شناسهٔ خبر: 47984 - سرویس دیگر رسانه ها

«سر حافظ در حدیث دیگران» منتشر شد/ روایت‌هایی از ۸ حافظ‌شناس غربی

مجموعه‌ای از هشت مقاله از حافظ شناسان غیر ایرانی در قالب کتابی با عنوان «سر حافظ در حدیث دیگران» منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ انتشارات پیام امروز کتاب «سرحافظ در حدیث دیگران» را به کوشش علیرضا جعفری و مسعود فرهمندفر و با مقدمه مهدی ماحوزی منتشر کرد.

این کتاب شامل هشت مقاله از حافظ‌پژوهان غیرایرانی است که درباره حافظ و شعر اوست.

سردار جَفری شاعر اردو زبان، لئونارد لویسن، ویلیام جونز و ان ریچاردسن و جان هیندلی از بریتانیا، هلموت ریتر از آلمان، پرسیلا سوچک، مایکل گریک هیلمن، پل کین و دنیسن راس پژوهشگرانی هستند که در این کتاب مقالاتی را با عنوان حافظ شیرازی، درآمدی بر مطالعه حافظ، مواجهه فرهنگی مسلمانان با غرب در قرن هجدهم، پذیرش اشعار حافظ، تفسیر غزل‌های حافظ، حافظ و وحدت شعری از طریق آهنگ، امرسن و حافظ و ترجمه حافظ به انگلیسی منتشر کرده‌اند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: بی‌تردید جادوی شعر حافظ همچنان طلسم می‌کند و مردم همچنان حیران معنای درونی واژه‌های آهنگین شگفت‌انگیز و ساده اما نفوذناپذیر وی هستند. معنای حقیقی ارجاع به عشق و می و گل و بلبل چیست؟ چه چیزی پدیده توجه وسواس‌گونه غربی‌ها به حافظ و غزل‌هایش را توضیح می‌دهد؟ شعر حافظ بدون شک حد اعلای مهارت زبان‌شناختی و ادبی است. شاید دلیل چنین استقبال گرمی از بوطیقای حافظ در غرب، بیش از کیفیت هنری در جاذبه بی‌زمان آن باشد. می‌توان در این جستجو برای یافتن راه‌حل، بسیاری از مسائل جهان‌شمول ولی پیچیده را دید: مسائلی همچون گذرا بودن زندگی، سرشت درک‌ناپذیر تقدیر و طبیعت ناپایدار امور دنیوی که جملگی عقل را مغشوش و مغلوب می‌سازد. این انگاره‌های نیرومند و ظریف را فصیح‌ترین نویسندگان با نظمی ساده و آهنگین بازگو کرده‌اند. اعتلای این قطعات پرطمطراق و قدرتمند، الهام بخش ما می‌شود. اینکه فکر کنیم شعر حافظ فقط جاذبه نفسانی داشته اشتباه است، چرا که شعر وی تجسم کیفیات انسان محورانه شعر فارسی است.

کتاب «سرحافظ در حدیث دیگران» را نشر پیام امروز با قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر شده است.