شناسهٔ خبر: 45070 - سرویس دیگر رسانه ها

نشست «روش تحقیق در علوم انسانی اسلامی» برگزار می‌شود

نشست «روش تحقیق در علوم انسانی اسلامی» با تاکید بر رشته جامعه‌شناسی اسلامی با حضور حمید پارسانیا، حسین بستان، عماد افروغ و علیرضا پیروزمند برگزار می‌شود.

 

نشست «روش تحقیق در علوم انسانی اسلامی» برگزار می‌شود

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سید سعید زاهد زاهدانی، رئیس کمیسیون جامعه‌شناسی چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، درباره نشست علمی ـ دینی روش‌های تحقیق در علوم انسانی اسلامی و هدف از برگزاری این نشست، اظهار کرد: این نشست زیر نظر کمیسیون جامعه‌شناسی چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی برگزار می‌شود.
 

وی افزود: در واقع این نشست برای هم‌اندیشی دست‌اندرکاران جامعه‌شناسی اسلامی در کشور تنظیم شده و تلاش شده است از صاحب نظرانی که روش تحقیق برای تولید علوم انسانی اسلامی به ویژه جامعه‌شناسی اسلامی دارند دعوت شود که ضمن طرح نظرات خودشان برای نخبگان این رشته با گرایش اسلامی یک روز به ارائه نظریات، بحث و گفت‌وگو بپردارند.

وی با اشاره به سخنرانان این نشست دینی، گفت: افرادی که دعوت شدند تا ضمن طرح نظرات خودشان برای دست‌اندرکاران و نخبگان با گرایش اسلامی یک روز بحث و گفت‌وگو داشته باشند، حمید پارسانیا، حسین بستان،  عماد افروغ و علیرضا پیروزمند هستند. این چهار نفر هر کدام روش خاصی برای تولید علوم انسانی اسلامی به‌ویژه جامعه‌شناسی اسلامی دارند که در این نشست از نقطه نظرات‌شان استفاده خواهیم کرد. دیگر مدعوین حاضر در این نشست علمی، نخبگان و صاحب‌نظرانی هستند که در این زمینه فعالیت دارند.

رئیس کمیسیون جامعه‌شناسی چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی، تصریح کرد: در طی این نشست یک روزه، بحث و گفت‌وگو امیدواریم که حاضران در جلسه راه و رسم مورد علاقه خودشان در راستای تولید علوم انسانی اسلامی روشن شود و مقدمه‌ای برای تولید جامعه‌شناسی اسلامی قرار گیرد. ما روش را در این زمینه انتخاب کردیم برای اینکه چگونگی تولید جامعه‌شناسی اسلامی می‌تواند برای ما تعریف کند، نخبگان رشته را دعوت کردیم زیرا برای این کار علاقه‌مند هستند، قطعاً در این زمینه آثاری خلق کردند و این نشست می‌تواند ذهنیت آنان را پرورش دهد و بسازد. دیگر اینکه از نحله‌های مختلف فکری دعوت شده است که انواع روش‌های موجود در جامعه‌شناسی اسلامی معرفی شود.

زاهد در ادامه سخنانش بیان کرد: داشتن انواع روش‌ها به ما امکان مقایسه می‌دهد که این امکان مقایسه برای کسانی که حاضر در جلسه هستند می‌تواند مقدمه‌ای برای قانع شدن یکی از این گرایش‌ها برای تولید علوم انسانی اسلامی یا جامعه‌شناسی اسلامی شود که امیدواریم بعد از جلسه این تولیدات را ملاحظه کنیم.

وی ادامه داد: در آخر این نشست از استادانی که در جلسه حضور دارند درخواست می‌کنیم، که اگر به تولید جامعه‌شناسی اسلامی علاقه‌مند شدند موضوع مورد نظر یا چکیده مقاله خودشان را برای ما بفرستند تا بتوانیم براساس آن با استادان قرارداد داشته باشیم و مقاله سفارشی از آن کار دریافت کنیم، تا بتوانیم در کنگره مقالات را ارائه دهیم و کنگره پیش رو را پربارتر از قبل برگزار کنیم.

دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز گفت: این نشست قصد دارد که ذهنیت نخبگان را منظم کند، تا در زمینه علوم انسانی اسلامی احتمالا بحث‌هایی که در راستای یکی از روش‌های تولید جامعه‌شناسی اسلامی، است را قانع کند.

زاهد همچنین به برنامه‌های این نشست یک روزه اشاره کرد و گفت: این نشست از ساعت 8 و 30 دقیقه صبح پنجشنبه ۲۴ تیرماه، شروع می‌شود تا ۵ عصر ادامه خواهد داشت. ابتدا ۴ نفر سخنران به ارائه مطالب نظریه و روش مورد نظرشان می‌پردازند و بعد از آن بحث و گفت‌وگوهایی درباره نظریه‌ها و روش‌های مورد نظر در زمینه جامعه‌شناسی اسلامی و تولید علوم انسانی اسلامی پرداخته می‌شود. به نوعی ایجاد پرسش و پاسخ در این نشست می‌تواند بسیاری از گره‌ها را باز کند. به عبارت دیگر سخنرانی ابتدای نشست مقدمه‌ای برای هم‌اندیشی یک روزه است برای روشن شدن زوایای روش‌های تحقیق چهارگانه‌ای که عمده مکتب‌های موجود در کشور را نشان می‌دهد.

وی درباره ادامه‌دار بودن این نشست‌ها قبل از کنگره، اظهار کرد: این امر بستگی به نتیجه این نشست دارد که ما نشست‌هایی دیگری بعد از آن برگزار کنیم یا خیر. اگر که اعضای حاضر در این نشست علاقه‌مند باشند جلسات دیگری همانند این نشست قبل از کنگره اصلی داشته باشیم و به این جمع‌بندی برسند که نشست دیگری ضروری است، حتماً نشست‌های بعدی را هم برگزار خواهیم کرد.