شناسهٔ خبر: 46090 - سرویس دیگر رسانه ها

جشنواره‌ای که بی‌صدا به اختتامیه رسید/ وام گرفتن از اعتبار موزه

اختتامیه نخستین جشنواره «هنر ایران» در حالی امروز در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود که به گفته سخنگوی جشنواره، حضور در موزه هنرهای معاصر باعث اعتبار هنرمندان این رویداد می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کسرا علیها سخنگوی جشنواره هنر ایران که امروز ۱۵ شهریور اختتامه آن در موزه هنرهای معاصر تهران برپا می شود به خبرنگار مهر گفت: جشنواره هنر ایران در اتاق فکر سایت «هنرگردی» طراحی شد و به دبیری علیرضا محمد شاه که دبیر اجرایی «هنرگردی» هم است در مرداد ماه فراخوانی را اعلام کرد و هنرمندان می توانستند بدون هیچ محدودیت سنی و تحصیلات و.... آثار خود را به جشنواره ارسال کنند.

وی ادامه داد: بر اساس این فراخوان یک ماهه، در مردادماه پذیرای آثار عکاسی و نقاشی هنرمندان از سراسر ایران زمین شدیم و در واقع تمامی هنرمندان باید فرض می کردند که قرار است بهترین آثار خود را به یک گالری معتبر ارسال کنند.

موسس و مدیر سایت «هنرگردی» درباره داوران این جشنواره نیز بیان کرد: داوران این جشنواره را از کسانی قرار دادیم که از محیط آکادمیک نیامده باشند بلکه به طور حرفه ای در عرصه هنر فعالیت کرده باشند و خصوصا از میان گالری‌داران فعال باشند. در واقع این افراد کسانی هستند که نسبت به فروش آثار و اقتصاد هنر دید جامعی دارند.

وی ادامه داد: در هیات داوران ما کسانی چون نادر سیحون، احسان لاجوردی، سلیمان محمدی، سونیا مونتی حضور دارند و بخشی از برگزیدگان نیز توسط مردم از طریق سایت و به صورت الکترونیکی انتخاب شدند.

علیها با بیان اینکه در نهایت ۷ اثر برگزیده مردمی در بخش عکس، ۷ اثر برگزیده هیات داوران در بخش عکس، ۷ اثر برگزیده مردمی در بخش نقاشی و ۷ اثر برگزیده هیات داوران در بخش نقاشی امروز در اختتامیه معرفی می شوند بیان کرد: در مراسم اختتامیه که از ساعت ۱۶ تا ۱۹ امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا معاونان ایشان برگزار می شود، نمایشگاهی نیز از این آثار منتخب در سینما تک موزه هنرهای معاصر به طور موقت و سه ساعته برپا خواهیم کرد و پس از آن این ۲۸ اثر به مدت یک هفته در گالری «علیها» به نمایش در می آید  و سپس در ژانویه (دی ماه) در پاریس نمایشگاهی از این آثار برپا می شود.

سخنگوی جشنواره هنر ایران درباره اهداف این جشنواره نیز گفت: هدف ما از این جشنواره معرفی نخبه های هنری ایران به دور از هر گونه تبعیضی به جامعه تجسمی است و اتفاقا از همه ایران اثر دریافت کردیم. در حال حاضر همه هنرمندان علاقه دارند آثارشان را در گالری های خصوصی به نمایش بگذارند و برای این کار نیازمند رزومه هستند. بسیاری از هنرمندان خوب در شهرستان ها هستند که ممکن است امضا نداشته باشند و یا حتی مدرک تحصیلی مرتبط نداشته باشند ولی اثرشان دارای کانسپت و هنرشان قابل توجه باشد. ما این فرصت را برای کسانی که تکنیک قوی و کانسپت قوی دارند فراهم کردیم تا در این وادی حضور پیدا کنند.

علیها در پایان درباره انتخاب محل موزه هنرهای معاصر تهران برای برگزاری مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: موزه هنرهای معاصر تهران یکی از بهترین گنجینه های هنر را در آسیا دارد و در دنیا رتبه نهم را از نظر گنجینه خود داراست. ورود هر فردی به موزه هنرهای معاصر تهران به آن فرد کمک می کند تا بتواند از اعتبار موزه سود ببرد. هنرمندانی که نامشان در اختتامیه برده می شود برای مراجعه به گالری ها می توانند از همین اعتبار استفاده کنند. خوشبختانه مدیر موزه هنرهای معاصر هم همکاری بسیار خوبی با ما انجام داد و من همین جا از ایشان تشکر می کنم.

امروز ساعت ۱۶ مراسم اختتامیه جشنواره هنر ایران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود و حاضران می توانند آثار این جشنواره را در حاشیه برپایی این اختتامیه در موزه هنرهای معاصر تهران مشاهده کنند.

از ۱۹ تا ۳۱ شهریور نیز نمایشگاه آثار این جشنواره در گالری علیها واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس، کوچه ماهرو زاده، کوچه رمضانیان، ابتدای کوچه احمدی مقدم، پلاک ۳۱ برپاست.