شناسهٔ خبر: 49191 - سرویس دیگر رسانه ها

کتاب‌هایی که «ترامپیسم» را پیش‌بینی کرده بودند

ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» برای بسیاری از مردم دنیا عجیب است اما دو کتاب حضور او در کاخ سفید را پیش‌بینی کرده بودند.

کتاب‌هایی که «ترامپیسم» را پیش‌بینی کرده بودند

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ هنوز یک سال از ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» در ایالات متحده نگذشته است و بسیاری حضور او را در مهم‌ترین مقام حکومتی آمریکا باور ندارند. قطعاً در سال‌های آینده صدها و شاید هزاران کتاب درباره بررسی چگونگی به قدرت رسیدن و ظهور پدیده‌ای چون «ترامپ» نوشته خواهد شد اما دو کتاب پیش از رسیدن او به مقام ریاست‌جمهوری حضور او در کاخ سفید را پیش‌بینی کرده بودند.
 
ماه ژانویه گذشته و پیش از برگزاری انتخابات، «دونالد ترامپ» درباره طرفدارانش گفته بود: «اگر در خیابان پنجم بایستم و به کسی شلیک کنم باز هم رأی‌هایم را از دست نخواهم داد.» جمله بسیار کوتاه بود اما از زاویه دید مغرورانه «ترامپ» پرده برداشت؛ او به رأی‌دهندگان به دیده تحقیر می‌نگریست. سؤال اینجاست که چرا میلیون‌ها نفر از مردم جامعه، دولت، و مفهوم دموکراسی را به خاطر مرد جمهوری‌خواهی که حتی از طرف جمهوری‌خواهان «متقلب» نامیده شد، در خطر قرار دادند؟!
 
«روبرت جونز» در کتاب «پایان آمریکای سفیدپوستِ مسیحی»، که اوایل سال 2017 منتشر شد، تلاش کرده است به این پرسش پاسخ دهد. «جونز» کارمند مرکز تحقیقات مذهبی در آمریکا است و پیش از نتایج انتخابات پیش‌بینی کرد جامعه آمریکا در سال‌های آینده دچار مرگ تدریجی خواهد شد؛ مرگ تدریجی آمریکایی‌های سفیدپوست مسیحی که 400 سال در کشور خود تأثیر سیاسی و فرهنگی داشته‌اند. او معتقد است کسانی به «ترامپ» رأی می‌دهند که معتقدند کشور از سال 1950 تاکنون دچار پس‌رفت شده است. بر اساس آمار حوزه‌های رأی‌گیری 80 درصد سفیدپوستان «ترامپ» را انتخاب کردند زیرا به آنان قول داده بود موضوع چندفرهنگی بودن کشور را حل کند و اقلیت‌ها را به حاشیه ببرد.
 
کتاب دیگر  با نام «تَله اعتماد» در سال 2013 ، توسط «دیوید رونسی‌مان» که استاد دانشگاه کمبریج است، منتشر شد. نویسنده در این کتاب پیش‌بینی کرده بود رأی‌دهندگان در انتخابات سال 2017 به جنبش تنفر فرهنگی و ناامیدی اقتصادی خواهند پیوست و اتفاقی بسیار خطرناک را رقم خواهند زد.
 
این استاد دانشگاه معتقد است اعتقاد به نفس بالایی در اعضای حزب دموکرات وجود دارد که از آنان به دلیل بی‌احتیاطی خود انتقاد می‌کند. دموکرات‌ها معتقدند «تاریچه دموکراسی نشان می‌دهد هیچ چیز آن‌طور که به نظر می‌رسد بد نیست.» او این دیدگاه را نادرست می‌داند و معتقد است به دلیل این ساده‌انگاری آنها، اتفاقات ناخوشایندی رخ خواهد داد.
 
بلومبرگ نوشت:‌ حالا فاجعه جهانی پدیده «ترامپ» جایگزین فاجعه اقتصادی سال های قبل شده است. البته باید منتظر ماند و دید او چه زمانی از صحنه سیاسی محو خواهد شد. آنچه مشخص است آن روز در راه است و او شخصیتی ماندگار در صحنه سیاست جهان نخواهد بود زیرا افراطی‌گری در هیچ حکومتی پایدار نخواهد ماند.