شناسهٔ خبر: 48131 - سرویس دیگر رسانه ها

یادداشت طعنه‌آمیز نصرالله کسرائیان درباره تعطیلی کتابفروشی‌اش

سیصد و سی‌ودومین ماهنامه «جهان کتاب» یادداشتی از نصرالله کسرائیان، مدیر فروشگاه «کتاب ویستا» درباره تعطیل شدن کتابفروشی‌اش، منتشر شد. این نشریه همچنین آثار تازه منتشر شده کتاب را نقد و بررسی کرده است.

یادداشت طعنه‌آمیز  نصرالله کسرائیان  درباره تعطیلی کتابفروشی‌اش

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  سیصد و سی‌ودومین شماره ماهنامه «جهان کتاب» منتشر شد.  این نشریه خبری، آموزشی و اطلاع‌رسانی حوزه کتاب، به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی طلیعه خادمیان، از بیست و یک‌سال پیش چاپ می‌شود.

در شماره جدید این ماهنامه یادداشتی از پرویز دوایی با عنوان «قلب رنگ پریده» منتشر کرده است. دوایی از نویسندگان ثابت ایننشریه است و عمده یادداشت‌های وی در این دو دهه در این مجله منتشر شده است.
 
همچنین مقاله سجاد آیدنلو با عنوان «تحقیقی درباره اسفندیار رویین‌تن»، از دیگر مطالب این نشریه است و نقد و بررسی کتاب‌های «بانگ نی»، «کتابواره»، «کلید گشایش نهج‌البلاغه»، «دانشنامه جهانی شدن»، «یادداشت‌هایی درباره کافکا» و «زنان، دشتان و جنون ماهانه» توسط منتقدان حوزه کتاب و ادبیات از دیگر مطالب مجله است.

همچنین بخش دیگری از ماهنامه «جهان کتاب» به معرفی کتاب‌های منتشر شده دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا و همچنین کتاب‌های ترجمه شده او در ایران پرداخته است. «نگاهی به زندگی محسن هشترودی»، شاعر و ادیب، گفت‌وگو با خلال خالقی مطلق، ادیب، پژوهشگر و شاهنامه‌شناس و معرفی کتاب‌های حوزه روزنامه‌نگاری از دیگر بخش‌های این ماهنامه هستند.

در این شماره نصرالله کسرائیان، عکاس شناخته شده و مدیر فروشگاه «کتاب ویستا» طی یادداشتی گلایه‌های خود را درباره تعطیل شدن این کتابفروشی مطرح کرده که در آن می‌خوانیم:
«از گذشته‌های دور با مسئله «تبلیغات» مسئله داشتم. همیشه فکر کرده‌ام گرچه یکی از هدف‌های آن معرفی یک چیز است، اما خبر چیزهای دیگر هم می‌دهد. مثلا وقتی می‌بینم که در مورد معنویت، دین‌مداری، عفت عمومی و پایبندی به اصول اخلاقی از بلندگوهای بزرگ استفاده می‌کنند، احساس می‌کنم معنی‌اش این است که وضع خراب است و احتمالا این‌ها به پایین‌ترین سطح ممکن سقوط کرده‌اند؛ یا حتی برای خرید یک کالا مورد بمباران تبلیغاتی قرار می‌گیریم، فکر می‌کنم که می‌خواهند سرم کلاه بگذارند. این حساسیت در حدی است که وقتی نمایشگاهی برگزار می‌کنم به کسی اطلاع نمی‌دهم.

یکی دو ماه پیش که نمایشگاهی داشتم به هیچ یک از دوستانم خبر ندادم.  دو سه دوستی که خبر شده و آمده بودند گفتند که چرا خبر ندادی؟ گفتم که برگزار کننده خودش به اندازه کافی تبلیغ کرده بود. گفتند دیگران کارت می‌فرستند، تلفن می‌زنند، ایمیل می‌فرستند و به طرق مختلف یادآوری می‌کنند. گفتم علاقه‌ای به این کارها ندارم و فکر می کنم یک جوردر محظور اخلاقی قرار دادن دیگران است؛ مردم کار دارند، گرفتارند، ترافیک اعصاب خرد می‌کند، خود من اغلب به همین دلایل جایی نمی‌روم. گفتند در صفحه فیس بوکت اعلام می‌کردی، گفتم آن صفحه را به دلایل دیگری راه انداختم؛ مهم‌ترینش غیر قابل چاپ اعلام کردن کتابی که ترجمه کرده بودم از طرف مراجع ذی صلاح، داشتن مقداری وقت اضافی و این کنجکاوی که ببینم در دنیای مجازی چه می‌گذرد. گفتند به هر حال تبلیغ یک چیز است و اطلاع‌رسانی چیز دیگر و بعضی وقت‌ها لازم. دیدم بی‌راه نمی‌گویند.؛ من هنوز سعی می‌کنم یاد بگیرم.

بدین وسیله به اطلاع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت دارایی، سازمان تأمین اجتماعی، شهرداری، ادارات برق، گاز، تلفن، اتحادیه ناشران و کتابفروشان، هم‌محله‌ای‌ها، مجله وزین جهان کتاب، رسانه‌های مجازی و آن دو آقایی که یکی دو روز پس از افتتاح کتابفروشی، طی گفت‌وگویی بسیار محترمانه در زیرزمین کتاب‌فروشی اطمینان حاصل کردند که مراسم رونمایی و این جور چیزها برگزار نمی‌کنیم، می‌رساند که «کتاب ویستا» واقع در خیابان سوم سعادت آباداز تاریخ 15 آذر 1395 تعطیل شده است. نه از آنه‌ها که نیامندند گله داریم و نه از آنها که کتاب نمی‌خوانند. از آنها هم که آمدند و به اشکال مختلف کمک‌مان کردند سپاسگذاریم. چند سال سوبسید دادیم و تلاش کردیم سروپا نگه داریم، نشد؛ تصمیم برای تعطیل کردنش، تصمیمی دشوار بود، به ویژه برای همسرم که تا آخرین لحظه، برای باز نگاه داشتن‌اش اصرار داشت.»

سیصد و سی‌ودومین شماره ماهنامه «جهان کتاب» به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی طلیعه خادمیان در 60 صفحه و با قیمت 10 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.