شناسهٔ خبر: 48262 - سرویس دیگر رسانه ها

بررسی احتمال تغییر در سازمان سینمایی و معاونت هنری

علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره گمانه‌زنی‌هایی که در مورد تغییر او شنیده می‌شود سخن گفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره گمانه‌زنی‌هایی که در مورد تغییر او شنیده می‌شود، می‌گوید: «این گمانه‌زنی‌ها بعضا توسط همکاران رسانه‌ای شما مطرح می‌شود. من هم بعضی از این موارد را دیده‌ام ولی باید در نظر داشته باشیم هر سیاستی مدیر خودش را می‌طلبد. زمانی به مدیر توسعه و تحول نیاز است و زمانی هم باید مدیر مدل نگهدارنده داشته باشید. نمی‌شود از مدیر توسعه توقع متفاوت داشت یا مدیر مدل نگهدارنده اهل تحول نیست. بنابراین نکته کلیدی توجه به جایگاه افراد است و وقتی سیاست روشن باشد مدیرش هم خودبه‌خود مشخص می‌شود.» مرادخانی در ادامه با «تکذیب» طرح موضوع تغییر از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان می‌کند: «اما به طور کل من برای خودم ایده‌هایی دارم که باید مطابق آن پیش بروم. به هرحال هر مدیری نگاهی دارد که می‌خواهد شاهد به جریان افتادنش باشد. مانند اینکه علاقه‌مند هستیم هنر به طور کل، موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی در کشور جریان داشته باشد و حرکت کند. یا اینکه شاهد حضور پررنگ هنرمندان در بحث دیپلماسی فرهنگی و اقتصاد هنر باشیم.»جنس اظهارات معاون امور هنری در مقایسه با چندسال گذشته از روح متفاوتی برخوردار است. در بخشی از این گفت‌وگوی کوتاه او حتی به این نکته اشاره می‌کند که «مدیران تا وقتی بار مسوولیت روی دوش دارند متوجه بعضی مسائل نمی‌شوند، اما وقتی مسوولیت را زمین می‌گذارند تازه متوجه می‌شوند زندگی رنگ دیگری است!»
سیدرضا صالحی‌امیری، اندکی پیش از آنکه با حکم رییس‌جمهور سکان هدایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به دست بگیرد، به واسطه موضع‌گیری صریح در برابر لغو برگزاری کنسرت‌های موسیقی و سنگ‌اندازی‌های هدفمند بر سر راه فعالیت‌های علی جنتی به چهره‌ مورد علاقه رسانه‌ها بدل شد. اظهارنظری قاطع و به‌جا که صدای هجمه تکراری رسانه‌های مخالف دولت را نارسا کرد. امیری به این ترتیب با جلو راندنِ نخستین مهره تا حدی درایت‌ خود را در تحقق بخشیدن به یکی از بندهای برنامه دوران وزارتش - تامین امنیت فرهنگی- نشان داد و در نخستین گام عملی به دیدار مراجع عظام تقلید رفت. اما «اصلاح ساختار» یکی دیگر از برنامه‌های جدی صالحی‌امیری برای پیشبرد برنامه‌هایش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نظر می‌رسد. این ایده به ویژه با دقت در اظهارات اخیر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی رنگ و بوی جدی‌تر به خود می‌گیرد. «امور فرهنگی، کار اداری نیست، اما متاسفانه در ساختار دیوان‌سالاری کشور انجام امور براساس انجام کارهای اداری رواج یافته است. باید به سمت سیاستگذاری و هدایت توسط افراد نخبه در وزارتخانه یا کوچک کردن وزارت ارشاد حرکت کرد.» با توجه به تحرک‌های اخیر وزیر ارشاد و بنابر اطلاعات دریافتی خبرنگار «اعتماد» ایجاد تغییر ساختاری و حتی مدیریتی در معاونت امور هنری و سازمان سینمایی یکی از اهداف جدی صالحی‌امیری در ماه‌های آینده به نظر می‌رسد. چنانچه صدور حکم «مشاور ارشد» برای محمدمهدی حیدریان با سوابق پررنگ مدیریتی در امور سینمایی و سمعی و بصری از جمله «مدیرکل همکاری‌های سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «مدیرکل نظارت و ارزشیابی امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «مدیرعامل سیما فیلم»، «مدیر شبکه جهانی جام‌جم»، «معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور سینمایی و سمعی و بصری» و «ریاست گروه تخصصی سینما در فرهنگستان هنر» به نوعی گامی در جهت ایجاد تغییر در سازمان سینمایی تعبیر شد. در سومین روز از برگزاری سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر بود که غیبت وزیر ارشاد زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار گرفت. صالحی‌امیری که در همین ماه‌های ابتدایی مدیریتی‌اش نشان داده مهره‌های خود را نسنجیده حرکت نمی‌دهد حتی به مراسم اختتامیه موسیقی فجر نرفت تا واکنش او به برگزاری جشنواره‌ای پر حرف و حدیث تلقی شود. گمانه‌زنی‌ها در این باره ادامه داشت تا اینکه خبری از داخل معاونت امور هنری به بیرون درز کرد. دفتر اختصاصی «جلال مشفق»، بازوی اجرایی علی مرادخانی در امور موسیقی و تئاتر و موارد دیگر تعطیل شد. یکی از کارکنان این معاونت که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با خبرنگار «اعتماد» می‌گوید: «همه‌چیز درباره تغییر معاون امور هنری در حد شنیده‌ها است و این‌طور به نظر می‌رسد که تکلیف نهایی تغییر مورد نظر وزیر قرار است بعد از پایان جشنواره‌های فجر روشن شود.»
افزایش ١٠میلیاردی بودجه تئاتر
حضور روز پنجشنبه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تئاترشهر و اعلام خبری خوش در جمع خبرنگاران اما می‌توانست تا حدی معادلات را دستخوش تغییر کند. گرچه زمان این بازدید کوتاه بود اما صالحی‌امیری مسلط‌تر از گذشتگان خود درباره هنر تئاتر و ظرفیت‌هایش در قوام بخشیدن فرهنگ بین مردم سخن گفت. او از عباراتی استفاده کرد که خبرنگاران و اهالی این حرفه سال‌ها انتظار داشتند حداقل به گفتار مسوولان فرهنگی کشور راه یابد.
«تئاتر،  ریشه سینما و اساسا مادر هنر است. هویت هنر از تئاتر گرفته می‌شود و هنرهای دیگر چون موسیقی را در خود دارد. تئاتر نیز بخشی از هنر ایرانی است و سابقه تاریخی و تمدنی دیرینه‌ای در جامعه دارد. تئاتر مربوط به دیروز و امروز ایران نیست برنامه‌های آیینی ما قدمت بسیار طولانی دارد.» او در ادامه به سابقه اجرای تعزیه در ایران و علاقه مردم به این هنر اشاره کرد. او همچنین سال ٩٦ را برای اهالی تئاتر بسیار نویدبخش و امیدوارکننده دانست. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ترک مجموعه تئاترشهر خبر خوش داد: «در سال آینده بنا داریم مجموعه تئاتر کشور را تقویت کنیم و برآورد کرده‌ایم که بودجه سال ۹۶ حوزه تئاتر را ۱۰ میلیارد تومان افزایش دهیم، چون تئاتر نیاز جامعه ایران است و در توسعه فرهنگی کشور نقش مهمی دارد.»گرچه این حضور در جشنواره تئاتر فجر موثر بود اما چنانچه قبلا به آن اشاره شد معادلات مبهم و رو به تغییر بین وزیر و معاونش زمانی به چشم آمد که بدانیم او تقریبا «به‌صورت سرزده و بدون اعلام از قبل در مسیر یک دیدار کاری به جشنواره تئاتر فجر و مجموعه تئاترشهر آمد!» و واژه «غافلگیر شدیم» از زبان دست‌اندرکاران شنیده شد.