شناسهٔ خبر: 50107 - سرویس دیگر رسانه ها

انتشار یک مجموعه داستان و چند رمان ایرانی

مجموعه داستان «آهن‌قراضه، نانِ خشک، دمپایی کهنه!» از آذردخت بهرامی و رمان‌های «آدوری‌ها» از علی‌ چنگیزی، «قصه‌ سعید و مریم» از آرش سالاری و «همزاد» از قاسم شکری منتشر شده‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا، مجموعه داستان «آهن‌قراضه، نانِ خشک، دمپایی کهنه!» نوشته آذردخت بهرامی در ۱۸۳ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۶ هزار تومان در نشر چشمه راهی بازار شده است.
این کتاب بار چهار بخش داستان، قصه، نثر کوتاه و مصاحبه همراه است.
در نوشته پشت جلد کتاب عنوان شده است: درباره خرت و پرت‌های این گاری شکسته: «آهن‌قراضه‌»ها، داستان‌های طنزند.
«نان خشک»ها، قصه‌های فولکلور امروزی و طنز که به سفارش «گ.ف.و.ا. ش.ف.ر» یا همان «گروه فرهنگ و ادب شبکه فرهنگ رادیو» و برای برنامه‌ «تلخند» نوشته شده‌اند.
«دمپایی کهنه»‌ها هم نثرهای کوتاه هستند.
یک مصاحبه دست و پا بلوری هم دارم.
همه‌شان، این‌جا و آن‌جا چاپ شده‌اند، لبخند دیده‌اند، تشویق شده‌اند، تقدیرمال شده‌اند یا جایزه گرفته‌اند.
-آهن قراضه، نان خشک، دمپایی کهنه!... می‌خرم یا می‌فروشم؟....
های من چه کار می‌کنم؟... چی‌ کار می‌کنم من، هااااااای!


همچنین رمان «آدوری‌ها» نوشته علی‌چنگیزی در ۲۸۴ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۲۳هزار تومان در نشر یاد شده عرضه شده است.
در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «آدوری‌ها» آخرین بخش از سه‌گانه کویری‌ علی چنگیزی است، سه‌گانه‌ای که با «پرسه زیر درختان تاغ» شروع شد و با «پنجاه درجه بالای صفر» ادامه پیدا کرد. خواننده در این سه‌گانه دعوت شده است به تنهایی، یکگی، پنهان کردن و برای خود زیستن. «آدوری‌ها» در جایی و در زمانی دور از هیاهو نقل می‌شود و روایت تلاش چند نسل از خانواده‌ای به نام آدوری است که مجبور به مهاجرت از شهر می‌شوند و سعی می‌کنند در مکانی سخت و خشن زندگی کنند. فضای بیابان آدوری‌ها را وامی‌دارد برای زنده ماندن به هر کاری دست بزنند. آدوری‌ها، روایت پاگرفتن و زوال یک خانواده است.


دیگر کتاب تازه منتشرشده در نشر چشمه، کتاب «قصه‌ سعید و مریم» نوشته آرش سالاری است که در ۲۲۸صفحه با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و به بهای ۱۸۵۰۰ تومان منتشر شده است.
در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: «قصه سعید و مریم» رمانی است از آرش سالاری جوان که موقعیت و جبرِ بودن در یک مکان خاص را به عاملی تبدیل می‌کند که طی آن شخصیت‌هایش را به‌هم نزدیک کند. رمان روایتی‌ است از داستان دو جوان. سعید پسری است که به قم آمده و در خانه مادربزرگش ساکن شده و مخفیانه در حوزه علمیه درس می‌خواند. مادربزرگ مدیر یک مهدکودک است و به خاطر پاره‌ای نگاه‌های سیاسی‌اش، در شغلش با مشکلاتی روبه‌رو شده.... از سویی دیگر مریم را می‌بینیم. دختری که به دلایلی پنهانی تهران، دانشگاه و خانواده‌اش را رها کرده و برای گذراندن آخرین سال رشته حقوق به قم آمده و برای تثبیت روحی‌اش در مهدکودکی به عنوان مربی استخدام شده است. او از چیزی می‌گریزد؛ سیاست؟ دانشگاه؟ خانواده؟ این گره‌ها به تدریج در رمان گشوده می‌شود... آرش سالاری از فضای شهر قم به عنوان یک مکان روایی استفاده بسیار بدیع کرده و خواسته تا در دل این شهر قصه‌ای عاشقانه بنویسد و امروزی. رمان از فصل‌های کوتاه تشکیل شده است و سیر آدم‌ها و ماجراها به اندازه‌ای‌اند که بتوان گفت با رمانی روبه‌روییم که مدام برای مخاطبش ماجرایی تازه در آستین دارد. یک عاشقانه سیاسی...


همچنین کتاب «همزاد» از قاسم شکری در ۱۹۲ صفحه با شمارگان ۷۰۰ نسخه و قیمت ۱۶هزار تومان در نشر یادشده عرضه شده است.
در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: قاسم شکری یکی از تجربی‌نویس‌ترین و در عین‌حال قصه‌گوترین نویسندگان ادبیات ایران است. او تاکنون برای رمان‌هایش جوایزی از جمله جایزه بهترین رمان متفاوت را از آن خود کرده است. آخرین رمان او «همزاد»، به سیاقِ جهان پُراتفاق و مملو از کشف او نوشته شده است. رمان داستان یک داستان‌نویس است. مردی که قصه‌اش از روزهای نوجوانی او در شیراز آغاز می‌شود. نوجوانی که می‌خواهد صادق هدایت باشد، چند دوست صمیمی دارد و ابایی ندارد از بد بودن و تندروی. اویی که شاهد تصاویر تند و تلخی است از پرسه زدن در خیابان‌های شهر و همین‌طور دیدن آدم‌های متفاوت. شکری قهرمان خود را مدام در مواجهه با مرگ و تلخی‌اش قرار می‌دهد. در عین حال ذهنِ این قهرمان خیال‌باف است. قهرمانی که هم نویسنده است، هم در زندان کار می‌کند... رمان مملو از این تناقض‌های جذاب است که باعث می‌شوند جهان قاسم شکری سرشار باشد از رئالیسم و البته خیره شدن به زشتی‌هایی که پیرامون آدم‌های او وجود دارند و نفس می‌کشند. رمانِ «همزاد» قصه پُراتفاقی دارد و ریتمی تند و سریع. مخاطب را تا پایان با خود با خود همراه می‌کند و به او اجازه می‌دهد در مسیری که نویسنده آن را مملو از حادثه کرده، قدم بردارد و غافلگیر شود.