شناسهٔ خبر: 50490 - سرویس دیگر رسانه ها

علامه مجلسی افتخار جهان تشیع و اسلام است

جلسه ۲۱۶ کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر علی اکبر ولایتی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در ابتدای جلسه جلسه ۲۱۶ کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی از اقدامات انجام شده پیرامون همایش «نقش صفویه در تقویت مکتب اهل بیت (ع) و احیای هویت ایرانی» ارائه شد.

پس از ارائه این گزارش، دکتر علی اکبر ولایتی با اشاره به نقش مرحوم علامه مجلسی (ره) در احیای میراث روایی شیعه گفت: برخی از تحرکاتی که علیه صفویه انجام می شود در حقیقت پوشش برای تخطئه آن مرحوم است.

وی افزود: آنچه که مرحوم علامه مجلسی (ره) در تدوین و گردآوری دائره المعارف «بحارالانوار» انجام داد، افتخار شیعه و دستاوردی مهم برای مسلمانان است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: جریان غربگرای تاریخ معاصر ایران برای تضعیف مبانی حکومت دینی و اسلامی، می‌کوشند تا تلاش علمای بزرگ عهد صفویه را بی‌ارزش جلوه دهد.

پس از سخنان دکتر ولایتی اعضای کمیته فرهنگ و تمدن اسلامی و ایران به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: پوشش مناسب رسانه‌ای این همایش، دقت در محتوای مقالات و گفتارها، منحصر نبودن نقش صفویه به تلاش‌های عمرانی و توجه به نقش این حکومت در بسط گفتمان اسلامی شیعی و رعایت انصاف در نقد نقاط ضعف حکومت صفویه.

در ادامه جلسه ۲۱۶ کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع حفاظت از محوطه تاریخی جندی شاپور مورد تأکید قرار گرفت و اعضای این کمیته با اشاره به نقش این محوطه تاریخی بر لزوم هماهنگی همه دستگاه‌ها در این زمینه تأکید کردند.