شناسهٔ خبر: 47209 - سرویس دیگر رسانه ها

نویسندگان در صف معترضان ترامپ/ پایان آمریکا فرارسیده است

در حالی که رمان‌نویسان برجسته آمریکایی ترامپ را با صدور اطلاعیه‌های مختلف مورد سرزنش قرار داده‌اند، روزنامه‌نگاران نگران آزادی بیان مطبوعات و بخش تجارت کتاب نگران وضعیت آینده هستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کلر مسعود نویسنده «زن طبقه بالا» از انتشارات ویراگو گفت: انتخاب ترامپ تنها یک بحران آمریکایی نبود بلکه بحرانی جهانی است.

وی افزود: عمق زن‌ستیزی جامعه ما شوک‌آور است. آمریکایی‌ها بی‌کیفیت‌ترین کاندیدای تاریخ را انتخاب کردند- و کسی را که بیش از همه جنسیت‌گراست- در برابر دیگری که کیفیت بسیار بالایی داشت برگزیدند.

این نویسنده زن ادامه می‌دهد: این بحرانی جهانی است. از رای برکسیت تا خیزش مارین لوپن در حزب ملی‌گرای فرانسه و دیگر احزاب راست افراطی در سراسر اروپا، می‌توان دریافت نیروهای سیاه دارند رژه می‌روند. جهان بیش از همیشه به دهه ۱۹۳۰ شباهت پیدا کرده است.

الکساندر همون نویسنده «ساختن زامبی ورشو» از انتشارات پیکادرو نیز بدون این که حرف خود را فروبخورد ترامپ را یک نژادپرست ‌خواند و یک جامعه ستیز.

همون پیشتر گفته بود: دوران پایان آمریکا به‌عنوان یک دموکراسی لیبرال فرا رسیده و حتی شاید بشود گفت پایان خود آمریکا فرارسیده است.  

او گفت: نه تنها ترامپ نژادپرست و ضداجتماع است بلکه او برمبنای نژادپرستی و رفتار ضداجتماعی عمل می‌کند. او پلتفرم این رفتار است. این برای او یک مانع نیست، بلکه راهگشای اوست. آنچه او را به پیروزی رساند حس جمعیت سفیدی بود که با این انتخابات احتمالا تلاش کردند تا آخرین شانس خود را برای بازگشت به دوران موقعیت ممتاز خود در تاریخ به عنوان اکثریت غالب رقم بزنند. با نگاهی پوچ گرا، ترامپ از خشم خود پلتفرمی بر مبنای ناسیونالیسم سفید برای حزب جمهوری‌خواه ساخته است. وی افزود: همه اینها به معنی خشونت و جنگ است. این کشور دیگر قابل دوام نیست.

والتر موزلی نویسنده «جو، ذغال سنگ» از انتشارات «دبلیو اند ان» تاکید می‌کند که علت شکست دموکرات‌ها «چشم‌بند برتر» بود. او می‌گوید جهان اعتبار خودش را به این ترتیب از دست می‌دهد و می‌افزاید مردمی با گرایش‌های مختلف سیاسی در نوری خیره کننده از واقعیتی تلخ از خواب بیدار شده‌اند.

اما اینها تنها صداهای معترض موجود نیستند و در کنار اعتراض نویسندگان برجسته‌ای چون جویس کرول اوتس و سیری هاستوت در گفت‌وگوهای مختلف، صدای اعتراض از هر گوشه‌ای بلند است. این در حالی است که پیشتر صدها نویسنده آمریکایی که در میان آنها ۱۰ نویسنده برنده جایزه پولیتزر جای دارند علیه ترامپ در نامه‌ای سرگشاده صحبت کرده بودند. این نامه در ماه می منتشر شده بود و بر مخالفت صریح با ترامپ به عنوان یک کار وجدانی تاکید کرده بود.

در عین حال انجمن قلم آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای پس از انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری، او را ملزم به پاسخگویی به ترس مردم در برابر آزادی مطبوعات دانست. ترامپ ماه فوریه در سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش گفته بود قانونی وضع می‌کند که کار روزنامه‌نگاران را برای انتشار مطلب سخت‌تر کند و بتوان آنها را بابت افترا تحت تعقیب قرار داد.

سوزان نوسل مدیراجرایی انجمن قم که با هیلاری کلیتون در وزارت امور خارجه آمریکا همکاری می‌کرد، روز چهارشنبه (۹ نوامبر) و پس از انتخاب ترامپ درباره نقش انجمن قلم در دفاع از حق آزادی بیان سخن گفت. او گفت: امروز صبح بخش جدیدی در تاریخ آمریکا گشوده شد و امروز انجمن قلم آمریکا آماده است تا نقش اساسی خود را برای این حق اجرا کند و صدای آنهایی باشد که با این انتخابات به حاشیه رانده شده‌اند و دیالوگی را در سراسر کشور ایجاد کند.

در عین حال اعضای بخش تجارت کتاب آمریکا نیز بر این تاکید دارند که اعضای این صنعت نقشی تعیین کننده در حمایت از کتاب و ایجاد درک و وحدت در این مقطع ایفا می‌کنند.

در همین حال چهره‌های مشهور بخش آموزش عالی نیز با طرح این سوال که از این پس پول در کسب عناوین معتبر دانشگاهی چه نقشی ایفا خواهد کرد، به انتخاب ترامپ اعتراض کرده و این احتمال را مطرح کرده‌اند که کسب شهریه بیشتر از دانشجویان خارجی می‌تواند به معنی کاسته شدن از حق تحصیل دانشجویان داخلی باشد.