شناسهٔ خبر: 48579 - سرویس دیگر رسانه ها

نقد کتاب «گفتمان رسمی تاریخ‌نگاری دوره پهلوی پیرامون رضاشاه»

کتاب «گفتمان رسمی تاریخ‌نگاری دوره پهلوی پیرامون رضاشاه» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نقد می‌شود.

نقد کتاب «گفتمان رسمی تاریخ‌نگاری دوره پهلوی پیرامون رضاشاه»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و گروه تاریخ دانشگاه شهیدبهشتی نقد کتاب «گفتمان رسمی تاریخنگاری دوره پهلوی پیرامون رضاشاه» نوشته علیرضا ملایی‌توانی را برگزار می‌کند.

در این نشست دکتر غلامحسین زرگرنژاد، استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران، دکتر محمدعلی اکبری، مدیرگروه تاریخ دانشگاه شهیدبهشتی و با حضور مولف اثر، ملائی‌توانی سخنرانی خواهند کرد.

فصل نخست، حاوی یک بحث نظری و مفهومی درباره «تاریخ‌نگاری رسمی و کارکردهای آن» است. در فصل دوم به بررسی بافت، زمینه و فرایند تولید متن‌های تاریخ‌نگاری رسمی در دوره پهلوی پرداخته است. «ملاحظاتی روش‌شناسانه درباره تاریخ‌نگاری رسمی پهلوی» در فصل سوم کوشیده بحث تخصصی‌تری درباره مسائلی همچون منابع تاریخ‌نگاری رسمی در دوره پهلوی و روند تحول آن و نگاه انتقادی مورخان رسمی به رضاشاه مطرح می‌شود.

فصل چهارم کتاب با عنوان «دفاع از نظام سلطنت و حقانیت رضاشاه» است که به چگونگی شکل گرفتن و بازتولید ادبیات سنتی شاه‌گرایانه در تاریخ دوره رضاشاه می‌پردازد. فصل پنجم به بررسی چگونگی تصویرسازی از شخصیت رضاشاه در متن تاریخ‌نگاری رسمی پرداخته است، «قهرمان‌پردازی و مشیت‌گرایی در تاریخ‌نگاری» در فصل ششم کتاب به بحث درباره تفکر قهرمان‌گرایانه در تاریخ‌نگاری دوره پهلوی می‌پردازد. فصل هفتم و هشتم این کتاب موضوع کودتای ۱۲۹۹ خورشیدی را بررسی می‌کند.

«گفتمان رسمی تاریخ‌نگاری پهلوی پیرامون رضاشاه» فصل نهم کتاب است که در واقع بازتاب مسائل بحث‌انگیز دوره رضاشاه که در گفتمان تاریخ‌نگاری آن دوره مطرح شده است. فصل دهم «بازتاب اصلاحات رضاشاه در تاریخ‌نگاری رسمی دوره پهلوی» به نقد و ارزیابی اصلاحات دوره رضاشاه مانند اصلاحات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، صنعتی و موسسات گوناگونی که موسس سلسله پهلوی در ایران راه‌اندازی کرد و همچنین به وضعیت و نحوه انعکاس آنها در تاریخ‌نگاری رسمی دوره پهلوی پرداخته است. «گفتمان تاریخ‌نگاری رسمی دوره پهلوی پیرامون رضاشاه» فصل پایانی کتاب است. بحث متفاوتی در این فصل مطرح و با بهره‌گیری از نظریه گفتمان به نقد کارکردهای زبانی، اجتماعی و ایدئولوژیک تاریخ‌نگاری رسمی به طور عام پرداخته شده است.

نقد کتاب «گفتمان رسمی تاریخنگاری دوره پهلوی پیرامون رضاشاه» چهارشنبه 27 بهمن ماه از ساعت 14 تا 16 در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به نشانی بزرگراه کردستان، خیابان 64 غربی (زنده‌یاد صادق آئینه‌وند) برپا خواهد شد.