شناسهٔ خبر: 46930 - سرویس دیگر رسانه ها

از ضبط در پراگ تا رونمایی در ایران/ اعلام جزییات پروژه «عاشق کیست» به خوانندگی شهرام ناظری

آهنگساز و رهبر ارکستر پروژه موسیقایی «عاشق کیست» به خوانندگی شهرام ناظری جزییات تولید و ضبط این اثر را تشریح کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ امیر پورخلجی با اشاره به تولید آلبوم «عاشق کیست» به خوانندگی شهرام ناظری توضیح داد: پروژه «عاشق کیست» بر پایه رباعیات ابوسعید ابوالخیر به آهنگسازی و رهبری ارکستر بنده و صدای استاد شهرام ناظری بهمن ماه امسال توسط موسسه «پردیس موسیقی معاصر» منتشر می شود. این اثر اکتبر امسال با همراهی نوازندگان ارکستر سمفونیک «مترو پولیتن» پراگ در استودیوی تلویزیون ملی کشور چک اجرا و ضبط شده است.

وی افزود: یکی از نکات قابل توجه در این آلبوم حضور پر افتخار استاد شهرام ناظری است که به اعتقاد من ترکیب صدای این هنرمند با موسیقی سمفونیک اجرای شنیدنی از رباعیات ناب و کمتر شنیده شده ابوسعید ابوالخیر را پیش روی مخاطبان قرار می‌دهد.

این آهنگساز درباره روند تولید این آلبوم توضیح داد: بنده سال گذشته نیز با حمایت موسسه «پردیس موسیقی معاصر» همراه با ارکستر فیلارمونیک «روسه» در کشور بلغارستان اثر دیگری را بر پایه شاهنامه فردوسی به اتمام رساندم. این آلبوم که با عنوان «آفرینش» روانه بازار موسیقی می شود شامل تعدادی از آثار ارکسترال من با محوریت شاهنامه فردوسی است. «آفرینش» به نوعی مجموعه تفکرات موسیقایی من بر اساس شاهنامه فردوسی است که در دو بخش شامل سوئیت سمفونی آفرینش انسان همراه با خوانش اشعار منتخب بخش نخستین شاهنامه و «نبرد دوازده رخ» آخرین جنگ بین ایران و توران آهنگسازی شده است. آنچه در این مجموعه شنیده می شود نتیجه اجرای صحنه ای این اثر توسط ارکستر فیلارمونیک «روسه» بلغارستان به رهبری بنده است که سال ۲۰۱۱ در همین شهر برگزار شد.

این آهنگساز و رهبر ارکستر در بخش پایانی صحبت های خود درباره ویژگی های آلبوم «آفرینش» هم گفت: ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ داﺳﺘﺎن آﻓﺮﯾﻨﺶ در ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ ﻓﺮدوﺳﯽ ﺑﺎ داﺳﺘﺎن‌ﻫﺎی آﻓﺮﯾﻨﺶ در ﻣﺘﻮن ﮐﻬﻦ و ﻣﻘﺪس ﺟﻮاﻣﻊ دﯾﮕﺮ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ‌دﻫﺪ ﮐﻪ ﺷﺎﻫﻨﺎﻣﻪ روﯾﮑﺮد و روﯾﻪ‌ای واﻗﻊ‌ﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ‌ﺗﺮ، ﺧﺮدورزاﻧﻪ‌ﺗﺮ و ﺗﺎ ﺣﺪ زﯾﺎدی ﻏﯿﺮﺗﺨﯿﻠﯽ دارد. ﭼﻨﺎﻧﮑﻪ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﮔﻔﺘﺎر ﻓﺮدوﺳﯽ ﭘﺲ از ﻣﻘﺪﻣﻪ، در ﺳﺘﺎﯾﺶ ﺧﺮد اﺳﺖ و او ﺑﺎرﻫﺎ و ﺑﺎرﻫﺎ اﯾﻦ واژه را به کار ﻣﯽ‌ﮔﯿﺮد و این نکته بسیار مهمی بود که از مدت ها پیش من را ترغیب کرده بود تا پیرامون آن با نگاهی متفاوت اثر موسیقایی تولید کنم. البته برای مراسم رونمایی از آلبوم «آفرینش» برنامه ریزهایی شده که طی ماه های آینده جزییات آن اطلاع رسانی می شود.