شناسهٔ خبر: 45581 - سرویس دیگر رسانه ها

انتخاب پروفسور کوچورادی به عنوان نویسنده افتخاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول/ نگاهی به دنیای فلسفه در بزرگ‌ترین رخداد فرهنگی ترکیه

نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول در سی و پنجمین سال برگزاری خود موضوعی غیر از ادبیات را محور اصلی خود قرار داده است. برگزارکنندگان این رویداد فرهنگی، موضوع «فلسفه و انسان» را مبحث اصلی نمایشگاه و پروفسور ایونا کوچورادی را به عنوان نویسنده افتخاری امسال برگزیدند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ به نقل از تارنمای رسمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول، پروفسور دکتر ایونا کوچورادی، پیشکسوت فلسفه ترکیه به عنوان نویسنده افتخاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول انتخاب شد. این رویداد فرهنگی مهم در تاریخ ۱۲-۲۰ نوامبر ۲۰۱۶ برابر با ۲۲-۳۰ آبان ماه در پایتخت فرهنگی این کشور برگزار می‌شود.

تعیین موضوع «فلسفه و انسان» به عنوان موضوع اصلی سی ‌و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب استانبول و برگزیده شدن یک فیلسوف به عنوان نویسنده افتخاری، نوید برگزاری رویدادهای بیشتری با رویکرد فلسفی را در این نمایشگاه می‌دهد.

امسال بیش از ۸۰۰ ناشر داخلی و خارجی برای شرکت در این نمایشگاه که از سال ۱۹۸۲ میلادی، هر ساله توسط انجمن ناشران ترکیه و با مشارکت مراکز و نهادهای مدنی این کشور در مرکز دائمی نمایشگاه تویاپ استانبول برگزار می‌شود، ثبت نام کرده‌اند.

متولیان برگزاری این رویداد اعلام کردند که بخش اعظم برنامه‌های جنبی نمایشگاه را به بررسی زندگی، آثار و دیدگاه فلسفی ایونا کوچورادی، رئیس اتحادیه انجمن های فلسفه(FIPS) و رئیس انجمن فلسفه ترکیه اختصاص خواهند داد. این در حالی است که هنوز کشور مهمان ویژه نمایشگاه، اعلام نشده است.

نگاهی به فعالیت‌های پروفسور دکتر ایونا کوچورادی 

ایونا کوچورادی (İoanna Kuçuradi) متولد چهارم اکتبر ۱۹۳۶ در استانبول است. این فیلسوف برجسته که اصلیتی رومی دارد، در سال ۱۹۵۹ وارد دانشگاه استانبول شده و شروع به تحصیل در رشته فلسفه کرد.

کوچورادی در سال ۱۹۶۵ با درجه دکتری فلسفه از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. وی در سال ۱۹۷۸ مدرک پروفسوری خود را اخذ کرده و همان سال در جلسه سالانه فدراسیون جهانی فلسفه، که در شهر بوستون آمریکا برگزار شد، به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد.

وی در سال ۱۹۶۹ رشته فلسفه در دانشگاه حاجت‌تپه آنکارا را پایه‌گذاری کرد و در سال ۱۹۹۷ کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو را در این دانشگاه تاسیس کرد. کوچورادی همچنین از سال ۲۰۰۱ میلادی به عنوان رئیس انجمن فلسفه ترکیه فعالیت می‌کند.

«نیچه و انسان»، «نگاهی به فلسفه هنر»، « اخلاق»، «انسان و ارزش‌ها» از مهم‌ترین آثار این بانوی پرکار است. از کوچورادی همچنین مجموعه شعری به نام «پشت پرده» نیز منتشر شده است. وی همچنین آثاری از کانت، فیلسوف مشهور آلمانی را به ترکی ترجمه کرده است.