شناسهٔ خبر: 50555 - سرویس دیگر رسانه ها

«مده‌آ، فصل دوم» نمایشی جدید است/ به هر طریق جذب مخاطب نکردم

کارگردان نمایش «مده آ، فصل دوم» با اشاره به اینکه این اجرا نسبت به اجرای جشنواره تئاتر فجر تغییرات اساسی کرده است، عنوان کرد رسالت تئاتر از جذب مخاطب به هر شکل برایش مهمتر است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ میلاد نیک آبادی طراح و کارگردان نمایش «مده‌آ، فصل دوم» که این روزها در تالار چهارسو روی صحنه است درباره تغییراتی که این نمایش نسبت به اجرای جشنواره تئاتر فجر داشته است گفت: اساسا کار ۱۸۰ درجه نسبت به اجرایی که قبلا در جشنواره سی و دوم تئاتر فجر به صحنه رفت، تغییر کرده است. در اجرای جدید نویسنده عوض شده است و ماجرای جدیدی را روایت می کند. در نمایش قبلی دو شخصیت مده آ و جیسون وجود داشت اما در نمایش جدید علاوه بر این دو شخصیت کرئون، دختر کرئون و شخصیتی جدید به نام توما که طرح و توطئه تازه ای را مطرح می کند، حضور دارند.

وی افزود: رویکرد ما در این اجرا چه در متن، چه شیوه اجرایی و چه نوع بازی ها و طراحی صحنه تغییر کرده است بنابراین مخاطبان شاهد یک نمایش جدید هستند و هیچ نقطه اشتراکی بین این نمایش و نمایش «مده آ» که در جشنواره تئاتر فجر به صحنه بردم وجود ندارد. این اجرا تجربه ای تازه و متفاوت برای من محسوب می شود. نمایش قبلی ۴۰ درصد از انتظارات من را برآورده کرد اما حدود یک سال و نیم روی متن این نمایش کار شده و مهدی شفیعی زرگر حدود ۱۶ بار متن را بازنویسی کرده و ماحصل این تلاش ها امروز روی صحنه رفته است.

نیک آبادی درباره تغییر بازیگران و حضور بازیگران جوان در نمایش توضیح داد: قبل از عید که پیش تولید نمایش را شروع کردیم با گروهی از بازیگران با تجربه تر وارد صحبت شدیم که در نهایت به دلیل هماهنگ نشدن و اینکه من مدت زمان طولانی را به تمرین نمایش هایم اختصاص می دهم، همکاری با آن گروه میسر نشد به همین دلیل ترجیح دادم با گروه جوان تری که بتوانند وقت بیشتری بگذارند و انگیزه بالاتری داشته باشند و بتوانند روزی چندین ساعت تمرین کنند، کار کنم. بنابراین ۱۶ روز مانده به اجرا کلا گروه بازیگران نمایش عوض شد و ما با جدیت تمرین ها را شروع کردیم. 

وی متذکر شد: بازیگران نمایش همچنان قبل از اجرا تمرین می کنند. اگر ما ۲۰ روز بیشتر وقت داشتیم و برخی اتفاقات ناگوار و ناهماهنگی ها پیش نمی آمد و می توانستیم با فراغ بال بهتری کار کنیم و من قطعا از نتیجه کار راضی تر بودم اما این حرف به آن معنی نیست که اجرا را دوست ندارم چون این اجرا، اجرای دلخواه من است و از همه گروهم به خاطر سعه صدر و تلاش و انرژی که برای این کار گذاشتند، تشکر می کنم.

کارگردان «رابینسون کروزوئه» در پایان درباره استقبال از این اثر نمایشی گفت: متاسفانه آنطور که باید از استقبال تماشاگران راضی نیستم و امیدوارم در این مدت باقی مانده هنرمندان و مخاطبان بیشتری به دیدن نمایش بیایند. تلاش من این است که برای رسالت تئاتر و وجه هنری آن نمایشی به صحنه ببرم و جذب مخاطب به هر شکل برایم مهم نیست.

عوامل این اثر نمایشی عبارتند از نویسنده: مهدی شفیعی زرگر، طراح و کارگردان: میلاد نیک آبادی، طراح گریم: ماریا حاجیها، مجری طرح: نورالدین حیدری ماهر، دستیار کارگردان و برنامه ریز: محمد گودرزیانی، طراح لباس: زهره رحمانی، منشی صحنه: غزال فرخندی، مدیر صحنه: آرمان مهدیانی
طراح گرافیک، عکس و تیزر: محمد صادق زرجویان، تبلیغات مجازی: امیر قالیچی، مشاور رسانه: احمد حجارزاده.

مهتاب پرنیان، ساغر تاجیک، مهدی حسینی نیا، حمید رضا محمدی، مهرنوش معصومی، بیتا معیریان، مجید نوروزی، پریسا هاشم پور بازیگران نمایش «مده‌آ فصل دوم» هستند.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: جیسون با توطئه‌ کرئون و پیشکارش توما، مده‌آ را ترک کرده و در صدد ازدواج با دختر کرئون است. مده‌آ از دادن بچه‌ها به جیسون امتناع می‌کند و در اندیشه‌ انتقام است.

این اثر نمایشی تا ۳۰ تیرماه هر شب ساعت ۲۰ در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.