شناسهٔ خبر: 49395 - سرویس دیگر رسانه ها

حاتم عسگری: تدوین پروژه «ردیف موسیقی سنتی ایرانی»/ از جمع فراموش‌شدگانم

پیشکسوت موسیقی کشورمان با اشاره به روند تدوین پروژه «ردیف موسیقی سنتی ایرانی» از نابسامانی و شرایط فعلی توجه مدیران هنری به پیشکسوتان فرهنگ و هنر سخن گفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حاتم عسگری با اشاره به تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود بیان کرد: زمانی که زنده یاد داریوش صفوت در قید حیات بود مجموعه آلبوم آموزشی «ردیف موسیقی سنتی ایرانی» به روایت و آواز من و همراهی تار این هنرمند ارزشمند موسیقی را تولید کردیم که این پروژه با توجه به حجم گسترده ای که دارد بعد از درگذشت ایشان نیز ادامه پیدا کرد و طی ماه های اخیر با بهمن کاظمی این پروژه را ادامه می دهیم که تصور می کنم می تواند برای علاقه مندان و پژوهشگران موسیقی آثار قابل اعتنایی باشد.

وی ادامه داد: البته قبل از موسیقی دستگاهی، ما موسیقی مقامی داشتیم که دربرگیرنده ۱۲ مقام بود که هر یک از آنها دارای ابعاد گوناگون و ارزشمندی است که می توانیم از آنها بهترین استفاده را کنیم. من احساس می کنم کار روی چنین فضایی جزو بایدهای موسیقی ایرانی است که امیدوارم عمر این دنیا اجازه دهد تا بتوانم آن را به کمک دیگر هنرمندان به سرانجام برسانم. من همان طور که قبلا هم اشاره کردم دیگر در ۸۴ سالگی نیازی به این کارها ندارم به همین منظور آنچه که انجام می دهم تلاشی برای حفظ موسیقی این سرزمین است که امیدوارم مورد استفاده علاقه مندان و پژوهشگران قرار گیرد.

این مدرس و پژوهشگر برجسته موسیقی ایرانی افزود: مدتی است از سوی مدیران و سیاستگذاران عرصه فرهنگ و هنر کسی سراغ ما را نمی گیرد حتی زمانی که در بستر بیماری بودم هم عزیزی حال و احوالی از ما نگرفت. نمی دانم شاید که اگر چهره مشهورتری بودم عزیزان توجه بیشتری به ما می کردند اما عیب ندارد همین که در این سن می توانم همچنان کار کنم و از این کار کردن هم لذت ببرم جای شکر و سپاسگزاری دارد. به هرحال تا بوده همین بوده است. من که از فردوسی بیشتر نیستم، با او که فردوسی بود بدترین رفتارها شد حالا من که حاتم عسگری هستم و خیلی ها من را نمی شناسند پس بیهوده نباید توقعی از کسی داشته باشم.  

مدتی است از سوی مدیران و سیاستگذاران عرصه فرهنگ و هنر کسی سراغ ما را نمی گیرد حتی زمانی که در بستر بیماری بودم هم عزیزی حال و احوالی از ما نگرفتاین استاد و پژوهشگر در بخش پایانی صحبت های خود گفت: طی سال های اخیر تمرکز روی گروه‌بازی و تیمی بودن تبدیل به یکی از آفت های مهم حوزه موسیقی شده و من و بسیاری دیگر از هنرمندان موسیقی سرزمین ایران که جایگاهی در این فضاهای گروهی نداریم طبیعی است که در کانون توجهات جایی نداشته باشیم. من باز هم تاکید می کنم که از کسی گله ای ندارم و همین که می توانم خدمتی برای موسیقی ایران انجام دهم برای من مهم است که امیدوارم بتوانم تا جایی که جان در بدن دارم در این کار حضور داشته باشم. این ویژگی تاریخ است که افرادی مانند من زود فراموش می شوند.

حاتم عسگری از هنرمندان پیشکسوت موسیقی ایرانی است که از سال ۵۵ با عنوان استاد ردیفِ آوازی وزارت فرهنگ و هنر و پس از آن استادیار دانشگاه هنر و دانشگاه تهران به آموزش ردیف آوازی موسیقی ایران پرداخت.

عسگری که دارای نشان درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است دارای مدرک معادل دکترای ردیف آوازی موسیقی ایران نیز است.

مجموعه آلبوم آموزشی «ردیف موسیقی سنتی ایرانی» به روایت و آواز حاتم عسگری و همراهی تار زنده یاد استاد داریوش صفوت از جمله آثار این هنرمند در عرصه موسیقی است.