شناسهٔ خبر: 45149 - سرویس دیگر رسانه ها

حاشیه‌ها درباره تغییر ترکیب شورای پروانه نمایش سیاسی است

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تغییر ترکیب شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی اعلام کرد حاشیه‌های مطرح شده درباره تغییر ترکیب اعضای این شورا سیاسی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت های خود پیرامون آخرین وضعیت پرونده درمانی عباس کیارستمی و ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد، توضیح داد: استاد عباس کیارستمی خدمات بسیار قابل توجهی در عرصه سینما داشت، او بنیان گذار سبک نوینی در سینمای معناگرای ایران بود که به لحاظ تبیین مسائل انسانی در حوزه سینما، خدمات قابل توجهی را ارائه داد. به هر ترتیب وزارت ارشاد به عنوان قدردانی از این هنرمند بزرگ کشور تلاش خود را انجام داد به نحو شایسته ای از مقام این هنرمند بزرگ تجلیل شود چرا که تجلیل و ادای احترام از چنین هنرمند بزرگی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید انجام می گرفت. در حوزه پرونده درمانی ایشان نیز باید به این نکته اشاره کنم که کمیسیون ویژه ای پیرامون این موضوع تشکیل شده که سازمان سینمایی نیز یکی از اعضای حقوقی این کمیسیون است. هم اکنون به صورت دقیق این موضوع در حال بررسی است و مجموعه های چون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی در این کمیسیون به دقت مشغول رسیدگی موضوع هستند که امیدوارم نتایج این کمیته بتواند نسبت به رفع شبهات و اینکه آیا قصوراتی در رسیدگی به پزشکی آقای کیارستمی وجود داشت نتایج مشخصی را به مردم اعلام کند. تاکنون مساله روشنی اعلام نشده اما مطمئن باشید نتایج نهایی شورای پزشکی و همچنین جلسات کمیسیون به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

نوش آبادی در رابطه با وضعیت محمدرضا شجریان خواننده پیشکسوت موسیقی کشورمان نیز تصریح کرد: شجریان شجره موسیقی ایران است اما همانطور که می دانید طی هفته های اخیر تمام توجهات فعلا معطوف به ایشان است. البته طبق اعلام انجام گرفته بهبودی مطلوبی در بیماری صعب العلاج این هنرمند موسیقی کشورمان حاصل شده که امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و ما شاهد بهبودی کامل آقای شجریان باشیم. به هر حال همانطور که گزارش شده اتفاق نگران کننده ای فعلا وجود ندارد.

وی در رابطه با اظهارات اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تلاش برای حضور شجریان در ایران برای ادامه روند درمان توضیح داد: به طور حتم اگر امکانات انتقال صورت بگیرد و شرایط مناسبی بدون اینکه آسیبی متوجه استاد شجریان شود این تمایل وجود دارد که روند درمانی ایشان در ایران انجام بگیرد. این موضوع تنها یک پیشنهاد از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که اجرای آن مبتنی بر تامین شدن تمامی شرایط بهداشتی، نظر پزشکان و امکانات مناسب است که باید در ایران اتفاق بیفتد. به هر صورت فعلا نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد و تا آنجا که می دانیم حال ایشان رو به بهبودی است.

نوش آبادی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه دارد از هنرمندان در زمان حیات و ممات حمایت کند و این بخشی از وظایف ذاتی ماست که بر این باوریم باید هوای آنها را داشته باشیم.

معاون پارلمانی و حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اکران فیلم «رستاخیز» نیز توضیح داد: موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهیه کننده و کارگردان فیلم رستاخیز هیچ تغییری نکرده اما همچنان بن بست موجود در اکران این فیلم باقی است. البته قرار بود برای عبور از این بن بست کمیته ای با حضور کارگردان، تهیه کننده و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شود که بر اساس آن مکانیزم درستی برای اکران فیلم که از جمله آثار فاخر بعد از پیروزی انقلاب است، طراحی شود. به هر حال وزارت ارشاد آمادگی اکران این فیلم را دارد. حالا اینکه چرا هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده باید همان کمیته پاسخگوی موارد مورد نظر باشد.

نوش آبادی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره شائبه های پیش آمده مبنی بر نظر مستقیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تغییر ترکیب شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی، تاکید کرد: من هم مانند شما درباره چنین شائبه هایی صحبت هایی را در منابع غیررسمی شنیده ام اما لازم است که در اینجا به یک نکته اشاره کنیم و آن اینکه تشکیل شورای پروانه نمایش بر اساس چارچوب ها و طی یک دوره مشخص است که به تعبیر دوستان ما می توانیم از آن به عنوان گردش نخبگان و استفاده از همه افراد نام ببریم و مطمئن باشید انتخاب های جدید بر اساس تقویت وضعیت موجود انجام گرفته و آنهایی که حذف شدند قطعا افراد ناتوانی نبوده و نیستند. به نظر من اینها بحث های سیاسی است که طی روزهای اخیر پیش آمده و مطمئن باشید اگر برخی مواقع شخص وزیر می آید و وارد ماجرایی می شود به خاطر این است که ایشان باید پاسخگوی بسیاری از موارد در همه حوزه ها باشند.

وی افزود: ورود وزیر در بخش سینما، رسانه و هر حوزه دیگر جزو اختیارات و وظایف اوست اما شخص وزیر این روحیه را دارد که کارها با مشورت انجام پذیرد. به هر ترتیب سازمان سینمایی مجموعه عریض و طویلی است که مسئول دارد و فکر نمی کنم این موضوع واقعیت داشته باشد که در بحث انتخاب اعضای جدید شورای پروانه نمایش ورود مستقیم داشته باشد کما اینکه ایشان به لحاظ قانونی نیز می توانند چنین کاری انجام دهند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش پایانی این نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اشکالات محتوایی برخی از آثار نمایشی به صحنه رفته توضیح داد: گاهی در نمایشنامه ها و اغلب آثار هنری مبالغه هایی صورت می گیرد که آنها به خودی خود موضوع طبیعی است به ویژه تئاتر که پایه اش بر اساس نگاه انتقادی و بزرگنمایی کردن مشکلات و دغدغه هاست البته که ممکن است در یک اثر نمایشی غفلت ها و اشتباهاتی صورت گیرد که بیش از اندازه غلوآمیز باشد به هر حال اینها چیزهایی است که وجود دارد و ما قرار نیست همه آنچه گفته می شود، بپذیریم. من معتقدم باید چنین فضایی را مدیریت کنیم و برخی مسائل را که گاهی از روی غفلت صورت می پذیرد اصلاح کنیم.