شناسهٔ خبر: 47964 - سرویس دیگر رسانه ها

ترجمه «از نوشتن» منتشر شد/ نویسندگی به روایت استیون کینگ

درس‌گفتارهایی از استیون کینگ در مورد نویسندگی در قالب کتابی با عنوان «از نوشتن» منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ انتشاران میلکان کتابی از استوین کینگ را با عنوان «از نوشتن» شامل درس‌گفتارهایی از این نویسنده درباره نویسندگی را منتشر کرد.

این کتاب با سه مقدمه از کینگ همراه است. وی در یکی از این مقدمه‌ها درباره انگیزه خود از نوشتن این کتاب عنوان کرده است: مدت‌ها بود ایده نوشتن کتاب کوچکی در مورد نویسندگی ذهنم را به خود مشغول کرده بود، ولی شروع نمی‌کردم، چون بابت انگیزه خودم مطمئن نبودم- چرا می‌خواستم در مورد نویسندگی بنویسم. چرا فکر می‌کردم حرفی دارم که ارزش تکرار را دارد؟

پاسخ ساده این است که وقتی کسی به اندازه من کتاب داستان فروخته لابد مطلب به دردبخوری دارد که در این‌باره بگوید؛ ولی جواب ساده همیشه بهترین جواب نیست... اگر می‌خواستم اینقدر جاه‌طلبی به خرج دهم و به آدم‌ها بگویم ژطور داستان بنویسند، پس حداقل باید دلیل جز شهرت مردمی خود را بهانه می‌کردم. به زبان دیگر، نمی‌خواستم کتابی هرچقدر کوتاه بنویسم که بعدا حس کنم به خاطر آن یک عوضی ادبی یا چرندگوی برتر هستم. از این مدل کتاب‌ها و نویسنده‌ها به اندازه کافی در بازار وجود دارد، پس نه، ممنون.

کینگ درس‌گفتارهای خود در این کتاب را تعریف چیستی نویسندگی شروع کرده و در ادامه از جعبه ازاری سخن گفته که به گفته وی برای نوشتن باید در اختیار هر نویسنده‌ای باشد.

بخشی دیگری از این کتاب نیز شامل چهار گفتار مجزا درباره چگونگی نوشتن متن داستانی است.

کینگ در بخشی از کتاب خود می‌نویسد:

دایره واژگانتان را طبقه اول جعبه ابزارتان بگذارید و عمدتا تلاشی برای بهبود آن به خرج ندهید. یکی از بدترین کارهایی که می توانید در حق نوشته‌تان بکنید این است که کلماتش را تزئیین کنیدو عمدا دنبال کلمات طولانی بگیردید، چون شاید یک کم از کلمات کوتاه‌تان خجالت می‌کشد. مثل این می‌ماند که حیوان خانگی‌تان را با لباس شب تزئیین می‌کنید. همین حالا به خوتان قول دهید اگز منظوتان «انعام» بود از «مواجب» استفاده نکنید و هیچ وقت به جای «به دستشویی رفت تا کارش را بکند» نگویید «جان بدان‌جا گام نهاد تا عملیات دفع را آغاز نماید». اگر فکر می‌کنید «انجام آن کار» در دستشویی از نظر خواننده بی‌تربیتی و یا توهین‌آمیز است، با خیال راحت بگویید «جان رفت دستشویی». می‌خواهم ساده و سرراست صحبت کنید. به یاد داشته باشید قانون طلایی دایره واژگان اسن است که همان اولین کلمه‌ای را که به ذهن می‌آید، اگر مناسب و رنگارنگ بود، استفاده کنید.

اگر مکث کنید و بیشتر فکر کنید کلمه دیگری به ذهنتان می‌آید ولی مطمئنا این یکی به خوبی گزینه اول نیست و یا به معنی موردنظر شما شباهتی ندارد.

کتاب «از نوشتن» در ۲۲۴ صفحه و با ترجمه شیرین السادات صفوی و با قیمت۱۷۵۰۰ تومان روانه بازار کتاب شده است.