شناسهٔ خبر: 46382 - سرویس خبر

تقارن ۷۷ سالگی شفیعی کدکنی با ۲ سالگی فرهنگ امروز؛

شماره سیزدهم نشریه فرهنگ امروز منتشر شد

شماره 13 ۱۹ مهر ماه سالروز تولد این استاد ارجمند است و فرهنگ امروز در پرونده ادبیات با عنوان راوی سفرنامه باران جشن نامه‌ای به مناسبت هفتادوهفتمین سالروز تولد ایشان ترتیب داده است.مصاحبه با چارلز تیلور (در بخش پیشخوان) در باب کتاب جدیدش، گفت و گو با ناتان تارکوف، مدیر مرکز لئو اشتراوس در دانشگاه شیکاگو در باب اشتراوس و در نهایت مصاحبه با مایکل والزر (در بخش بولتن خارجی) در باب عدالت آموزشی ازجمله بخش‌های خواندنی این شماره است.

 فرهنگ امروز: شماره سیزدهم نشریه فرهنگ امروز مزین به تصویر شاعر توانا و استاد فرهیخته زبان و ادبیات فارسی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی شده است. ۱۹ مهر ماه سالروز تولد این استاد ارجمند است و فرهنگ امروز در پرونده ادبیات با عنوان راوی سفرنامه باران جشن نامه‌ای به مناسبت هفتادوهفتمین سالروز تولد ایشان ترتیب داده است. یادداشت اساتیدی چون رضا داوری اردکانی، غلامعلی حداد عادل، بهاءالدین خرمشاهی، احمد جلالی ، یدالله جلالی، میلاد عظیمی، زهرا پارساپور و...  زینت بخش این پرونده است.

در کنار این پرونده مقاله‌ای بلند از سیدجواد طباطبایی موجب مسرت بیشتر خوانندگان این شماره خواهد بود. جواد طباطبایی در بخش آموزه این شماره فرهنگ امروز در مقاله‌ای با عنوان تولید علم بومی و زبان ملی، با نقد موردی ترجمه‌های حاتم قادری درباره ضرورت برخورداری نویسندگان و مترجمان از عقل سلیم سخن گفته است.

فرهنگ امروز البته هدایای دیگری هم برای مخاطبان خود دارد. در این شماره فرهنگ امروز چند مصاحبه اختصاصی با چند چهره مطرح بین‌المللی ترتیب داده شده است. مصاحبه با چارلز تیلور (در بخش پیشخوان) در باب کتاب جدیدش، گفت و گو با ناتان تارکوف، مدیر مرکز لئو اشتراوس در دانشگاه شیکاگو (در بخش بازتاب) در باب اشتراوس و در نهایت مصاحبه با مایکل والزر (در بخش بولتن خارجی) در باب عدالت آموزشی ازجمله این مصاحبه‌ها هستند. این مصاحبه‌های اختصاصی کمک می‌کند تا مسایل گوناگون از دریچه دید ایرانی با اساتید دنیای غرب مطرح گردد.

جدال با تکنولوژی عنوان پرونده اندیشه شماره سیزدهم است که نگاهی دارد به تفسیرها و دریافت‌های برخی از متفکران ایرانی به این مقوله؛ چراکه از آغاز آشنایی ایرانیان با تمدن جدید غرب مساله تکنیک و تکنولوژی همواره در کانون تامل و قضاوت ذهن ایرانی قرار گرفته است. بنابراین برای پیگیری این مهم گفتگویی صورت گرفته با مهدی معین‌زاده و سیاوش جمادی. همچنین محسن محمودی، محمدتقی طباطبایی، سجاد امیدپور و علی خالندی هرکدام به اقتضای موضوعی خاص، افکار و آراء سید حسین نصر، رضا داوری، داریوش شایگان و دیگر متفکران این حوزه را مورد مداقه قرار داده‌اند. نحوه اشتراک ماهـنامه
برای اشتراک ماهنامه پس از واریز وجه اشتراک، اطلاعات زیر به همراه تصویر رسید بانکی، یا اطلاعات مبلغ واریزشده را (شامل مبلغ، تاریخ و ساعت واریز) به رایانامه info@FarhangEmrooz.com ارسال کنید. درصورت نیاز با شما تماس می‌گیریم
اطلاعات مورد نیاز:
نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت، رایانامه و نشانی کامل پستی (استان، شهر، خیابان، کوچه، پلاک، واحد) و کد پستی
هزینه ها:
تک‌شماره ۱۲۰.۰۰۰ ریال
سه‌شماره ۳۶۰.۰۰۰ ریال
(به همراه هزینه پست)
شماره حساب:
۲۶۹-۸۰۰۰-۱۰۳۵۶۲۷۶-۱ بانک پاسارگاد یا کارت ۵۰۲۲۲۹۱۰۱۲۷۴۰۹۰۶ - حامد خردپیشه

پرونده سینمای مهر ماه فرهنگ امروز تلفیقی است میان ادبیات و سینما و یا به عبارتی تامل در آنچه که سینمای شاعرانه را می‌سازد. روح شعر در کالبد تصویر که عنوان این پرونده است ردپای مفهوم شاعرانگی را در سینما جستجو می‌کند و به دنبال پاسخ به این پرسش است که میراث کهن شعر فارسی چه ظرفیت‌های کاربردی برای ساخت سینمای شاعرانه دارد. در این پرونده علیرضا رییسیان در مصاحبه‌ای نظرات منحصر به فردی درباره سینمای شاعرانه ارائه کرده است. همچنین مصاحبه با محمدرضا اصلانی و همسرش سودابه فضایلی و عدم اتفاق نظر آنها در مورد سینمای شاعرانه بسیار جالب توجه است. اصلانی که در ابتدا به عنوان یک شاعر شناخته شد سپس وارد فضای فیلم سازی شد چندان با سینمای شاعرانه موافق نیست. مصاحبه سوم با فرزاد موتمن کارگردان فیلم شب‌های روشن که یکی از شاعرانه ترین‌های فیلم ایرانی است انجام شد. بی‌شک خوانندگان از گفتگوی پرچالشی که میان فرهنگ امروز و فرزاد موتمن صورت گرفت لذت خواهند برد. همچنین در این پرونده روبرت صافاریان، حمیدرضا شعیری، محمد تهامی‌نژاد ، فرشاد فرشته حکمت و ژینوس نازک کار نظرات خود را در باب سینمای شاعرانه بیان داشتند.

استنطاق از دین پرسشی است از الحادی یا ایمانی بودن فلسفه دین که موضوع دین‌پژوهی شماره سیزدهم فرهنگ امروز است. به طور کلی علامت‌ سوال‌های متعددی درباره فلسفه دین وجود دارد اما آنچه که در اینجا مطرح است این است که موضع عالم اسلامی در مقابل این وضعیت باید موضع طرد باشد یا پذیرش؟ محمدتقی چاوشی، امیرعباس علی زمانی، رسول رسولی پور، ابوالفضل ساجدی هر کدام طی مصاحبه‌هایی نظرات خود را در این باب مطرح کردند.

مخاطبان در پرونده تاریخ با رویکردی انتقادی نسبت به یکی از رشته‌های مرتبط با این حوزه مواجه خواهند بود. ایرانشناسی ایرانی پرونده‌ای است در بررسی فلسفه وجودی رشته ایرانشناسی در ایران و نقد اصلی آن این است که وجود رشته‌ای ملهم از تاریخ، جامعه شناسی باستان شناسی جغرافیا و ادبیات از چه پشتوانه منطقی برخوردار است؟ بی شک تاسیس این رشته در دیگر کشورها که به دنبال شناخت فرهنگ و تاریخ و ادبیات کشوری چون ایران هستند منطقی به نظر می‌رسد اما آیا تاسیس این رشته در ایران ضرورتی داشته است؟ محسن جعفری مذهب ، زهره زرشناس، محمد شکری فومشی، شمسی فاطمی و اساتید دیگر از همکاران این پرونده هستند که هر کدام در دفاع و یا رد این رشته نظرات گوناگونی ارائه کردند. قیاس این رشته در ایران و دیگر کشورها از موضوعات اصلی این یادداشت‌هاست. همچنین تورج دریایی در مصاحبه‌ای نگاهی تطبیقی داشته به اهداف و رویکرد کرسی ایرانشناسی در امریکا و ایران که از مطالب خواندنی این شماره است.

میراندن مرگ عنوان سوژه این ماه عکس نگاشت است که به بررسی عکس‌هایی می‌پردازد که لحظه‌های مرگ افراد را سوژه خود قرار دادند و آن را ثبت کرده‌اند.

در بخش پیشخوان طبق روال گذشته چندین کتاب از تازه‌های نشر مورد نقد و بررسی قرار گرفته است اما در کنار این کتاب‌ها چند متن در باب چند کتاب خارجی از جمله ترجمه انگلیسی دفترچه‌های سیاه و همچنین مکاتبات رنه دکارت با الیزابت شاهزاده بوهم هم ترجمه شده است. همچنین علاقه‌مندان در این شماره می‌توانند با پیشنهادهای جاناتان ام پاکت در باب ۱۰ کتاب‌ الهام بخشی که هر مورخ تاریخ فکر باید آنها را بخواند هم آشنا شوند.

در بخش بولتن خارجی متنی از هومی بابا در باب جایگاه فرهنگی مدرنیته و ترجمه مصاحبه‌ای با آگامبن در باب بحران اقتصادی و نقش تاریخ در هویت فرهنگی اروپایی‌ها منتشر شده است. لازم به یادآوری است خاطرات نصرالله پورجوادی از دوران تحصیل در خارج از ایران و چند گزارش تحلیلی از رونمایی کتاب غرب و غرب‌زدگی که به همت بنیاد فردید در باب این فیلسوف پرمناقشه منتشر شده است از مطالب خواندنی بخش گزارش شماره سیزدهم نشریه فرهنگ امروز هستند.

شماره سیزدهم نشریه فرهنگ امروز به مدیرمسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه‌بزرگ در ۱۸۰ صفحه  با قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر شده است.