شناسهٔ خبر: 50378 - سرویس دیگر رسانه ها

پرویز تناولی در افتتاحیه نمایشگاه شیرهای ایران:شیر مهم‌ترین نماد ایران است

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایران» عصر روز یکشنبه، ١١ تیر در موزه هنرهای معاصر تهران علاقه‌مندان بسیاری آمده بودند تا تأکیدی بر اهمیت این نمایشگاه کرده باشند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛  در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایران» عصر روز یکشنبه، ١١ تیر در موزه هنرهای معاصر تهران علاقه‌مندان بسیاری آمده بودند تا تأکیدی بر اهمیت این نمایشگاه کرده باشند. پرویز تناولی در این مراسم گفت: متأسفانه برنامه‌های موزه پر بود و ما مجبور بودیم این نمایشگاه را در روزهای گرم تابستان برگزار کنیم، اما خوشبختانه در دقیقه ٩٠ همه‌چیز سر جای خودش قرار گرفت و به نحو احسن برگزار شد.

وی ادامه داد: این نمایشگاه حاصل ٤٠ سال تلاش و دغدغه من است. البته این آثار به صورت مداوم شکل نگرفته‌اند. اولین شیرهای من که در این نمایشگاه وجود دارند، مربوط به ٤٠ سال قبل است که با قالیچه‌های عشایری شروع می‌شود که با عشق به عشایر و مجموعه‌های کوه و کویر دشت‌های ایران ادامه پیدا می‌کند و در دوره‌ای کار من شکلش تغییر می‌کند و این تغییر، تغییری همه‌جانبه است و تنها مجسمه‌سازی را دربر نمی‌گیرد، بلکه همه جوانب کار من را فرامی‌گیرد.
این هنرمند برجسته کشور گفت: من از دوره‌ای متوجه شدم که شیر مهم‌ترین نماد ایران است و از قبل از تاریخ در ایران به‌عنوان نمادی بزرگ از آن یاد می‌شده و تا امروز نیز شیر نماد محترمی است. شیر ایرانی متأسفانه در ٥٠ سال قبل در ایران منقرض شده است و تنها از این نماد ایرانی آثاری باقی مانده که ما برای این نمایشگاه از موزه‌های مختلفی این آثار را قرض گرفتیم که بعضی از آنها تاریخی در حدود پنج ‌هزار سال را دربر می‌گیرند. من هم تلاش کردم منعکس‌کننده شیر در زمان خودم باشم که قضاوت با شماست.
علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد، نیز در این مراسم گفت: ما از یکی، دو سال قبل روی موضوع برگزاری این نمایشگاه صحبت‌هایی را آغاز کرده بودیم و خوشبختانه این نمایشگاه در دقیقه ٩٠ به انجام رسید.
او ادامه داد: یک روز آقای نامی به من گفت که من امیدوارم و خوشحالم که موزه دارد به همان جایگاه گذشته خود بازمی‌گردد و من هم ابراز خوشحالی می‌کنم، چراکه امروز موزه دارد به جایگاه واقعی خود که صرفا یک گالری نیست، برمی‌گردد و معرفی‌کننده مفاخر ماست.
معاون هنری وزیر ارشاد گفت: ما در دو، سه سال گذشته تلاش‌های زیادی کردیم تا موزه، محور اتفاق مهم بخش تجسمی باشد و در حاشیه این اتفاق، راه‌اندازی سینماتک خود یک اتفاق درخور تقدیر است.
بهزاد حاتم، دبیر این نمایشگاه، در این مراسم گفت: ما در آستانه تماشای نمایشگاه بسیار مهمی هستیم؛ نمایشگاهی که به عقیده من بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نمایشگاه آثار آقای تناولی تا امروز در ایران است. این نمایشگاه در فاصله‌ای حدود ١٥ سال بعد از نمایشگاه قبلی ایشان در موزه برگزار می‌شود، اما ١٥ سال برای هنرمندی خلاق و پرکار همچون آقای تناولی زمان بسیار زیادی است و در این نمایشگاه خواهید دید که چه تعداد کار جدید از این هنرمند عرضه شده است، به‌گونه‌ای که در گالری شماره دو، سه شیر سرامیک هست که در همین دو، سه روز اخیر خلق شده‌اند.
او ادامه داد: من در کتابی که برای این نمایشگاه و با گشاده‌دستی ازسوی نشر نظر منتشر شده است مطلبی نوشتم و از سه هنرمند نام بردم که از جهات مختلفی، آقای تناولی شباهت‌هایی با این سه هنرمند دارد. از نظر من کار آقای تناولی شباهت زیادی به کار فردوسی، داوینچی و پیکاسو دارد. تناولی مانند فردوسی به جمع‌آوری و زنده‌کردن فرهنگ فراموش‌شده، دورریخته‌شده و ممنوع‌شده پرداخته و با استفاده از این متریال‌ها آفرینش کرده است؛ آفرینشی که مثل شاهنامه اهمیت دارد و اگر فردوسی هنرمند برجسته ‌هزاره اول ماست، تناولی هنرمند بزرگ ‌هزاره دوم است.
حاتم گفت: تناولی در حقیقت یک‌ هزارپیشه، یک چهل‌صنعت است و مجموعه کارهایی که انجام داده؛ چه طرح‌هایی که برای فرش‌ها کشیده و چه مجسمه‌های سرامیکی، او را از یک آرتیست فراتر برده است و همین ویژگی برای داوینچی نیز وجود دارد. داوینچی در طول زندگانی‌اش تنها ١٣ نقاشی کشید، اما به دلیل بعد فرهنگی و فراهنری‌ای که داشت، به کاراکتر و شخصیت مهمی بدل شد.
او در ادامه گفت: از جهتی تناولی هم مثل پیکاسو سمبل یک مکتب و زبان هنری است. همان‌گونه که کوبیسم، نامش با پیکاسو گره خورده است، سقاخانه نیز نامش همیشه در کنار تناولی است. تناولی هم چون پیکاسو در یک چارچوب نمی‌گنجد و با شیوه‌ها و تکنیک‌های مختلف کار می‌کند و از نظر گستردگی کار نیز شباهت زیادی به پیکاسو دارد.
حاتم گفت: ما برای چیدمان این نمایشگاه به آثار کلکسیون‌ها و موزه‌های دیگر فکر کردیم تا با نمایش این آثار در کنار هم به‌نوعی بتوانیم یک استتیک و روند فرهنگی را در معرض دید قرار دهیم. ما برای چیدمان برنامه‌ای داشتیم، اما آقای تناولی خودشان خواستند که دریافت آن خط فرهنگی و زیبایی‌شناسی را که مدنظرمان است به خود مردم واگذار کنیم و حاصلش را در نمایشگاه ببینید.
در این مراسم هنرمندانی از جمله غلامحسین نامی، تاها بهبهانی، حسین محجوبی، کامبیز درم‌بخش، بابک اطمینانی، عباس مشهدی‌زاده، علی فرامرزی، احمد نادعلیان، کریستف رضاعی، مهرداد صدری، محمدرضا فیروزه‌ای، رامین صدیقی، پیمان یزدانیان، مازیار یونسی و همایون ارشادی، مدیران گالری‌ها؛ از جمله لیلی گلستان، مژگان والی‌پور، وحید ملک، شیرین پرتوی و مجید ملانوروزی؛ مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، علی‌محمد زارع؛ سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران؛ جبرئیل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران، سفیر و رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران، رایزن فرهنگی آلمان، سفیر مکزیک، سفیر بلغارستان، وابسته فرهنگی سفارت فرانسه و... حضور داشتند.
در ادامه این مراسم فیلم مستند «نقطه و شیر»، به کارگردانی سروناز علم‌بیگی درباره زندگی پرویز تناولی به مدت ٣٠ دقیقه برای حضار پخش شد و سپس نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایران» با حضور حاضران گشایش یافت.
در این نمایشگاه ١٤٧ اثر از آثار پرویز تناولی ارائه می‌شود که شامل ٥١ تابلو نقاشی، ٢١ تخته فرش، شش مجسمه فلزی، ٦٠ مجسمه سرامیک و ٩ عدد جواهرات است. همچنین ١٥٣ اثر از مجموعه آثار تناولی شامل فرش، قفل، سنگ وزنه، شیر آب، سکه، شیرسنگی و پوسترهای مذهبی به نمایش درآمده است. در این نمایشگاه ٦٣ اثر از موزه‌ها و مجموعه‌های شخصی به امانت گرفته شده که شامل ٢٧ اثر از موزه ملی ایران، پنج اثر از موزه هنرهای معاصر تهران، ١٠ اثر از موزه رضا عباسی، سه اثر از موزه نقاشی پشت شیشه و ١٨ اثر از مجموعه‌داران است.
 نمایشگاه «پرویز تناولی و شیرهای ایران» تا هفت شهریور در موزه هنرهای معاصر تهران دایر است.