شناسهٔ خبر: 45941 - سرویس دیگر رسانه ها

«گوتینگن» امانتگاه آثار نفیس و نسخ خطی شرقی است

کتابخانه دانشگاه گوتینگن، یکی از ارزشمندترین مراکز نگهداری آثار نفیس و نسخ خطی قدیمی شرقی و شرق شناسی در آلمان است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از بساتین؛ سایت روزنامه محلی گوتینگر تاگه بلات Göttinger Tageblatt در مقاله‌ای به توصیف آثار نفیس کهن و نسخ خطی با ارزش در کتابخانه دانشگاه گوتینگن پرداخته است. در زیر مروری می‌کنیم بر این گزارش:

این شهر که یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های آلمان را در خود جای داده است، در جنوبی‌ترین نقطه ایالت نیدرزاکسن واقع شده است. موسسه شرق‌شناسی دانشگاه گوتینگن با وجود کرسی‌هایی مانند ایران‌شناسی و شرق‌شناسی یکی از پرآوازه‌ترین مکان‌های پژوهشی این شاخه نیز به شمار می‌آید.

در کتابخانه دانشگاه گوتینگین حدود ۲۹۰۰ نسخه خطی مربوط به مطالعات شرق شناسی یافت می‌شود که حوزه‌های فرهنگی و زبانی مختلف از هند گرفته تا تبت، آسیای مرکزی، ترکیه یا همان عثمانی، ایران و دنیای عرب را دربرمی‌گیرد.

از این تعداد نسخه با ارزش، حدود ۱۵۰ نسخه مربوط یک پزشک روسی شاغل در ارتش بود که در اواخر قرن ۱۸ به این دانشگاه هدیه داده است. این پزشک روسی بارون گئورگ توماس فون آش Baron Georg Thomas von Asch  نام دارد که نسخ اهدایی آن به قرن ۱۵ و ۱۶ میلادی نیز بازمی‌گردد.

یکی از این آثار، قرآنی است از جنس چرم و نوشته‌هایی با خط ترکی عثمانی. یکی از محققان عرب‌شناسی و اسلامی‌شناسی دانشگاه، در توصیف این قرآن به روزنامه گوتینگر تاگه بلات می‌گوید: قرآن دارای بسیاری از استعاره‌هاست که به راحتی قابل فهم نیستند. سوره‌های قرآن به نام‌های مختلفی نام گذاری شده‌اند، مانند زن، بقره و نور. در سوره نور به خدا به عنوان یک منبع نور اشاره می‌شود. این سوره در عرفان اسلامی هم مورد استقبال عارفان است.

بر اساس این گزارش، از دیگر آثار ارزشمند این مجموعه یک شاهنامه به همراه نقاشی‌های زیبای مینیاتوری ایرانی است.