شناسهٔ خبر: 50548 - سرویس دیگر رسانه ها

پاییز تحقیق درباره‌ علت مرگ نرودا با پایان می‌رسد

بعد از سال‌ها گمانه‌زنی در مورد علت اصلی مرگ پابلو نرودا، شاعر شیلیایی، ماه اکتبر سال جاری قرار است پرونده‌ مرگ او روشن شود.

پاییز تحقیق درباره‌ علت مرگ نرودا با پایان می‌رسد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ عده‌ای از کارشناسان در ماه اکتبر در شیلی گرد هم می‌آیند تا روشن کنند این شاعر برنده‌ نوبل ادبی به مرگ طبیعی  یا با سوءقصد از دنیا رفته است. مرگ مشکوک پابلو نرودا، شاعر محبوب شیلیایی، سال‌ها از موضوع‌های  بحث‌برانگیز بوده است. حالا به نظر می‌رسد که معمای مرگ او رو به انتها است.
 
به نوشته‌ فیگارو، خانواده‌ نرودا اعلام کردند کارشناسان بین‌المللی از آمریکا، کانادا، دانمارک و اسپانیا، نیمه اکتبر در سانتیاگو پایتخت شیلی گرد هم می‌آیند تا آخرین آزمایش‌های انجام شده در مورد مرگ مشکوک  پابلو نرودا را بررسی و گزارشی را تهیه کنند و به قاضی مسئول پرونده تحویل دهند تا سرانجام راز مرگ مشکوک این شاعر شیلیایی آشکار شود. تردیدهای زیادی در مورد دلیل مرگ این شاعر شیلیایی در سال ۱۹۷۳ وجود دارد.
 
از زمانی که مانوئل آرایا، راننده و دستیار او، مدعی شد نرودا چند ساعت قبل از مرگش سالم بوده و علت مرگ، تزریق مشکوکی به سینه‌اش بوده، تئوری قتل او قوت گرفت. این سیاستمدار معروف قصد داشت که شیلی را به سوی مکزیک برای مبارزه با رژیم دیکتاتور پینوشه ترک کند. او درست چند ساعت بعد از این تزریق در سن ۶۹ سالگی درگذشت. پینوشه ۱۷ سال در شیلی بر سر قدرت بود.
 
فیگارو نوشته است که گمانه‌زنی‌ها در مورد مرگ این شاعر بزرگ روزبه‌روز بیشتر می‌شود. نرودا در یک درمانگاه در سنتیاگو که برای درمان بیماری پروستات به آنجا رفته بود در سال۱۹۷۳ درگذشت، درست چند روز بعد از کودتا بر ضد رییس جمهور سالوادورآلنده. او از نزدیکان رئیس جمهور منتخب مردم بود.
 
بعد از صحبت‌های آرایا، راننده شخصی وفادار به نرودا، بقایای جسد این شاعر شیلیایی بعد از ۴۰ سال از مرگش در سال ۲۰۱۳ کالبدشکافی شد و در آوریل ۲۰۱۶ بدون اینکه راز مرگ او به طور کامل روشن شود به گور بازگردانده شد.
 
در می ۲۰۱۴ گروهی از محققان اسپانیایی باکتری را در جسد نرودا کشف کردند که  گمان می‌رفت توسط رژیم پینوشه به بدن او وارد شده باشد.
 
چهار آزمایشگاه در آمریکا، اسپانیا، نروژ و دانمارک روی DNA نرودا وجود این باکتری را بررسی کردند تا منشا عفونت را بیابند. بعد از تحلیل‌های بسیار گواهی‌نامه‌ای صادر شد مبنی بر اینکه نرودا در ۶۹ سالگی بر اثر سرطان پروستات درگذشته است.
 
در می ۲۰۱۱ راننده و دستیار شخصی‌اش مانوئل آرایا اعلام کرد که علت مرگ او در اثر تزریق مشکوک به سینه او بوده است. او افزود تا زمانی که زنده است حرفش را عوض نمی‌کند و نرودا به قتل رسیده است.
 
در هر حال پرونده قضایی نرودا در این چند سال همچنان باز بوده تا زمانی که شواهد کافی برای اثبات اینکه نرودا قبل از تزریق  سالم بوده است به دست بیاید. مرگ نرودا ۱۲ روز بعد از برکناری سالوادور آلنده رئیس جمهوری پیشین شیلی توسط کودتای پینوشه، سوءظن مردم شیلی را در مورد قتل این شاعر بلند آوازه بیشتر کرده است.
 
هم‌چنین مرگ مشکوک ادوراد فری مونتالو رئیس جمهور پیشین شیلی بر اثر مسمومیت و تزریق در سال ۱۹۸۲ که برای انجام یک عمل جراحی معمولی به همان درمانگاه آمده بود، شائبه‌ها در مورد قتل نرودا را بیشتر کرده است.
 
پابلو نرودا، شاعر و دیپلمات شیلیایی سال  ۱۹۰۴ در شهر پارال در جنوب سانتیاگو به دنیا آمد. نام اصلی‌اش چیز دیگری بود و نام پابلو نرودا را از روی نام نویسنده چک به عنوان نام مستعار خود برگزید و بعدها نام رسمی او شد.
 
نام او با شعر عاشقانه و رمانتیک در آمیخته است. گابریل گارسیامارکز، نویسنده‌ی کلمبیایی، نرودا را «بزرگ‌ترین شاعر قرن بیستم» می‌داند. نام نرودا را بر دهانه یک آتشفشان در سیاره عطارد گذاشته‌اند.
 
از کتاب‌های شعر او که به فارسی ترجمه شده‌اند می‌توان به آثاری چون «ما بسیاریم»، «ابدیت یک بوسه»، «خاطرات من»، «اسپانیا در قلب من»، «هوا را از من بگیر، خنده‌ات را نه» اشاره کرد. امروز سالروز تولد این شاعر و سیاستمدار پرآوازه است.