شناسهٔ خبر: 47603 - سرویس دیگر رسانه ها

بهشتی: «ایران کجاست و ایرانی کیست؟» بزرگترین مشکل قرن گذشته است/ مفاهیم با کمک مردم‌شناسی معنای بومی می‌یابد

سید محمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ریشه بسیاری از مشکلات امروز جامعه را در بی‌توجهی به شناخت و به کارگیری رشته مردم شناسی دانست و گفت: «ایران کجاست و ایرانی کیست؟» بزرگترین مشکل قرن گذشته است. علیرضا حسن‌زاده نیز بیان کرد: بسیاری از مفاهیم با کمک مردم‌شناسی می‌تواند معنای بومی پیدا کند.

بهشتی: «ایران کجاست و ایرانی کیست؟» بزرگترین مشکل قرن گذشته است/ مفاهیم با کمک مردم‌شناسی معنای بومی می‌یابد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مراسم گشایش همایش ملی هشتادمین سالگرد نهاد مردم شناسی در ایران دوشنبه 22 آذرماه با حضور شخصیت‌های فرهنگی و مردم‌شناسان در تالار اجتماعات موزه اسلامی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

سید محمد بهشتی گفت: هم اکنون زمانی است که باید به پشتوانه سال‌ها کار در این حوزه، رشته مردم‌شناسی را به سایر رشته‌ها معرفی کنیم تا رشته‌های دیگر بر لزوم کاربرد و اهمیت این رشته آگاه شوند.

وی در ادامه افزود: اگر به رغم وجود 900 کیلومتر سهم دریای مازندران مردم مجبور هستند برای سفر بین آذربایجان و مشهد فقط از راه‌های زمینی استفاده کنند و خط دریایی نداریم و نمی‌توانیم از منابع طبیعی خود به بهترین نحو استفاده کنیم و یا در راه و ترابری، پزشکی یا سرمایه‌گذاری صنعتی مشکل داریم و به رغم کمبود آب، میزان مصرف آب خانگی ما 2.5 برابر میانگین مصرف جهانی است، همگی به دلیل ضعف ما در حوزه ایران‌شناسی است.

بهشتی با بیان این که یکی از مهمترین علوم برای شناخت ایران، رشته مردم‌شناسی است، گفت: هم اینک زمان آن است که اهمیت این علم را به سایر رشته‌ها و مردم معرفی کنیم.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با ابراز تاسف از این که بسیاری از مردم حتی دانشجوهای رشته مردم‌شناسی در بدو ورود به رشته، آگاهی و اطلاعی از اهمیت و کاربرد مردم‌شناسی ندارند، گفت: باید مردم‌شناسی را نه به صورت شعار بلکه در عمل به مردم شناساند و تنها در این صورت است که با طرح پرسش‌های کلیدی می‌توان به حل مشکلات در حوزه‌های مختلف پرداخت.

وی اهمیت ندادن به دو پرسش مهم مبنی بر اینکه «ایران کجاست و ایرانی کیست؟» را بزرگترین مشکل قرن گذشته دانست و افزود: برای رسیدن به سعادتمندی و آینده بهتر باید پاسخ این دو پرسش ساده اما پیچیده و حیاتی را بیابیم و در این زمینه رشته مردم‌شناسی می‌تواند نقش بسیار مهمی ایفا کند.

بهشتی با تاکید بر لزوم توجه و شناخت اقوام مختلف ایرانی گفت: وزارت کشور در اوایل دهه 80 برای اولین بار همایش اقوام ایرانی را برگزار کرد این در حالی بود که در همه سال‌های گذشته رویکرد وزارت کشور بیشتر نادیده گرفتن اقوام بود و برگزاری این همایش بسیار حایز اهمیت است.

وی با تشبیه مردم‌شناسی به تخصص‌های پزشکی گفت: مردم تا تخصص‌های پزشکی را نشناسند نمی‌دانند برای درمان بیماری خود باید به کدام متخصص مراجعه کنند پس در ابتدا باید رشته‌ها و تخصص‌ها را به مردم معرفی کرد تا برای آنها تقاضا ایجاد شود.

بهشتی با اشاره به ناشناخته بودن اهمیت مردم‌شناسی نه فقط برای عموم بلکه برای تصمیم‌گیران تاکید کرد: باید این علم در خارج از قبیله مردم‌شناسان به سایر آحاد جامعه معرفی شود تا تقاضا برای عرضه وکمک گرفتن از آن ایجاد شود.



توسعه بومی باید مردم نهاد باشد

علیرضا حسن زاده، رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی نیز در سخنانی با تاکید بر این نکته که توسعه بومی و پایدار باید مردم نهاد بوده و با بافت بومی جامعه در ارتباط باشد تا بتواند به سیاست‌گذاری فرهنگی کمک کند، گفت: مهمترین رشته‌ای که می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد، رشته مردم‌شناسی است.

دبیر همایش و نمایشگاه ملی هشتادمین سال تاسیس نهاد مردم‌شناسی ایران تاکید کرد: بسیاری از مفاهیم با کمک مردم‌شناسی می‌تواند معنای بومی پیدا کند و توجه به تنوع فرهنگی و تعریف آن بسیار مهم است.

وی گفت: در پژوهشگاه میرات فرهنگی و گردشگری به‌ویژه از زمان ریاست مهندس بهشتی فعالیت‌های بسیاری اعم از برگزاری نشست‌های علمی و همایش‌ها، پژوهش‌ها و انتشار کتاب انجام شده است، با این حال ابعاد بسیار وسیع بوده و هنوز کارهای بسیاری باقی است.

حسن‌زاده گفت: برای اقتصاد تولیدی به اقتصاد فرهنگ و اقتصاد میراث نیاز داریم و در این راستا باید بیش از پیش به مفهوم اقتصاد میراث اندیشیدکه مردم‌شناسی در این زمینه بسیار کمک کننده است.

وی افزود: اگر چه موسسه مردم‌شناسی در سال 1315 در ایران تاسیس شد اما تفکر مردم‌شناسی از زمان مشروطه شکل گرفت و حتی می‌توان ردپای این تفکر را از زمان‌های بسیار دور دید.

به گفته رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی، ابوریحان بیرونی در قرن 4 رویکرد و موضوع مردم‌شناسی داشته است.

در این همایش دو روزه که 40 نهاد و موسسه فرهنگی دیگر نیز در آن مشارکت دارند 30 نشست علمی با موضوع‌های مختلف برگزار می‌شود که در آنها مردم‌شناسان پیشکسوت به بحث و تبادل نظر در باره موضوع‌های مختلف مردم‌شناسی می‌پردازند.

همایش و نمایشگاه ملی هشتادمین سال تاسیس نهاد مردم‌شناسی در ایران امروز آغاز شده و تا 23 آذرماه در موزه ملی ایران و ساختمان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ادامه دارد.

در این همایش از 35 جلد کتاب پژوهشکده مردم‌شناسی و سه شماره فصلنامه فرهنگ و مردم رونمایی شده و نمایشگاه عکس مردم‌شناسی شامل 250 قطعه عکس نیز گشایش یافته است.