شناسهٔ خبر: 47408 - سرویس دیگر رسانه ها

برنده نوبل ادبیات در اعتراض به انتخاب ترامپ آمریکا را ترک کرد

وول سوینکا نویسنده نیجریایی برنده جایزه ادبی نوبل به وعده خود عمل کرد و پس از پیروزی ترامپ آمریکا را ترک کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ وول سوینکا نویسنده برجسته جهانی که اعلام کرده بود در صورت پیروزی ترامپ از آمریکا می‌رود، این کار را عملی کرد.

سوینکا گفت: وعده‌ام را عملی کردم و آمریکا را ترک کردم. کاری را که گفته بودم انجام می‌دهم، انجام دادم.

وی افزود: از آنچه در دوران ترامپ اتفاق خواهد افتاد وحشت دارم. من گرین کارتم را دور انداختم و محل زندگی‌ام را تغییر دادم و حالا در جایی هستم که همیشه بوده‌ام.

سوینکا که پیش از انتخابات به عنوان استاد در دانشگاه آمریکا تدریس و در آنجا زندگی می‌کرد، به قولش عمل کرد و از آمریکا مهاجرت کرد.

وی گفت: با مردمی که در این دوره در آمریکا زندگی خواهند کرد مخالفتی ندارم، اما خودم حاضر نیستم این کار را انجام دهم. دلایل کافی برای انجام این کار داشتم.

این نویسنده ۸۲ ساله بیش از ۲۰ سال در آمریکا زندگی کرد و نخستین آفریقایی است که برنده جایزه نوبل ادبیات شده است. او در دانشگاه‌های هاروارد، کورنل و ییل تدریس کرده است.

سوینکا چهره دانشگاهی میهمان در دانشگاه نیویورک بود و پاییز امسال در موسسه امور آفریقایی آمریکایی‌های این دانشگاه تدریس ‌می‌کرد. این شاعر و نمایشنامه‌نویس نیجریایی که در یک کلاس درسی اعلام کرده بود از آمریکا خواهد رفت، در جریان جنگ داخلی در نیجریه زندانی شده بود و حتی حکم مرگ گرفت. وی از دانشجویان جوانش خواست تا در برابر ستم سکوت نکنند.

نخستین برنده جایزه ادبی نوبل ادبی از آفریقا این جایزه را سال ۱۹۸۶ برای «چشم‌انداز گسترده فرهنگی و لایه‌های شاعرانه از نمایش هستی» کسب کرد.