شناسهٔ خبر: 49660 - سرویس دیگر رسانه ها

عربشاهی «اسلام‌گرایان تونس از معارضه تا حکومت» را ترجمه کرد

کتاب «اسلام‌گرایان تونس از معارضه تا حکومت (پیدایش، تحول و افق های پیش رو)» نوشته دکتر اعلیه علانی با ترجمه محمد عربشاهی وارد بازار نشر شد.

عربشاهی «اسلام‌گرایان تونس از معارضه تا حکومت» را ترجمه کرد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «اسلام‌گرایان تونس از معارضه تا حکومت (پیدایش، تحول و افق‌های پیش رو)» برای نخستین بار در مجموعه تازه‌های نشر انتشارات وزارت امور خارجه در سی­‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.

این کتاب وضعیت جریان اسلام سیاسی در تونس را از سال‌های اول شکل‌گیری آن در اوایل دهه ۷۰ میلادی تا نخستین سال‌های پس از تحولات موسوم به بهار عربی در این کشور بررسی می‌کند.

این کتاب از جمله معدود آثار ترجمه شده به فارسی است که جریان اسلام‌گرایی سیاسی در منطقه شمال آفریقا به ویژه تونس را مورد بازنگری قرار می‌دهد. نویسنده تلاش می‌کند در این کتاب ابتدا نگاهی به پدیده اسلام‌گرایی و حرکت‌های اسلامی در جهان عرب داشته و سپس از خلال دو بخش و ۹ فصل، به روند پیدایش جریان اسلام‌گرایی در تونس از حدود سال ۱۹۷۰ تا سال‌های بعد از تحولات ژانویه ۲۰۱۱ در تونس بپردازد و نیز سیر تحولات و نحوه فعالیت این جنبش را از چند دهه فعالیت مخفیانه و آشکار در قالب معارضه یا اپوزیسیون تا به دست گرفتن حکومت پس از بهار عربی تبیین کند.

حرکت اسلامی در تونس با نام جنبش «النهضه» پیوند خورده است. از این رو نویسنده بیشترین حجم کتاب خود را به پیدایش و تحولات این جنبش اختصاص داده و کیفیت تعامل میان این جنبش با نظام های سیاسی حاکم بر تونس را تا سقوط «بن علی» مورد پردازش و تحلیل قرار می‌دهد. پس از آن است که نویسنده به دوره پس از انقلاب در تونس و روی کار آمدن اسلام‌گرایان پرداخته و از زاویه نگاه خود سعی در تبیین عملکرد آنها و وضعیت اسلام گرایان در آینده فضای سیاسی تونس دارد.

این کتاب همچنین از پدیده سلفی‌گری در تونس هم غافل نمانده و صفحاتی را به تشریح انواع سلفی گری در آن کشور و وضعیت سلفی ها و ارتباط آنها با اسلام‌گرایان حاکم پس از سال ۲۰۱۱ و تحولات داخلی تونس در آن سال­‌ها اختصاص داده است.

این اثر به طور کلی مطالب راهگشایی را برای شناخت جریان اسلام سیاسی در تونس به خواننده ارائه می دهد و با توجه به نقش جریان‌های اسلام گرا طی سال‌های اخیر در تحولات سیاسی منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا، می‌تواند منبع مناسبی برای شناخت هرچه بیشتر تاریخ تحولات این جریان در تونس، فهم بهتر اندیشه‌های سیاسی، دینی و اجتماعی و تحلیل رهیافت‌ها و مواضع اسلام‌گرایان در تحولات داخلی آن کشور و منطقه پر تحول ما باشد.  

کتاب «اسلام‌گرایان تونس از معارضه تا حکومت (پیدایش، تحول و افق های پیش رو)» نوشته دکتر اعلیه علانی، با ترجمه محمد عربشاهی، از سوی مرکز آموزش و پژوهش‌های بین المللی وزارت امور خارجه در ۳۳۴ صفحه و به قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر شده است.