شناسهٔ خبر: 49679 - سرویس دیگر رسانه ها

امضای تفاهم نامه‌ای با هدف بازسازی رابطه نهاد وقف و علم و فناوری

تفاهم نامه همکاری مرکز تحقیقات و توسعه وقف دانشکده الهیات و ادیان و سازمان اوقاف و امور خیریه توسط معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه، دکتر ابطحی و معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان اوقاف، مهندس روح الامینی امضا شد.

به گزارش فرهنگ امروز؛ بر اساس این تفاهم، مرکز تحقیقات وقف تبدیل به مرکز پشتیبان علمی سازمان اوقاف و امور خیریه گردید تا به عنوان نهاد واسط بین سازمان اوقاف و حوزه های علمی عمل کند. هدف از این برنامه مشترک، بازسازی رابطه نهاد وقف و علم و فناوری بر اساس رویکردهای روزآمد و کارآمد است تا به کمک نهاد دانشگاه برنامه های توسعه ای در جامعه با اتکاء به وقف و امور خیریه متحقق شود.

معاونان دانشگاه و سازمان اوقاف در این نشست مطرح کردند که وقف از جمله موضوعات بین رشته ای است که به رغم ظرفیت گسترده آن کمتر مورد تحقیق پژوهشگران قرار گرفته است. بدون شک اگر نگرش جدید و جامعی در خصوص وقف بوجود آید و این سنت اسلامی همگام با تحولات و نیازهای کنونی جامعه ایران اسلامی مورد بهره­برداری قرار گیرد می­تواند نقش شگرفی در توسعه همه جانبه جامعه بوجود آورد. همان گونه که در کشورهای دیگر نهادهای مشابه وقف کارکردهای فراوانی در اموری چون آموزش عالی، حمایت از فناوری نوین، سلامت، امور اجتماعی، امور فرهنگی بر عهده دارد هرچند تا رسیدن به این نقش توسعه ای اوقاف در کشور ما راهی طولانی در پیش است که قطعا با همکاری و مشارکت علمی دانشگاهیان می توان بر هموارسازی این مسیر یاری رساند.

در این برنامه که ریاست و معاون پژوهشی دانشکده الهیات و ادیان نیز حضور داشتند، دکتر زهیر صیامیان گرجی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و توسعه وقف نیز با ارایه گزارشی از روند فعالیت کارشناسی که برای تدوین این تفاهم نامه صورت گرفت این مساله را مطرح کردند که مرکز تحقیقات و توسعه وقف دانشگاه شهید بهشتی نخستین و در حال حاضر تنها مرکز تحقیقاتی دانشگاهی است که به طور تخصصی بر روی این موضوع متمرکز است. این مرکز با پیگیری و برنامه ریزی صورت گرفته، در قالب این تفاهم نامه ای جامع، تلاش خواهد داشت با همیاری همکاران دانشگاه شهید بهشتی به خصوص در دانشکده های علوم انسانی، برنامه های توسعه وقف و امور خیریه را طراحی و اجرایی کند. در عین حال که پشتیبانی علمی از فعالیت های ستاد خیرین وزارت علوم و فناوری را نیز در برنامه های خود دارد که به هم افزایی سازمان های مرتبط در حوزه وقف و علم خواهد افزود.