شناسهٔ خبر: 50889 - سرویس دیگر رسانه ها

توضیح فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره ربات تلگرامی واژه‌یاب

فرهنگستان زبان وادب فارسی در مورد خبر راه‌اندازی رباتی در پیام‌رسان تلگرام توسط این فرهنگستان برای یافتن معادل‌های مصوب واژگان بیگانه، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ به‌تازگی خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است مبنی بر اینکه فرهنگستان زبان و ادب فارسی رباتی را در نرم‌افزار پیام‌رسان تلگرام راه‌اندازی کرده تا کاربران فارسی‌زبان بتوانند از طریق آن هم معنای واژه‌ها و هم معادل مصوّب فرهنگستان را برای واژگان بیگانه بیابند.

حالا فرهنگستان زبان و ادب فارسی به این خبر واکنش نشان داده است که در زیر می‌خوانید:

«روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضروری می‌داند که به اطلاع برساند که این نهاد رباتی را با چنین مشخصاتی طراحی نکرده است و رباتی که در فضای مجازی به نام فرهنگستان معرفی می‌شود، در واقع متعلق به وبگاه واژه‌یاب (www.vajehyab.com) است.

همکاری مسئولان وبگاه «واژه‌یاب» با فرهنگستان، به‌منظور رواج واژه‌های مصوّب فرهنگستان زبان و ادب فارسی، از سال ۱۳۹۲ آغاز شد. در پی گسترش این همکاری‌ها مجموعه فرهنگ‌های واژه‌های مصوّب فرهنگستان بر روی این وبگاه قرار گرفت. پس از آن، در سال ۱۳۹۴، این وبگاه محصولی نو برای شبکه پیام‌رسان تلگرام عرضه کرد که در عین سادگی، کارایی‌های بسیاری دارد.

ربات تلگرام واژه‌یاب امکان دسترسی به بیش از یک‌میلیون واژه را فراهم کرده است که بخشی از بانک اطلاعاتی آن را واژه‌های مصوّب فرهنگستان زبان و ادب فارسی تشکیل می‌دهد. ربات تلگرام واژه‌یاب به نشانی زیر در دسترس است: www.telegram.me/vajehyabbot».