شناسهٔ خبر: 50128 - سرویس کتاب و نشر

اندیشه سیاسی اسلام در سده‌های جدید (اسلام در دولت ملی مدرن)

اندیشه سیاسی تا جایی که به اندیشۀ سیاسی اسلام مربوط می‌شود، از اروین روزنتال سه کتاب مهم به یادگار مانده است: اندیشه سیاسی اسلام در سده‌های میانه (۱۹۵۸)، اسلام در دولت ملی مدرن (۱۹۶۵) و یهودیت و اسلام (۱۹۶۱).

اندیشه سیاسی اسلام در سده‌های جدید (اسلام در دولت ملی مدرن)

اروین آی. جی. روزنتال

مترجم: علی اردستانی

ناشر: قومس

تعداد صفحه: ۴۰۰ صفحه

قیمت: ۲۸ هزار تومان

اروین آی. جی. روزنتال در ۱۸ سپتامبر ۱۹۰۴ در هایلبرون آلمان در خانواده‌ای یهودی متولد شد. پدرش در ۱۹۱۵ وفات یافت و زمانی که در ۱۹۲۳ دبیرستان را به پایان رساند، با هدف کمک مالی به مادرش مشغول کار در یک بانک محلی شد. این بانک با تأمین هزینه‌های تحصیلی او در دانشگاه هایدلبرگ موافقت کرد مشروط بر اینکه دروسی را در زمینۀ حسابداری و مدیریت مالی پشت سر گذراند. بدین ترتیب روزنتال توانست فراغت خیال یابد و علائق خود را در زبان‌های عبری و عربی دنبال کند. او بعدها به دانشگاه برلین رفت و به مطالعة تاریخ، زبانهای عربی و آرامی پرداخت. او در سال ۱۹۳۲ از تز دکترایش تحت عنوان «اندیشه‌های ابن خلدون دربارة دولت» دفاع کرد و سپس در مورد برخی از رهبران حوزة تفکر انتقادی یهود نظیر لئو بایک، هانوخ البک و اسمار البوگن به مطالعه پرداخت. روزنتال در ۱۹۳۳ به انگلستان رفت و در یونیورسیتی کالج لندن به تدریس زبان عبری و سنگ‌نبشته‌های سامی پرداخت. سالهای ۱۹۴۶ تا ۱۹۴۸ را در ارتش گذراند و مدتی را نیز در ادارة اطلاعات سیاسی در مصر گذراند. در ۱۹۴۸ به دانشکده زبانهای شرقی دانشگاه کمبریج پیوست و به گونه‌ای پیگیر و مستمر در مورد رابطة میان سیاست و دین در اسلام به مطالعه پرداخت. او در راستای مطالعات پژوهشی خود به کشورهای مختلفی از جمله اسراییل، آلمان، مراکش و ملتهای اسلامی دیگر مسافرت کرد. در ۱۹۶۹ به عنوان رئیس کمیته مدیریت مرکز خاورمیانه در انگلستان برگزیده شد و در ۱۹۷۱ از فعالیتهای آموزشی بازنشسته شد. او در دوران بازنشستگی هم به امر تحقیق و پژوهش پرداخت و سرانجام در سال ۱۹۹۱ زندگی را بدرود گفت.

تا جایی که به اندیشه سیاسی اسلام مربوط می‌شود، از اروین روزنتال سه کتاب مهم به یادگار مانده است: اندیشه سیاسی اسلام در سده‌های میانه (۱۹۵۸)، اسلام در دولت ملی مدرن (۱۹۶۵) و یهودیت و اسلام (۱۹۶۱). کتاب نخست در سال ۱۳۸۷ برای اولین بار از سوی همین قلم و ناشر منتشر شده و کتاب حاضر نیز کتاب دوم است که تحت عنوان «اندیشه سیاسی اسلام در سده‌های جدید» روانه بازار شده است. باید توجه داشت این کتاب مکمل کتاب نخست است. همچنین، از او مقالات متعددی در مورد اندیشه سیاسی اسلام باقی مانده است که امید می‌رود به تدریج ترجمه شوند و خوانندگان فارسی زبان با آثاراین مشهورترین متخصص اندیشه و فلسفه سیاسی اسلام آشنا شوند.