شناسهٔ خبر: 50330 - سرویس دیگر رسانه ها

نگاهی به زندگی و شعر مرحوم محمدرضا نعمتی‌زاده

کتاب «پس از سکوت تا کوچ» در معرفی زندگی و شعر مرحوم محمّدرضا نعمتی‌زاده از شاعران پیشکسوت و کمتر شناخته‌شده ادبیات انقلاب اسلامی، از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ این مجموعه دومین اثر از «مجموعه روشنان» است که به همّت گروه ادبیات انقلاب اسلامی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر می‌شود. مجموعه روشنان سلسله‌ای است از نوشته‌ها، با صبغه تحقیقی، در معرفی معرّفی علمی بزرگان و پیش‌کسوتان نظم و نثر انقلاب اسلامی، که هدف آن معرفی عالمانه بزرگانی است که در این عرصه پیش‌گام بوده‌اند.

ویژگی‌های متفاوت شعری و تربیت نسلی از شاعران جنوب و حضور در عرصه مبارزات سیاسی طیّ چند دهه (از روزگار ملی شدن صنعت نفت تا انقلاب اسلامی)، و نیز شرکت در میدان‌های دفاع مقدس، جایگاه خاصی را در شعر و مبارزات معاصر برای مرحوم نعمتی‌زاده ایجاد کرده است. بخش عمده‌ای از سروده‌های مجموعه حاضر پیش از این در مجموعه‌های پس از سکوت و کتاب‌های دیگر استاد نعمتی‌زاده منتشر شده بود، اما بخش عمده آثاری که در مجموعه حاضر آمده، برای نخستین بار به چاپ رسیده است. نکته قابل ذکر اینکه مجموع آثار مرحوم نعمتی‌زاده بیش آن چیزی است که در این دفتر گرد آمده است و درواقع، در این مجموعه، از آوردن سیاه‌مشق‌ها و نمونه‌های یادداشت‌های اولیه وی صرف‌نظر شده است.

سال‌شمار زندگی، مقدّمه‌ای در زمینه شعر و زندگی زنده‌یاد نعمتی‌زاده (به قلم دکتر سیّد جعفر حمیدی، استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران)، سروده‌هایی که شاعران دیگر به استاد نعمتی‌زاده اهدا کرده‌اند، و سرانجام سروده‌های این شاعر نوگرای جنوبی و مجموعه‌ای از تصاویر و اسناد، مندرجات این کتاب را تشکیل می‌دهند. اشعار این دفتر شامل آثار نیمایی و چهارپاره‌ها و غزل‌ها و دوبیتی‌ها و رباعی‌ها و سروده‌های نعمتی‌زاده است که تاریخ سروده شدن آن‌ها بین سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۶۷ است.

پس از سکوت تا کوچ، مجموعه اشعار محمدرضا نعمتی‌زاده است که زیر نظر دکتر محمدرضا ترکی، مدیر گروه ادبیات انقلاب اسلامی، گردآوری شده و انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی آن را در ۴۸۰ صفحه و با شمارگان ۵۰۰ نسخه، به بهای ۵۰۰ هزار ریال منتشر کرده است.