شناسهٔ خبر: 48219 - سرویس دیگر رسانه ها

امیدواری شفیعی کدکنی به ظهور شاعران بزرگ

محمدرضا شفیعی کدکنی می‌گوید از این‌که در عصر حاضر و در آینده نیز شاعران و نویسندگان ممتاز و بزرگی در قلمرو زبان فارسی دری ظهور کنند ناامید نیستیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ استادان دانشگاه‌های افغانستان که برای گذراندن دوره دانش‌افزایی زبان فارسی میهمان بنیاد سعدی بودند، با محمدرضا شفیعی کدکنی در دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه تهران دیدار کردند.

بر اساس خبر رسیده از بنیاد، در این دیدار صمیمانه، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی ضمن خوش‌آمدگویی و استقبال از حضور این میهمانان، مردم فارسی‌زبان منطقه را متعلق به یک واحد فرهنگی مشترک و از یک خانواده دانست و گفت: اقوامی که در طول تاریخ با شعر فارسی دری زندگی کرده‌اند همچون جویبارهایی هستند که به رودخانه زبان فارسی وارد شده‌اند و شط پرشکوه شعر فارسی را به وجود آورده‌اند و ظرف همدلی اقوام منطقه، همواره شعر فارسی بوده و هست.

این شاعر و استاد  دانشگاه ادامه داد: من معتقدم امروزه نیز فرزندان سنایی و مولانا و فردوسی و سعدی و حافظ و نظامی و خیام، قطعاً وارث نبوغ نیاکان خود هستند و ما ناامید نیستیم از این‌که در عصر حاضر و در آینده نیز شاعران و نویسندگان ممتاز و بزرگی در قلمرو زبان فارسی دری ظهور کنند.

شفیعی کدکنی ضمن آرزوی توفیق برای این استادان یادآور شد: ما همه به عنوان معلمان زبان و ادب فارسی دری، مسئول پاسداری از این فرهنگ و زبان هستیم و هرچیزی را که به ارتقای آن کمک برساند باید مورد حمایت قرار دهیم و با هرآن‌چه باعث افت و ابتذال آن شود برخورد انتقادی داشته باشیم.

او افزود: موهبتی که خداوند به اقوام منطقه عطا کرده است به هیچ قومی در روی کره زمین نداده و آن این است که آنان وارث بزرگانی همچون مولانا جلال‌الدین بلخی هستند؛ شاعری که امروز تازه بشریت دارد او را کشف می­‌کند.

در ادامه این دیدار، استادان دانشگاه‌های افغانستان نیز ضمن معرفی خود و فعالیت‌های علمی‌شان پرسش‌هایی را با شفیعی کدکنی مطرح کردند که استاد نیز به سؤال‌های آن‌ها پاسخ داد.

دوره ده‌روزه دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی ویژه استادان دانشگاه‏‌های کشور افغانستان با حضور ۱۹ استاد از دانشگاه‌های کابل، البیرونی کاپیسا، پروان، بامیان و جلال‌آباد افغانستان، در محل بنیاد سعدی برگزار شد.