شناسهٔ خبر: 45700 - سرویس دیگر رسانه ها

کارخانه ریسباف به تملک اداره کل میراث فرهنگی اصفهان درآمد

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان از تملک قطعی کارخانه ریسباف به عنوان دومین کارخانه ریسندگی اصفهان و تبدیل آن به یک موزه ملی خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از تملک کارخانه ریسباف خبر داد و افزود: پروژه کارخانه ریسباف و تبدیل آن به یک موزه ملی از بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین برنامه‌هایی است که در استان اصفهان دنبال می‌شود. در حال حاضر اداره کل میراث فرهنگی اصفهان با عنایت استانداری توانسته کارخانه ریسباف را به تملک قطعی خود درآورد اما هنوز مراحل بعدی از جمله طراحی و آماده سازی این سایت هفت هکتاری به انجام نرسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: در حال حاضر ۱۵ هزار شی‌ء ارزشمند قابل نمایش در اصفهان وجود دارد، تصریح کرد: کل ظرفیت موزه‌های اصفهان ۸۰۰ شی‌ء است که ما نیازمند توسعه مکانی برای این ظرفیت ارزشمند هستیم البته چندین مجموعه و موزه خصوصی نیز در اصفهان داریم اما ما دغدغه حفظ آثار، مکان نمایش و امنیت آن هستیم که با احداث این موزه بزرگ امید داریم بخشی این دغدغه‌ها رفع شود.

اللهیاری پیرامون نزدیکی موزه‌های اصفهان به استانداردهای بین‌المللی افزود: متأسفانه ما با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم و در تلاش هستیم که موزه‌ای در قد و قواره و شأن شهر اصفهان داشته باشیم. از این‌رو برآنیم تا کارخانه ریسباف را به یک موزه بزرگ با استاداردهای جهانی نزدیک کنیم و بخشی از آن را به صنایع دستی اختصاص دهیم چراکه اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شده و تلاش ما این است تا میدان نقش جهان را به یک بازار بزرگ جهانی تبدیل کنیم.

کارخانه ریسباف دومین کارخانه ریسندگی اصفهان، در سال ۱۳۱۱ با مشارکت جمعی از سرمایه‌داران راه‌اندازی شد. این اثر در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۰۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این کارخانه که در خیابان چهارباغ بالا، بین هتل پل و خیابان هفت دست واقع شده است.