شناسهٔ خبر: 48402 - سرویس دیگر رسانه ها

دلجویی مهرجویی در حمایت از کیمیایی/ در پی اختلافات کارگردان با تهیه‌کننده و بازیگر

«قاتل اهلی»، آخرین ساخته مسعود کیمیایی که با تمام انتقادات و اختلافاتی که بین این کارگردان با تهیه‌کننده و پرویز پرستویی، بازیگر آن، مواجه شد، در جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر اکران و با اقبال عمومی روبه‌رو شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛ دامنه اختلافات مسعود کیمیایی با همکارانش با حمایت ویژه داریوش مهرجویی، دیگر کارگردان صاحب‌سبک ایرانی، همراه شد که او با نوشتن نامه سرگشاده‌ای از این روزهای تلخ دلجویی کرد. «قاتل اهلی»، آخرین ساخته مسعود کیمیایی که با تمام انتقادات و اختلافاتی که بین این کارگردان با تهیه‌کننده و پرویز پرستویی، بازیگر آن، مواجه شد، در جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر اکران و با اقبال عمومی روبه‌رو شد. پرویز پرستویی در اختلاف بین تهیه‌کننده و کارگردان فیلم قاتل اهلی، حق را به تهیه‌کننده فیلم داد. وی در یادداشت انتقادی خود خطاب به مسعود کیمیایی در روزنامه شرق از مسعود کیمیایی بابت تغییر در نسخه تهیه‌کننده انتقاد کرد. گویا اختلاف‌نظر بین تهیه‌کننده و کارگردان با نامه‌نگاری و انتقاد پرویز پرستویی از مسعود کیمیایی موجبات دلخوری این فیلم‌ساز را فراهم کرد. پرستویی در بخشی از یادداشت خود نوشت: «تغییرات در فیلم‌نامه و مونتاژ به‌گونه‌ای که در خدمت آن دو، سه سکانس جدید باشند، صدمه اساسی به فیلم زده است. از اینکه از اعتماد و عشقی که به این پروژه داشتم، سوءاستفاده شد، متأسفم و به دلیل احترام ویژه‌ای که برای مخاطبان عزیز قائل هستم، خواستم پیش از نمایش فیلم به ایشان اعلام کرده باشم که این فیلم‌نامه‌ای نبود که قرار بود بازی کنم و در نتیجه این فیلم که می‌توانست اثر خوبی در کارنامه همه‌ ما ازجمله آقای کیمیایی باشد، ارزشش را به مسائل شخصی باخت و آن نشد که با وجود «دیربودن» قرار بود، بشود!»
نامه مهرجویی
به‌همین‌دلیل مهرجویی هم بر آن شده است که در این بلبشوی انتقادی پادرمیانی کند و حق معنوی فیلم‌ساز را بر حق مادی تهیه‌کننده ارجح بشمارد و این‌گونه بر اراده و تصمیم کارگردان قاتل اهلی برای نسخه نهایی فیلمش که باید در هرجایی اکران شود، صحه بگذارد. داریوش مهرجویی با انتشار نامه‌ای سرگشاده از مسعود کیمیایی حمایت کرد.  متن نامه داریوش مهرجویی که در حمایت از مسعود کیمیایی نوشته، به این شرح است: «مسعودجان این نامه را برای تو می‌نویسم تا شاید مرهمی باشد بر زخم‌های دل پرعطوفت و مهربان تو.  برای تو برای خودم و برای آنهایی که این‌چنین بی‌حرمتی و بی‌عاطفگی نسبت به اساتید و بزرگان جامعه خود بروز می‌دهند.  ما درواقع در حکم نردبانی هستیم که گاه دیگران یعنی طایفه بی‌سواد و بی‌تجربه از ما بالا می‌روند و بعد به‌جای قدردانی و تشکر زهری بر ما می‌پاشند و می‌گذرند. درددل تو را خوب می‌فهمم چون خود من نیز بارها گرفتار این موقعیت شده‌ام...  آدم‌های گربه‌صفت و بی‌وفا این روزها مدام در حال پنجه‌کشیدن هستند. درود بر تو ای مرد بزرگ که این‌چنین با مهربانی و عطوفت ذاتی خود در چنین مواردی پاسخگو می‌شوی... دریغ از این‌همه ناسپاسی و بی‌عاطفگی که گریبان این جامعه نابهنجار کنونی ما را فراگرفته است.  رفیق دیرینه من برو و همچنان بتاز و فیلم‌های باشکوهت را بساز و دلگیر نشو از این رسم زمانه ناخوشایند ما».
٨ دقیقه کوتاه شد
این فیلم داستان زندگی حاج‌آقا دکتر جلال سروش است که نقش آن را پرویز پرستویی بازی می‌کند. در نهایت این نامه‌نگاری‌ها و اختلافات بین کارگردان و تهیه‌کننده و اظهارات پرستویی منجر به ایجاد تغییراتی در نسخه نهایی این فیلم شد. درواقع با تدوین مجدد که مدت‌زمان فیلم را هشت دقیقه کوتاه کرده است، قاتل اهلی به نمایش درمی‌آید. نصور لشکری‌قوچانی، تهیه‌کننده فیلم «قاتل اهلی»، اعلام کرد که نمایش مردمی فیلم از پنجشنبه، ١٤ بهمن آغاز می‌شود، اما این فیلم که آخرین مراحل فنی خود را طی می‌کرد، به نخستین اکران خود در سینما اریکه ایرانیان نرسید و به‌جای آن فیلم سینمایی «کارگر ساده نیازمندیم» ساخته منوچهر هادی به نمایش درآمد.  قاتل اهلی فیلمی در ژانر اجتماعی است به تهیه‌کنندگی منصور لشکری‌قوچانی و بازیگرانی چون پرویز پرستویی، پگاه آهنگرانی، پولاد کیمیایی، امیر جدیدی، پرویز پورحسینی، لعیا زنگنه، حمیدرضا آذرنگ، امیرحسین رستمی، حمیدرضا افشار، رضا رشیدپور، اکبر معززی، سعید پیردوست، شراره دولت‌آبادی، هستی محمایی و کاترین اصلانی در آن بازی می‌کنند. لشکری‌قوچانی یکی از تفاهمات میان خود و کیمیایی را محتوای فیلم دانست که قرار بود زنگ خطری برای اوضاع جامعه باشد؛ زنگ‌خطری که اقشار ضعیف در فشار و فساد اقشار بالاتر تحمل می‌کنند. یکی از نکته‌های مهم این هشدار نمایش عاملان اصلی فساد است که در طبقات مدیران میانی وجود دارند، اما مردم را تحریک می‌کنند تا مطالباتشان را از رأس هرم بگیرند. این تهیه‌کننده یکی دیگر از صحبت‌هایش با کیمیایی را برای فیلم‌نامه، معرفی افراد نفوذی دانست. قاتل اهلی روز جمعه، پانزدهم بهمن، ساعت ١٥:٣٠ در موزه سینما برای اولین‌بار اکران و با اقبال تماشاگران مواجه شد.