شناسهٔ خبر: 49613 - سرویس دیگر رسانه ها

در رقابت کتاب چاپی و الکترونیک کدام‌یک می‌برند؟!

در طول چند سال گذشته تیتر روزنامه‌ها خبر از برتری کتب الکترونیکی و افول آثار کاغذی می‌دادند اما حالا به نظر می‌رسد شرایط در حال تغییر است.

در رقابت کتاب چاپی و الکترونیک  کدام‌یک  می‌برند؟!

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ تحقیقات نشان می‌دهد درصد فروش کتب الکترونیکی کاهش یافته است و آثار کاغذی محبوبیت خود را بازیافته‌اند.
 
اتحادیه ناشران «بریتانیا» اعلام کرد فروش آثار الکترونیکی ۱۷ درصد کاهش و فروش آثار کاغذی ۸ درصد افزایش یافته است. در طول سالیان گذشته رسانه‌ها برای دست‌یابی به آمار دقیق فروش به اتحادیه ناشران، گروه خرده‌فروشان، و داده‌های گروه تحقیقاتی «نیلسن» تکیه می‌کردند اما این مقیاس در طول سالیان گذشته دچار تغییر شده است و به وبسایت‌های دیگری چون «آمازون» نیز استناد می‌شود.
 
سایت «کیندل آمازون» در سال ۲۰۰۷ ایجاد شد. «بارنز و نوبل» در اکتبر ۲۰۰۹ وبسایت آثار الکترونیکی خود را به راه انداخت. نرم‌افزار آیپد «اَپل» نیز نرم‌افزار غیراختصاصی برای خواندن کتب الکترونیکی به دنیا معرفی کرد. فروش آثار الکترونیکی آمریکا بین سال ۲۰۰۸ تا  ۲۰۱۰ حدود ۱۲۶۰درصد افزایش یافت. اوایل سال ۲۰۱۱ بود که «گارتنر»، گروه مشاوران «ایالات متحده» اعلام کرد تعداد خوانندگان الکترونیک سالیانه در جهان حدود ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت.
 
ژانویه سال ۲۰۱۱ بود که آمازون اعلام کرد برای اولین بار در طول تأسیس وبسایت فروش آثار الکترونیکی از آثار کاغذی پیشی گرفته است. آمار «نیلسون» نشان می‌داد فروش آثار الکترونکی «ایالات متحده» از ۶۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰ به ۱۶۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ رسید و حدود ۱۳۹ درصد افزایش داشته است. این آمار در سال ۲۰۱۲ حدود ۳۰ درصد و در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۳ درصد افزایش یافت.
 
البته این آمار فقط کتبی را که دارای ISBN است ثبت کرد. در صورتی که بسیاری از آثار الکترونیک ISBN ندارند. با این وجود فروش آثار الکترونیکی سیر صعودی را طی کرده بود اما هر سال این درصد بیشتر از قبل کاهش یافت.
 
با افزایش اندازه صفحه تلفن‌های هوشمند سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ تغییر بزرگ دیگری نیز در این صنعت ایجاد کرد. بنا بر تحقیقات «نیلسن» با افزایش اهمیت تلفن‌های هوشمند درصد افرادی که از روی تبلت یا تلفن خود کتاب می‌خوانند از ۲۴ درصد به ۵۴ درصد افزایش یافت.
 
این موضوع نشان می‌دهد بسیاری از خوانندگان جذب تلفن همراه جدید خود هستند، نه آثار الکترونیکی. اتحادیه ناشران در «بریتانیا» گزارش داد فروش آثار دیجیتال در سال ۲۰۱۵ کمی کاهش و فروش آثار چاپی افزایش یافته است. آنان در بیانیه خود اعلام کردند: «خوانندگان از در دست گرفتن کتاب، که ممکن است به صورت دیجیتال ترجمه خوبی نداشته باشد، لذت بیشتری می‌برند.» البته از یاد نبریم دلیل پیشرفت فروش آثار چاپی در سال ۲۰۱۵ محبوبیت کتب رنگ‌آمیزی برای بزرگ‌سالان بود. چاپ این آثار نیز فقط به شکل چاپی میسر است و در حالت الکترونیک کاربرد خود را از دست خواهند داد.
 
در هر صورت جدال کتب الکترونیکی و چاپی همچنان ادامه دارد. فاصله و برتری کتب الکترونیکی کمی کاهش یافته است. در این صورت باید منتظر ماند و دید این رقابت نزدیک به نفع کدام یک به پایان خواهد رسید و شرایط در ۲۰ ساله آینده چطور خواهد بود.