شناسهٔ خبر: 50513 - سرویس دیگر رسانه ها

جلد اول چهره‌های موسیقی ایران معاصر منتشر شد

​جلد اول کتاب «چهره‌های موسیقی ایران معاصر» تألیف هوشنگ اتحاد با هدف بررسی سبک آثار و احوال اساتید موسیقی ایرانی منتشر شد. مولف در این اثر به بررسی سبک آثار و احوال اساتید و بزرگان موسیقی ایران پرداخته و کوشیده است تا انفصال فرهنگی جامعه از موسیقی و جدایی جوانان را از میراث فرهنگی خود برطرف کند.

جلد اول چهره‌های موسیقی ایران معاصر منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ هوشنگ اتحاد در این مجموعه تلاش کرده است تا ناگفته‌هایی از بزرگان موسیقی ایران را بیان کند. وی در مقدمه کتاب با اشاره به غفلت از موسیقی ایرانی سعی کرده است تا با بررسی سبک آثار و احوال اساتید موسیقی، قدمی در راه تجلیل نوشتاری از ایشان بردارد.
مؤلف کتاب «چهره‌های موسیقی ایران معاصر» با ذکر روایت‌هایی از اساتید موسیقی، تجلیل عملی مردم زمانه را ستوده است اما درخصوص منابع مکتوب، در نقلی از علی تجویدی آورده است: «حتی کتاب‌هایی که در زمینه معرفی موسیقی نوشته شده در مقایسه با هزار کتابی که برای شناساندن رشته‌های دیگر فرهنگی ایران نگاشته شده‌اند، بسیار ناچیز و انگشت شمار است».
هوشنگ اتحاد، در بخشی از این مقدمه اشاره می‌کند: «متأسفانه در زمان ما اوضاع به گونه‌ای است که حتی بسیاری از افراد روشنفکر و اهل مطالعه و ادب نیز به کلی با موسیقی ملی خود بیگانه‌اند. اما نباید فراموش کرد که در روزگاری نه‌چندان دور اساتید بزرگ و ارجمندی، این موسیقی را به بهترین وجه‌ی اجرا نموده و چراغ آن را روشن نگاه داشته‌اند. بررسی سبک آثار و احوال آنان می‌تواند این انفصال فرهنگی و جدایی جوانان را از میراث فرهنگی خود برطرف نموده،‌ و قدمی در جهت شناسایی و ارج نهادن به هنر والا و جاودان آنان باشد.»
این پژوهشگر کهنه‌کار، درباره تهیه مطالب و جمع آوری منابع می‌گوید که همزمان با نگارش کتاب «پژوهشگران معاصر ایران» و به همان صورت نسبت به تهیه مطالب برای موسیقی‌دانان معاصری که اکنون در میان ما نیستند اقدام کرده است. وی ادامه می‌دهد: «پس از گذشت سال‌ها مجموعه چشمگیری از منابع فراهم آمد و در این وادی نیز کوشیدم به بیشترین منابع دست یازم. با این حال از ارائه کارنامه خود به مخاطب راضی نیستم زیرا مطالب درباره بعضی از شخصیت‌های برجسته موسیقی ناچیز است و حق آنان را آن‌طور که شایسته است در آفاق موسیقی ایران به درستی ادا نکرده است».
ترتیب شخصیت‌های این کتاب بر اساس تاریخ تولد ایشان است و مؤلف، مبنا را در محدوده یک و نیم قرن اخیر، قرار داده است و با معرفی «آقا علی اکبر فراهانی»سرسلسله خاندان موسیقی و ردیف موسیقی ایران،آغاز می‌شود. وی در این کتاب شخصیت‌هایی را در نظر گرفته است که به‌نحوی درموسیقی ایران تاثیرگذار بوده‌اند اعم از: موسیقی‌دان، موسیقی‌شناس، نوازنده،‌ خواننده، ‌ترانه‌سرا،‌ سازنده ساز،‌کارشناس موسیقی و رهبر ارکستر.
وی در پایان مقدمه، نقل قولی از شادروان محمد معین آورده است با این مضمون که این مجموعه، آن‌چیزی است که طی سال‌ها، توانستم فراهم آورم نه آن‌چیزی که می‌خواستم.
پیش از این هوشنگ اتحاد پژوهشگر ۶۷ساله, دست به کار بزرگی زده است. او در کتاب چهارده جلدی «پژوهشگران معاصر ایران» طی ۲۵ سال پژوهش و با بهره‌گیری از منابع معتبر، مراجعه مستقیم به آثار پژوهشگران معاصر ایران و گفت‌وگو با نزدیکان ایشان، به معرفی محققان صدساله اخیر پرداخته است. این مجموعه توسط انتشارات «فرهنگ معاصر» منتشر شده است.
جلد اول «چهره‌های موسیقی ایران معاصر» از سوی انتشارات فرهنگ نشر نو با همکاری نشر آسیم در ۶۲۴ صفحه منتشر و به کتابفروشی‌ها عرضه شده است. قیمت این جلد ۶۵هزار تومان است.