسلامی، مردم ایران و جهان را با پدیده جدیدی مواجه کرد؛ اداره امور یک کشور بر اساس دین، چیزی که سال‌ها محال می‌نمود. این در اوج بن‌بست غرب بود، دورانی که شوروی هم فروریخت و از بین رفت. انقلاب اسلامی ایران با نه گفتن با غرب آغاز شد و بر مبنای برداشت شیعی از دین اسلام ادامه پیدا کرد. خیلی‌ها که می‌خواستند به غرب نه بگویند، از این نه گفتن تقلید کردند، برخی هم از روش دینی مردم ایران و نه گفتن به غرب یک ارزش شد. حالا دیگر خیلی‌ها برخلاف جهت حرکت می‌کنند.»

این کتاب از سه بخش با عنوان‌های «آغاز دوره پهلوی»، «دنیای مدرن بعد از جنگ جهانی دوم» و «انقلاب اسلامی» تشکیل شده است.

«از مشروطه تا جمهوری رضاخان»، «ظهور امپریالیسم آمریکا»، «جنگ سرد و دکترین ترومن»، «حکومت‌های کودتا»، «دین و کلیسا»، «تربیت رسانه‌ها»، «مسیحیت صهیونیستی»، «مسیح بازمصلوب»، «ادبیات و رمان؛ فرار به تخیل»، «جنبش اسلامی نفت»، «تبعید امام»، «تئوری‌های اصلاحی در ایران»، «نخست‌وزیری بختیار و انفجار نور» از مباحث این کتاب به شمار می‌روند.

چاپ سوم این کتاب در ۲۷۲ صفحه، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۱۰۰۰ تومان از سوی دفتر نشر معارف روانه بازار کتاب و فرهنگ شده است.

»آسمان به زمین الصاق شد (از آغاز تا پایان قرون وسطی)»، «دوباره به آسمان نگاه کن (از ظهور اسلام تا تمدن اسلامی)»، «من به قدرت رسید (از رنسانس تا روشنگری)»، «این عصر قرمز است (از مدرنیته تا جنگ جهانی دوم)» و «در جهت عکس حرکت کن (از اعتراض‌های مدرن تا کنون)» عناوین مجموعه پنج جلدی «روایت تفکر، فرهنگ وتمدن» هستند که از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده اند و با استقبال مخاطبان به ویژه دانشجویان و علاقمندان گروه های غرب شناسی مواجه شده اند.

برای تهیه این مجموعه پنج جلدی ارزشمند «روایت تفکر، فرهنگ وتمدن» و دیگر آثار دفتر نشر معارف می ‏توان از طریق سایت پاتوق کتاب ketabroom.ir اقدام کرد.