شناسهٔ خبر: 50464 - سرویس دیگر رسانه ها

کتاب «دیالکتیک سکولارسازی درباره‌ عقل و دین» منتشر شد

کتاب «دیالکتیک سکولارسازی درباره‌ عقل و دین» حاصل گفت‌وگوی کاردینال یوزف راتزینگر (پاپ بندیکت شانزدهم) و یورگن هابرماس به همت سجاد دهقان‌زاده ترجمه و توسط بنگاه ترجمه و نشر پارسه منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «دیالکتیک سکولارسازی درباره‌ عقل و دین» حاصل گفت‌وگوی کاردینال یوزف راتزینگر (پاپ بندیکت شانزدهم) و یورگن هابرماس است. این کتاب با ویرایش و پیشگفتاری از فلورین شولر، مدیر فرهنگستان کاتولیک باواریا منتشر شده است.

در ابتدای کتاب درمعرفی نویسنده آمده است: یوزف راتزینگر، پاپ بندیکت شانزدهم، بیش از بیست‌وپنج سال تحت نظر پاپ ژان پل دوم، رئیس کنگره‌ی آموزه‌ ایمان و پیش از آن سراسقف شهرهای مونیخ و فرزینگ بود. راتزینگر متألهی مشهور و استاد الهیات جزمی و بنیادی در دانشگاه‌های بن، مونستر و توربینگن بود. برخی آثار او عبارتند از: مقدمه‌ای بر مسیحیت، حقیقت و تسامح؛ مسیحیت و بحران کلیسا؛ اصول الهیات کاتولیک؛ خدا و جهان.

هابرماس را هم استاد فلسفه و جامعه‌شناسی، کتاب‌های متعدد در زمینه‌ فلسفه و نظریه‌ اجتماعی نوشته است که از میان آنها می‌توان انسان‌ تک‌ساحتی و نظریه‌ کنش ارتباطی را نام برد معرفی کرده است.

در پشت جلد کتاب آمده است: یورگن هابرماس، فیلسوف و جامعه‌شناس، با این درخواست که «جامعه‌ی سکولار باید فهم جدیدی از اعتقادهای دینی به دست آورد» موجب شگفتی بسیاری شد. او می‌پرسد آیا عقل عرفی می‌تواند شالوده‌هایی کارآمد را برای دولت قانونی مردم‌سالار تأمین کند؟ از سوی دیگر یوزف رایتزینگر، پاپ بندیکت شانزدهم، به منظور استقرار و تقویت شالوده‌های اخلاقی دولت و نیز آنچه «آسیب‌شناسی‌های عقل و دین» می‌نامد، درباره‌ اهمیت عقل ناب و دین مشروع بحث می‌کند. مقالات خردمندانه‌ی کتاب حاضر نتیجه‌ی گفت‌وگوی این دو متفکر است که با حمایت آکادمی کاتولیک باواریا برگزار شد.

این گفت‌وگو در تاریخ ۱۹ ژانویه‌ برگزار شده است. ویراستار کتاب در پیش‌گفتار نوشته است: مبالغه نیست اگر بگوییم که این رویارویی بین یکی از برجسته‌ترین فلاسفه‌ معاصر و رئیس کنگره‌ رومی‌ِ آموزه‌ ایمان در آن زمان، توجه جهانی را به خود جلب کرد.

کتاب نامبرده را سجاد دهقان‌زاده به فارسی ترجمه و بنگاه ترجمه و نشر پارسه آن را در  ۷۴ صفحه به قیمت هشت‌هزار تومان منتشر کرده است.