شناسهٔ خبر: 47434 - سرویس دیگر رسانه ها

«هرمنوتیک و اجتهاد در فقه سیاسی» منتشر شد

کتاب «هرمنوتیک و اجتهاد در فقه سیاسی» به اهتمام حجت‌الاسلام سیدکاظم سیدباقری، استاد حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ با توجه به این‌که شناخت و فهم سنجیدۀ روش‌های جدید و بازخوانی، بازسازی و بازفهمی روش‌های بومی در مقایسه با روش‌های جدید، امری بایسته است، کتاب «هرمنوتیک و اجتهاد در فقه سیاسی» به اهتمام حجت‌الاسلام سیدکاظم سیدباقری، استاد حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی منتشر شده است.

این اثر تلاش دارد تا در رویکردی مقایسه‌ای به افق های مشترک و افتراق اجتهاد و هرمنوتیک بپردازد و با بررسی مناسبات اجتهاد با دشواره‌های مرتبط با هرمنوتیک، زوایای پیدا و پنهان و ضعف و قوت آن را نشان دهد.

پویایی و تحول‌آفرینی در استنباطات سیاسی ـ اجتماعی و فهم روزآمد از متون دینی همراه با اصالت از ویژگی‌های اجتهاد است که شاید بتوان به تأثیر آن در روش اجتهاد، اهتمام ورزید.

چاپ اول کتاب «هرمنوتیک و اجتهاد در فقه سیاسی» به ‌اهتمام حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری از سوی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، در ۲۱۶ صفحه، در قطع رقعی به قیمت: ۱۳۰۰۰۰ ریال، سال ۱۳۹۴ منتشر شده است.

«راهکارهای عدالت اجتماعی در نظام اسلامی»، «عدالت از منظر مردم سالاری دینی و لیبرال»، «فقه سیاسی شیعه: ساز و کارهای تحول در دوران معاصر»، «قدرت سیاسی از منظر قرآن کریم»، «اصلاح الگوی مصرف از منظر سیاسی» و «عدالت سیاسی» از دیگر آثاری علمی حجت‌الاسلام سیدباقری است.