شناسهٔ خبر: 47394 - سرویس دیگر رسانه ها

علم و دانش نیازمند وقف هستند تا رشد کنند

آیت الله جوادی آملی گفت: علم و دانش از امور دیگری هستند که نیازمند وقف هستند تا رشد کنند و به بالندگی برسند، اگر در شرایط کنونی انرژی هسته‌ای احتیاج داشت باید برای آن بودجه صرف شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ همزمان با پنجمین روز از دهه وقف که به نام وقف وحوزه های علمیه نامگذاری شده با آیت‌الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته حوزه علمیه قم دیدار وگفت وگو کردیم. در این دیدار آیت الله جوادی آملی با اشاره به فعالیت‌های گسترده این سازمان به ویژه اقدامات قرآنی اظهار کرد: در کنار همه فعالیت‌های مربوط به کتاب وحی، مجموعه دانشکده علوم قرآنی جزو پرثمرترین‌هاست.

وی افزود: اگر ۱۰ هزار قرآن‌آموز داشته باشیم از بین آنها ۱۰ نفر مفسر تربیت می‌شوند و دانشکده علوم قرآنی در این زمینه هم می‌تواند راهگشا باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با طرح این سئوال که اگر حوزه نجف را از ما بگیرند حوزه قم و مشهد چه چیز درس می‌دهند خاطرنشان کرد: حوزه قم هنوز کتابی ننوشته که بتواند جایگزین کفایه و رسائل باشد.لازم است نیازهای روز جامعه شناسایی و معرفی شوند تا مردم بدانند چه چیزی و برای چه باید وقف کنند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه وقف برای تفسیر، دانشجوی علوم قرآنی و چاپ کتاب‌های روایی و قرآنی امری لازم و ضروری است عنوان کرد: اطعام در ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) یکی از اموری است که بسیاری از مردم نسبت به آن اهتمام دارند بنابراین لازم نیست برای این منظور وقف زیادی داشته باشیم.

این مفسر قرآن کریم گفت: علم و دانش از امور دیگری هستند که نیازمند وقف هستند تا رشد کنند و به بالندگی برسند، اگر در شرایط کنونی انرژی هسته‌ای احتیاج داشت باید برای آن بودجه صرف شود یا چنانچه دانشجویی برای کشف دارویی کمک مالی احتیاج داشت مقداری برای او، مقداری برای حوزه و مقداری برای دیگر عرصه‌ها وقف شود.

وی با اشاره به اهتمام مردم به انجام بعضی امور خیریه همچون تأمین جهیزیه عنوان کرد: با این حال برخی مسائل هستند که زمین مانده‌اند و کسی برای آنها وقف نمی‌کند؛ مرحوم سید مرتضی از جمله افرادی بود که وقف را زنده کرد به این نحو که بخشی از املاک خود را برای تهیه کتاب و لوازم التحریر وقف و بودجه حوزه نجف را با همین مسئله تأمین کرد.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه  سید مرتضی انسان خردمندی بود که شاگردان برجسته‌ای را پرورش داد و نسبت به وقف اهمیت قائل بود خاطرنشان کرد: مدیریت قوی بود که حوزه نجف را به اینجا رساند البته هر دوره‌ای نیازهای خاص خودش را دارد و برای وقف، باید به این نیازها توجه داشت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بیشتر طلاب پیش از اینکه به صورت جدی وارد درس و بحث شوند جذب دستگاه‌ها و نهادهای گوناگون می‌شوند افزود: اوقاف در بحث قرآنی باید در این راستا حرکت کرده و از بین ۱۰ هزار نفر دانشجوی قرآنی ۱۰ نفر مفسر تربیت کند.

وی تصریح کرد: همه ما وامدار امامزادگان و ائمه اطهار(ع) هستیم زیرا حیات معنوی ما به واسطه آنهاست؛ همین سادات و امامزادگان پادشاهان صفوی را تربیت و هدایت کردند، آنها اهل بیت(ع) را به مردم معرفی و مسیر صحیح زندگی را به مردم نشان دادند.