شناسهٔ خبر: 49682 - سرویس کتاب و نشر

فضل‌الله استرآبادی و حروفیه

فضل این پژوهش کوتاه و خواندنی در زندگی و اندیشة فضل‌الله استرآبادی همچنین تاریخچه‌ای از نهضت او ارائه می‌دهد، میراثی را که او برای آیندگان به جا گذاشت تحلیل می‌کند و فهرستی از منابع دیگر برای مطالعة بیشتر عرضه می‌کند که برای عموم خوانندگان مفید و راهگشا تواند بود.

فضل‌الله استرآبادی و حروفیه

شهزاد بشیر

مترجم: مجتبی نماینده نیاسر

ناشر: نامک

تعداد صفحه: ۱۳۸ صفحه

قیمت: ۱۲ هزار و پانصد تومان

فضل‌الله استرآبادی از علمای اسلامی قرن هشتم ه.ق است که اعتقاد داشت جهان رو به پایان است. او می‌گفت در رویاهایش از سوی خداوند مستقیماً به او وحی شده و او را همردیف و هم‌منزلت با موسی، عیسی و حضرت محمد ساخته است. پیروان او را «حروفیه» می‌نامیدند زیرا معتقد بودند که اصوات و حروفی که زبان را می‌سازد کلیة حقایق روحانی را در خود دارد. آنها فضل‌الله را تجلی خداوند در جسم انسان می‌انگاشتند و حتی پس از کشته شدن او در سال ۷۹۶ ه.ق انتظار داشتند که بازگردد و پیش از روز رستاخیز جامعه‌ای پر از عدل و داد تشکیل دهد.

این پژوهش کوتاه و خواندنی در زندگی و اندیشة فضل‌الله استرآبادی همچنین تاریخچه‌ای از نهضت او ارائه می‌دهد، میراثی را که او برای آیندگان به جا گذاشت تحلیل می‌کند و فهرستی از منابع دیگر برای مطالعة بیشتر عرضه می‌کند که برای عموم خوانندگان مفید و راهگشا تواند بود.