شناسهٔ خبر: 46181 - سرویس دیگر رسانه ها

۱۰ اثر صنایع دستی ایران، مهر اصالت یونسکو را دریافت کردند

مشاور صادرات و امور بین‌الملل معاونت صنایع دستی گفت: ۱۴ اثر از ایران، نامزد دریافت مهر اصالت یونسکو شدند و در کویت مورد داوری نهایی قرار گرفته و در نهایت ۱۰ اثر انتخاب شدند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ امید شیوا گفت: مُهر اصالت یونسکو، گواهینامه‌ای است که از طرف دفاتر منطقه‌ای یونسکو به صنایع دستی اصیل و با کیفیت هنرمندان و صنعتگران تعلق می‌گیرد؛ این برنامه، برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط یونسکو و انجمن توسعه و ترویج صنایع دستی پایه گذاری و در سال ۲۰۰۱ اجرا شد و بعد از آن، در سراسر دنیا گسترش یافت.

به گفته مشاور صادرات و امور بین‌الملل معاونت صنایع دستی، یونسکو از این طریق می‌خواهد مکانیزمی دقیق برای استانداردهای مربوط به کیفیت صنایع‌دستی داشته باشد تا از این طریق اطمینان حاصل کند که محصولی با کیفیت و با اصالت در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. از سوی دیگر آثار هنرمندان و صنعتگرانی که مهر اصالت یونسکو را دریافت می‌کنند، با اسم و امضای خودشان در جهان شناخته و امکان عرضه آن در کشورهای مختلف فراهم می‌شود.

شیوا در پاسخ به این‌که چه کارهایی موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو می‌شوند گفت: آثاری موفق به در یافت مهر اصالت می‌شوند که نشان دهنده هویت فرهنگی و ملی کشورشان باشند همچنین خلاقیت در طرح، روش تولید و مواد اولیه از دیگر شاخص‌های در یافت مهر اصالت است. نکته دیگری که کارشناسان به آن توجه می‌کنند، استفاده از مواد طبیعی است که قابلیت بازیافت در طبیعت را دارند.

او به چگونگی داوری آثار اشاره و بیان کرد: مراسم نهایی داوری  آثار برتر صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه از تاریخ سوم تا هشتم سپتامبر ۲۰۱۶ برابر با ۱۳ تا ۱۸ شهریور ماه در کشور کویت و به میزبانی وزرت فرهنگ و معارف و هنر برگزار شد. هر کشوری، پیش از این آثار خود را ارزیابی و ارسال کرده بود. در مجموع ۲۵۰ اثر از کشورهای مختلف آسیا و اقیانوسیه به کویت فرستاده شده و مورد بررسی قرار گرفته بود.

شیوا به منطقه‌ای بودن داوری‌ها اشاره و بیان کرد: این داوری‌ها به صورت منطقه‌ای انجام می‌شود؛ یعنی شرق، غرب، جنوب و جنوب شرق آسیا و همچنین آسیای مرکزی به طور جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرند. آثار به دو گروه تقسیم و داوری می‌شوند. یک بخش، نساجی و بافت‌های طبیعی و ریسندگی است و بخش دوم چوب و فلز و غیر منسوجات را دربرمی‌گیرد.

به گفته مشاور صادرات و امور بین‌الملل معاونت صنایع دستی، ایران و کویت با ۱۴ اثر، بیشترین تعداد آقار را به خود اختصاص داده‌اند و عمان هم با ۹ اثر در این داوری شرکت کرده‌اند. ناظر یونسکو هم جزو داوران این برنامه بوده؛ در این مراسم به هیچ کشوری ارفاق نشده و آثار به درستی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند تا آنجا که از ۲۵۰ آثار، کمتر از دو سوم آن پذیرفته و باقی رد شده‌اند.

ایران تاکنون  در رشته هایی چون سراجی سنتی، نساجی سنتی، مسگری، گلیم گلابتون سازی، عبابافی، حوله بافی، کلاه نمدی، سفالگری، دولچه دوزی، قلم کاری و پارچه بافی، موفق به دریافت مهر اصالت از یونسکو شده است.