شناسهٔ خبر: 45223 - سرویس خبر

شمارۀ دوازدهم نشریه «فرهنگ امروز» منتشر شد

دوازده می توان حدس زد پرونده طلیعۀ دولت مدرن با ترجمه مقاله‌ای از کوئنتین اسکینر و گفت‌وگویی با کمال پولادی و همین طور در برداشتن عناوینی در بررسی آراء و اندیشه سیاسی ژان بدن و مقایسه نظریۀ حاکم مطلقۀ او با نظریات توماس هابز و رابرت فیلمر به مذاق اهالی فلسفه و اندیشه سیاسی خوش آید.

فرهنگ امروز: شماره جدید فرهنگ امروز با تصویری از لئو اشتراوس بر روی جلد خود منتشر شد. این شماره از فرهنگ امروز و در راستای ترجمه متون کلاسیک اندیشه غربی دو ترجمه از دو مقاله مهم لئو اشتراوس را در خود جای داده است: «سه موج مدرنیته» با ترجمه روان محسن محمودی و «شکنجه و هنر نوشتن» با ترجمه دقیق یحیی شعبانی و مینا قاجارگر، دو مقاله بلندی است که به انضمام یک مقدمه درباب اندیشه و آثار لئو اشتراوس در بخش آموزه این شماره فرهنگ امروز منتشر شده است.

بخش اندیشه این شماره نیز همچنان متمرکز بر روی فلسفه سیاسی غرب است. بررسی مفهوم حاکمیت در اندیشه سیاسی ژان بدن، موضوع پرونده ای است با عنوان «طلیعۀ دولت مدرن». می توان حدس زد این پرونده با ترجمه مقاله ای از کوئنتین اسکینر و گفت‌وگویی با کمال پولادی و همین طور در برداشتن عناوینی در بررسی آراء و اندیشه سیاسی ژان بدن و مقایسه نظریۀ حاکم مطلقۀ او با نظریات توماس هابز و رابرت فیلمر به مذاق اهالی فلسفه و اندیشه سیاسی خوش آید.

پرونده سینمای شماره دوازهم فرهنگ امروز هم به فیلمسازِ فیلسوفِ امریکایی یعنی ترنس مالیک اختصاص یافته است. او اگرچه از هیاهوهای رایج سینمایی به دور است اما سینماگری است با تفکری عمیقا فرهیخته و از حیث فلسفی آزموده. ترنس مالیک، کارگردان فیلم معروف درخت زندگی از این جهت مورد توجه فرهنگ امروز قرار گرفت که برای او سینما فراتر از یک حرفه بلکه شکلی از اندیشیدن است. در این پرونده ضمن بررسی فیلم‌های ترنس مالیک، به فلسفه او و اینکه چگونه در فیلم‌های خود جهان نیچه‌ای و هایدگری را به تصویر می کشد پرداخته شده است. در همین راستا میراث هایدگر در سینمای او در گفتگویی با دنیل شاو، استاد فلسفه و فیلم دانشگاه لاک‌هاون مورد بررسی گرفته است.گفت‌وگو با پروفسور رُی منارینی، استاد دانشگاه بولونیا مصاحبه دیگری است که فرهنگ امروز در باب مالیک ترتیب داده است. همچنین رگه‌های الهیاتی فلسفه سینمایی مالیک در ترجمه‌ای از جاش تیرمن بررسی شده است و در نهایت فیلم های او توسط محققان ایرانی از جمله برنا حدیقی، مهدی ملک، مهرداد پارسا و ... خوانشی دوباره شده است.

نحوه اشتراک ماهـنامه
برای اشتراک ماهنامه پس از واریز وجه اشتراک، اطلاعات زیر به همراه تصویر رسید بانکی، یا اطلاعات مبلغ واریزشده را (شامل مبلغ، تاریخ و ساعت واریز) به رایانامه info@FarhangEmrooz.com ارسال کنید. درصورت نیاز با شما تماس می‌گیریم
اطلاعات مورد نیاز:
نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت، رایانامه و نشانی کامل پستی (استان، شهر، خیابان، کوچه، پلاک، واحد) و کد پستی
هزینه ها:
تک‌شماره ۱۲۰.۰۰۰ ریال
سه‌شماره ۳۶۰.۰۰۰ ریال
(به همراه هزینه پست)
شماره حساب:
۲۶۹-۸۰۰۰-۱۰۳۵۶۲۷۶-۱ بانک پاسارگاد یا کارت ۵۰۲۲۲۹۱۰۱۲۷۴۰۹۰۶ - حامد خردپیشه

فرهنگ امروز در پرونده ادبیات خود به سراغ موضوعی رفته است که صاحب‌نظران آن در خصوص کم و کیف مطالعات انجام شده و راهکارهای پیشنهادی برای پیشبرد آن چندان هم رای نیستند. واکاوی گفتمان جامعه‌شناسی ادبیات موضوع پرونده «شکفتن در مه»  است که در آن تلاش شد به طور مفصل به چیستی، چرایی و آسیب‌شناسی مطالعات جامعه شناسی ادبیات در دانشگاه‌های ایران پرداخته شود. در این پرونده مصطفی مهرآیین در مصاحبه مفصلی نقدهای جدی و تندی به منتقدین ادبی مدرن وارد کرده است. همچنین حسین پاینده در باب وضعیت این مساله در دانشگاه‌های ایران سخن می‌گوید. نعمت الله فاضلی این مساله را در سیر تاریخی آن بررسی کرد و فرهنگ ارشاد، ایرج شهبازی و شاپور بهیان و ... هر کدام از زاویه‌ای متفاوت این موضوع را پیگیری کرده‌اند.

به مناسبت سالگرد صدور فرمان مشروطیت در ۱۴مرداد ماه، فرهنگ امروز در پرونده تاریخ خود با عنوان «منابع خاموش» بر اهمیت منابعی تاکید کرده است که در میان بی‌شمار منابع مشروطه در حاشیه مانده‌اند؛ در حالی که برای فهم هرچه بهتر مشروطه رجوع به آنها ضروری است. به همین مناسبت چند منبع به عنوان نمونه معرفی شده و مصاحبه‌ای هم با دکتر منصوره اتحادیه و عباس قدیمی قیداری صورت گرفته است.

حرفه مترجم، عنوان بخش جدیدی بود که از شماره پیش به فصول فرهنگ امروز افزوده شد. در این بخش با مترجمان ایرانی که هریک پروژه‌ای خاص را به پیش می برند، گفت‌وگوهایی ترتیب داده خواهد شد. اولین گفت‌وگو این بخش اختصاص داشت به  زوج مترجمافشین جهاندیده و نیکو سرخوش. اما در این شماره گفت‌وگویی صورت گرفته است با انشاالله رحمتی که از مترجمین پرکار آثار هانری کربن و فلسفه اخلاق و فلسفه اسلامی است. رحمتی در این گفت‌وگو از جزییات پیش برد پروژه کاری‌اش سخن می‌گوید.

بخش گزارش این ماه شاید به نسبت ماه‌های پیشین متفاوت‌تر باشد. سینمای ایران و جهان در ماه گذشته عباس کیارستمی را از دست داد. در بخش گزارش گفت‌وگویی منتشر شده است با روبرت صافاریان در خصوص سینمای کیارستمی و کتابی که او درباره کیارستمی نوشته است. اما آنچه که این مصاحبه را با هر مصاحبه دیگری متفاوت می‌کند این است که مصاحبه یک هفته پیش از درگذشت عباس کیارستمی انجام شد و از این رو متن مصاحبه به دور از فضای اسطوره‌سازی ناشی از فوت کیارستمی است. همچنین در این بخش خاطرات احمد نقیب‌زاده از تجربیات تحصیلش در فرانسه و توصیف او از کلاس‌های درس فوکو و دلوز از مطالب خواندنی این بخش است. مصاحبه‌ای چالشی با حسین سلیمی، رییس دانشگاه علامه و عضو کارگروه شورای تحول در باب عملکرد این شورا و مخالفت‌هایی که با آن شده است می‌تواند برای خوانندگان این بخش حاوی جذابیت باشد.

بخش پیشخوان این شماره با افزایش حجم نسبت به شماره‌های پیشین، به تعداد بیشتری از عناوین تازه انتشار یافته در چند ماهۀ اخیر پرداخته است. اساتیدی چون ضیاء موحد، منوچهر آشتیانی، موسی اکرمی، عباس منوچهری، محمدامین قانعی راد، جبار رحمانی در این شماره طی مصاحبه و یادداشت هایی به نقد و بررسی برخی کتب مهم انتشار یافته در نیمه نخست امسال پرداخته‌اند.

شماره دوازدهم نشریه فرهنگ امروز به مدیرمسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه‌بزرگ در ۱۸۰ صفحه  با قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر شده است.