شناسهٔ خبر: 47253 - سرویس دیگر رسانه ها

گرامیداشت هشتادمین سال تاسیس نهاد مردم‌شناسی/تشکیل بانک اطلاعاتی

همایش و نمایشگاه ملی هشتادمین سال تاسیس نهاد مردم شناسی در ایران با همکاری ۲۵ مرکز دانشگاهی و پژوهشگاهی کشور توسط پژوهشکده مردم شناسی برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در نشست مطبوعاتی این برنامه که پیش از ظهر اول آذر در سالن کنفرانس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی برگزار شد،  علیرضا حسن‌زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی گفت: این پژوهشکده در سال ۸۵ هفتادمین سال تاسیس نهاد مردم شناسی در ایران را گرامی داشت اکنون در سال ۹۵ این پژوهشکده هشتادمین سال تاسیس این نهاد را گرامی خواهد داشت. به همین مناسبت برنامه ای در روزهای ۲۲ و ۲۳ آذر ماه در موزه ملی ایران برگزار می شود و مراکز و سازمان های مختلف مرتبط با حوزه مردم شناسی از جمله موزه ملی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی، انجمن انسان شناسی ایران، مرکز اسناد فرهنگی آسیا، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، موسسه ایکوم، باغ موزه دفاع مقدس و ... به معرفی فعالیت ها و پژوهش های انجام شده و آثار انتشاراتی می پردازد.

وی گفت: از کتاب های مردم شناسی که در سال ۹۵ تولید و منتشر شده است و سه شماره از ۵ شماره فصل نامه پژوهشی فرهنگ و مردم رونمایی خواهد شد. در این همایش بیش از ۳۰۰ عکس مردم شناسی به نمایش در می آید و نمایش و موسیقی آیینی نیز ارائه خواهد شد.

وی گفت: به مناسبت هشتادهمین سال تاسیس این نهاد کتاب های پژوهشی در حوزه مردم شناسی منتشر خواهد شد که ۵ کتاب در این همایش و نمایشگاه رونمایی می شود از جمله مجموعه مقالات میراث روایی به کوشش مریم نعمت طاووسی، گذری بر جهان فرهنگی انسان به کوشش مریم امینی، تحلیل افسانه سنگ صبور، فرانمود علمی و دنیای آرمانی نوشته کارن میلر، کتاب مردم‌شناس نوشته بهمن رحیمی، کتاب بازاندیشی مردم شناسی بصری اثر مورفی.

وی افزود: تا پایان سال ۹۵ کتاب های میراث نیایش، کتاب هشتم مرگ، مجموعه مقالات مردم شناسی جزیره قشم، کتاب چهارم نوروز، میراث صلح و کتاب مردم شناسی غذا و مردم شناسی زیست محیطی نیز منتشر می شود.

حسن زاده از تشکیل بانک اطلاعات مردم شناسان ایران خبر داد و گفت: این بانک امکان ان را برای همه فارغ التحصیل علاقه مند به رشته مردم شناسی فراهم می کند که ثبت نام کرده و از آخرین رویدادهای مرتبط با این موضوع آگاه شده و منشور این پژوهشکده را به صورت الکترونیکی دریافت کنند.

وی گفت: در کنار این برنامه، کارگاه های علمی و پژوهشی نیز با هدف آشنایی کارشناسان و علاقه مندان به آخرین روش شناسی و دستاوردهای آموزشی و پژوهشی در حوزه هایی مانند فرهنگ عامه، انسان شناسی و ... برگزار می شود.

در این نشست همچنین احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران گفت: در این برنامه ۲۵ موسسه و نهاد شرکت می کنند و شروع مردم شناسی در ایران و تاسیس موسسه مردم شناسی و نهادینه شدن آن بیش از ۸۰ سال قدمت دارد اما تفکر مردن انسان شناسی از عصر مشروطه آغاز شد.

وی گفت: روزها برای یادآوری است، روزهای تولد، نکوداشت و روز مردم شناسی هم بهانه ای برای گرامیداشت این حوزه است. نکوداشت روز پژوهشکده مردم شناسی هم در هشتادمین سال فعالیت خود بهانه ای است برای بازنگری وجود چنین نهادی و آنچه در هشت دهه بر آن گذشته است. آن هم به پیروی از اینکه مرکزی به عنوان فرهنگ عامه تشکیل شده تا اینکه امروز به نام پژوهشکده مردم شناسی شناخته شود. این موضوع یکی از مسائلی است که در این همایش به آن می پردازیم.

امیدواریم موضوعات مطرح شده در این برنامه باعث شود اهمیت مردم شناسی را درک کرده و کمبودهای اساسی آن را بررسی کنیم.

در این برنامه عربستانی عضو هیات علمی دانشکده انسان شناسی نیز گفت: روابط بین الملل در حوزه مردم شناسی بسیار اهمیت دارد، هر نهاد علمی که جنبه آکادمیک دارد اگر روابط بین المللی را از دست بدهد کیفیت کار خود را نیز از دست خواهد داد اما خوشبختانه اکنون پژوهشکده مردم شناسی این ارتباطات را برقرار کرده است. پیشنهادم قوی تر شدن این روابط است.

در ادامه این برنامه حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چطور می توان به پژوهش های سال ها پیش در حوزه مردم شناسی دست پیدا کرد گفت: اطلس مردم نگاری ایران که تمام حوزه کشور را پوشش می دهد در این راستا تا شش ماه دیگر در دسترس خواهد بود. ما طرح مرکز میراث مردم شناسی ایران را داریم که امیدواریم تا یک سال و نیم دیگر ۵۰۰ هزار عکس آن قابل ارائه باشد.

وی گفت: باید بپذیریم اگرچه قدمت مرکز پژوهشی مردم شناسی ایران ۸۰ سال است اما از سال ۱۳۳۷ مرکز دانشگاهی انسان شناسی یا مردم شناسی به وجود آمده است و در هر صورت این مرکز جوان است و پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز در این مدت آسیب های زیادی دیده است. همچنین پژوهش در حوزه مردم شناسی هم کنار گذاشته شد.

وی گفت: سال گذشته ۲۵ کتاب چاپ کردیم این یک فعالیت بسیار زیاد است. بازسازی و احیا زمان می برد.

احمد محیط طباطبایی نیز در تکمیل این صحبت گفت: تا سال ۸۳ همه سازمان میراث فرهنگی یک پژوهشگاه بود و تمام ارتباطات پژوهشگران در تمامی شهرستان ها به معاونت پژوهشی منتقل می شد ولی امروز این موضوع منحل شده و تغییر ساختار به وجود آمده است.