شناسهٔ خبر: 47622 - سرویس دیگر رسانه ها

اسناد نویافته حزب توده ایران منتشر شد

کتاب «سال‌های مهاجرت» با پژوهش قاسم شفیع نورمحمدی شامل اسناد نویافته درباره حزب توده ایران در آلمان شرقی توسط انتشارات جهان کتاب منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «سال‌های مهاجرت» با تحقیق و پژوهش قاسم شفیع نورمحمدی شامل اسناد نویافته درباره حزب توده ایران در آلمان شرقی به تازگی توسط انتشارات جهان کتاب منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب با انگیزه آشنایی با حزب توده ایران در دوران مهاجرت اعضایش به جمهوری دموکراتیک آلمان نوشته شده است. در قالب مجموعه «برگی از تاریخ» این ناشر به چاپ رسیده است.

محقق این اثر سعی کرده خلاف روش کتاب‌هایی که در سال‌های اخیر درباره حزب توده ایران چاپ شده، فقط به اشارات کلّی و گذرا، بسنده نکرده و موضوعاتی چون مهاجرت رهبران و کادرهای این حزب به جمهوری دمکراتیک آلمان، اقامت طولانی آن‌ها در این کشور و رابطه با حزب برادر یا حزب سوسیالیست متحد آلمان را مورد واکاوی قرار داده است.

«احزاب برادر» و دستگیری رهبران حزب توده ایران، روابط بازرگانی و دیپلماتیک ایران و جمهوری دموکراتیک آلمان، مسافرت شاه به جمهوری دموکراتیک آلمان و اشغال سفارت ایران در برلن شرقی، حزب توده ایران و رضا روستا، کیانوری و اخراج شهناز اعلامی از جمهوری دموکراتیک آلمان و ... از جمله موضوعاتی هستند که در قالب بخش های مختلف این کتاب مطرح شده اند.

بررسی دوران مهاجرت حزب توده در آلمان شرقی بدون مطالعه بایگانی‌های کشور مورد نظر ناقص به نظر می‌رسد. با وحدت دو آلمان، بایگانی‌های جمهوری دمکراتیک‌ آلمان هم برای محققان گشوده شد. به این ترتیب حتی دسترسی به مدارک مربوط به اشتازی _ سازمان امنیّت آلمان شرقی _ نیز ممکن شده است.

کتاب «سال های مهاجرت» بر اساس اسناد موجود در بایگانی‌های جمهوری دمکراتیک آلمان در حجم ۳۷۶ صفحه نوشته شده است.