شناسهٔ خبر: 48310 - سرویس دیگر رسانه ها

برگزاری مراسم نکوداشت دکتر احسان اشراقی

 نکوداشت دکتر احسان اشراقی عضو پیوستۀ فرهنگستان علوم و استاد تاریخ دانشگاه تهران دوشنبه ۱۸ بهمن در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از میراث مکتوب؛ انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به مناسبت گذشت بیش از شصت سال خدمات ارزندۀ علمی و فرهنگی دکتر احسان اشراقی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم ، استاد دانشگاه تهران، تاریخ نگار، مصحح و قزوین پژوه مراسم بزرگداشتی برای این استاد فرهیخته برگزار می کند.

دکتر احسان اشراقی در سال ۱۳۰۷ در شهر قزوین متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در قزوین گذراند و هنگامی که دانشسرای مقدماتی پسران تأسیس شد در آنجا به تحصیل ادامه داد و پس از دو سال با اخذ رتبه اول در بین شاگردان موفق شد تا برای ادامه تحصیل به دانشسرای عالی راه یابد و به تحصیلات خود ادامه دهد.

در خرداد ماه سال ۱۳۲۸، موفق به اخذ لیسانس در رشته تاریخ و جغرافیا از دانشکده ادبیات شد و لیسانس دیگری با محتوی دروس تربیتی و آموزشی نیز از دانشسرای عالی دریافت کرد. در شهریور ۱۳۲۸ به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمد و با سمت دبیری عازم قزوین شد و بعد از دو سال به بندر انزلی و سپس تهران منتقل گردید و با استفاده از فرصت هایی که به دست آمد در رشته  فوق لیسانس علوم و تحقیقات اجتماعی ثبت نام کرد و به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۴۰ با کسب درجه ی فوق لیسانس از دانشکده فارغ التحصیل شد و در سال ۱۳۴۲ با شرکت در آزمون دکتری تاریخ دانشگاه تهران در این رشته پذیرفته شد. و در سال ۱۳۴۷ موفق به اخذ دکتری گردید. در همین سال بنا بر پیشنهاد دانشگاه تهران و موافقت وزارت آموزش و پرورش به دانشگاه انتقال یافته و برای تدریس تاریخ به گروه آموزشی این رشته معرفی شد. سال ۱۳۵۶ به سمت معاونت آموزشی دانشکده ادبیات تهران منصوب شد و تا سال ۱۳۵۹ در این سمت خدمت نمود. در سال ۱۳۶۱ به درجه استادی توفیق یافت و سپس به عنوان مدیر گروه تاریخ دانشکده منصوب گردید و بر اساس آرای هیأت علمی، مدیریت گروه را به مدت ۱۹ سال بر عهده داشت.

دکتر اشراقی طرح های تحقیقاتی متعددی را اجرا نمود که به عنوان نمونه می توان از اجرای طرح رسیدگی به سطح علمی و پژوهشی گروه های تاریخ کشور، مشارکت در تدوین اطلس تاریخ ایران، مشارکت در تدوین دومین اطلس تاریخی ایران و به ضمیمه سه نقشه تاریخی و توصیفی دوران صفویه، واژه گزینی اصطلاحات و مفاهیم اختصاصی تاریخ و … اشاره نمود.

مراسم بزرگداشت دکتر احسان اشراقی روز دوشنبه ۱۸ بهمن از ساعت ۱۷:۳۰ الی ۱۹:۳۰ در خیابان ولی عصر (عج)، پل امیربهادر، خیابان سرلشکر بشیری، پلاک ۷۱، تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار خواهد شد.